Startti (Bosch vanhempi)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Startti (Bosch vanhempi)

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

repisin tanarista (mk3) ton startin irti hiilien vaihtoa varten kun ei jaksa startata edes apuvirralla. maadoitusjohdot ok (ehkä :)) ja akku on hyvä.

sain hiilet käsiini ja ihmettelen miksi vain kaksi hiiltä neljästä saa irti? toiset kaksi on johtojen päässä... miten saan hiilet vaihdettua vai saanko ollenkaan?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ne tarvitsee juottaa irti ja uudet juottaa kiinni. :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Startti (Bosch vanhempi)

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sir Taunus kirjoitti:repisin tanarista (mk3) ton startin irti hiilien vaihtoa varten kun ei jaksa startata edes apuvirralla. maadoitusjohdot ok (ehkä :)) ja akku on hyvä.

sain hiilet käsiini ja ihmettelen miksi vain kaksi hiiltä neljästä saa irti? toiset kaksi on johtojen päässä... miten saan hiilet vaihdettua vai saanko ollenkaan?
Mul on semmonen Tanen V6 startti, et siin ei oo ku 2 hiiltä ainoostaan, Saksan tuontia...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

Sultzi kirjoitti:Ne tarvitsee juottaa irti ja uudet juottaa kiinni. :)
ööö... :roll: mistä se juotetaan irti? siis se hiili irti johdosta vai?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Onko ne kiinteät hiilet kenttäkäämeiltä tulevat vai hiilisillassa kiinni olevat? Pitäisi jossain kohtaa olla kyllä juotettu liitos, josta ne saa irti, jollei niin sitten tarvii varmaankin katkasta niihin tulevat johdot ja juottaa niihin uudet kiinni sitten.
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

hiilet

tällainen tapaus...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuosta kun kaivaa tuota punasta eristettä pois, niin alta paljastuu kuparilevy, johon uudet juotetaan. Tai sitten noihin johtoihin vaan jatkaa, mutta parempi olis suoraan sinne levylle juottaa. Ja jollain saada eristettyä taas se liitoskohta.
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

selkis!

kai ne juotetaan ihan normaalilla kolvaustinalla? muuta ei oo...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Normaalilla vaan. Kunhan kolvi on tarpeeksi tehokas, jotta kappaleet lämpee kunnolla ja tina sulaa ja leviää hyvin.
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

ei ottanut tina kunnolla kiinni. sain kauhean tappelun jälkeen edes vähän pysymään. heitin startin ennätysvauhtia paikalleen, johdot kiinni ja väänsin avaimesta... startti pyörii kyllä mutta jostain kumman syystä pyörii tyhjää! eli ei ota vauhtipyörään kiinni. onko arvauksia?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Solenoidi kunnossa? Testaa se vaikka irrallaan.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Joo,solenoidin haarukka ei nyt nappaa.
Sitä voi varoen puristaa ruuvipenkissä pienemmälle,
oon jonkun kerran tehnyt.
Vai olisko paikalleen pujottaessa mennyt väärälle puolelle?
Taunus Maximus =)
Avatar
Sir Taunus
Viestit: 302
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 19:34
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Sir Taunus »

ostin Roitsukaiselta toisen startin. solenoidi pitää vaan vaihtaa. kokeilen sen kanssa.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Sir Taunus kirjoitti:ei ottanut tina kunnolla kiinni. sain kauhean tappelun jälkeen edes vähän pysymään. heitin startin ennätysvauhtia paikalleen, johdot kiinni ja väänsin avaimesta... startti pyörii kyllä mutta jostain kumman syystä pyörii tyhjää! eli ei ota vauhtipyörään kiinni. onko arvauksia?
Liian pieni kolvi, ei tule lämpöä tarpeeksi / epäpuhtaat kosketuspinnat. Lisäksi starteissa ja latureissa käytetään juotoksiin enemmän lämpöä kestävää (ja siten myös sitä vaativaa) seosta kuin elektroniikkajuotoksissa, joten normi 40/60 elektroniikkatina ei välttämättä kestä pitemmän päälle.
Nykyisistä lyijyttömistä ei ole kokemuksia vielä.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Itse liitin normitinalla vajaa vuosi sitten. Talvella käytin startin auki tsekatakseni tilanteen ja hyvin olivat kestäneet.

Oli pakko tehdä liitos johdon keskelle. Kuparilevyyn juottaminen ei onnistunut.
Vastaa Viestiin