Sivu 1/3

Colognen virittely

Lähetetty: 05 Touko 2007, 18:57
Kirjoittaja Sultzi
Kyseinen kone tyyppi itselle vielä melko vieras tuttavuus, joten apuja kaivataan! :)

Tarkoituksena siis laittaa 2.8l V6 Cortinan keulille aikanaan ja tarkoituksena pitää vaparina, mutta silti viritettynä kohtuullisesti.

Eli nyt kaipais infoa mitä on pakko vahvistaa, jotta kestää 160-180hv (kuinkahan helposti saa irti tuollaisia tehuja?). Ainakin se nokan ratas teräksiseksi. Entä miten kestää kiertokanget (pultit kai se heikoin lenkki), kampiakseli, männät? Entä öljypumppu, uusi vakio vai joku parempi; mikä?

Kansien kanavia varmastikin tarvitsee noille tehoille jo hieman avarrella? Mitenkä venttiilien laita, riittääkö vakiokokuiset muotoiltuina? Mikä nokka kaveriksi?

Olen ajatellut kaikesta huolimatta pitää koneen kaasarina, mikä/mitkä kaasarit tuohon saisi kiinni tai muokkaamalla saisi kiinni jotta tuollainen tehotavoite täyttyisi?

Lähetetty: 06 Touko 2007, 11:04
Kirjoittaja Larppa
http://www.sunpoint.net/~mmodel/viritys.htm tuosta alkuun apuja. yhdellä 40drla pystytuplalla pitäs päästä noihin tehoihin.

Lähetetty: 06 Touko 2007, 11:58
Kirjoittaja Taco
+ peltisarjat niin ei olla kaukana :) Tekstistä ei saanut selvää oliko kyseessä 2.8i malli, josta pitäis nuo tehot lähtä melkein vakionakin...

Lähetetty: 06 Touko 2007, 13:39
Kirjoittaja Sultzi
Mitä eroa on 2,8i ja 2,8 kaasarilla muussa kuin nokassa ja imusarjassa? Onko kansissa jotain merkittävää eroa? Jollei ole, niin silloinhan ei pitäisi olla väliä kummasta lähtee tekemään?

Edit: Ei ko. konetyypistä ole kirjoitettu jotain kirjaa virityksestä, kuten on esim. ohc:stä?

Lähetetty: 06 Touko 2007, 15:52
Kirjoittaja Taco
On siinä erona se ruisku ja ~20hv ;)

Lähetetty: 06 Touko 2007, 18:02
Kirjoittaja Herkko
Taco kirjoitti:On siinä erona se ruisku ja ~20hv ;)
Eiku nokasta se 15 lisähoopeetä tulee. :)

Lähetetty: 06 Touko 2007, 18:40
Kirjoittaja Sultzi
Sitä nyt tarkoitinkin että mistä se 25hv lisätehoa tulee oikein? Tuskin nokka ja ruisku ihan noin paljoa antaa pelkästään lisää tehoa? Eli onko esim. kansien kanavissa eroa jne? Noita ruiskukoneita on tietysti paljon enemmän tarjolla, joten sen puolesta sellainen olisi varmaan aihio mistä lähtee tekeen.

Lähetetty: 06 Touko 2007, 18:45
Kirjoittaja Herkko
Eli kaasari 2.8=135hp.
Ruiskumalli 150hp.

Eli väittäisin että peruskoneen erona
ei ole kun ii myllyn kireämpi nokka,
jos ei polttoaineen syöttötapaa oteta huomioon.

Ja vakiokoneessa ei mäntä tiedä,että
tuleeko kaso ruiskusta vai kaasarin
välittämänä.

Vielä:2.8 ii,johon asennetaan kaasari,
on tuo 150 hp.

Lähetetty: 06 Touko 2007, 19:20
Kirjoittaja tanari
Itellä oli edellisessä taunuksessa kiva 2.8

kentcams v6t31 nokka(ei saa päästöistä läpi ilman venttiilivälyskeplottelua)
kentcams venttiilijouset mitkä on tarkoitettu tähän nokkasarjaan.
compcams teräsjakopää
11.5:1 puristusuhde
uudet männät 1mm ylikoossa
tasapainotettu
5.5kilonen teräsvauhtipyörä
eka vakiokansilla sitten myöhemmin siihen vaihtu portatut

meni ihan ok:sti

bensansyötöstä huolehti 1kpl dellorto DHLA VAAKAimu kaasuttimia 2.8koneen kaasari-imusarjan päälle tehdyn adapterin kanssa.

saa epätasasen hienon tyhjäkäynnin ja ihan ok tehot. 190hv

video aiheesta.Toinen video

Lähetetty: 06 Touko 2007, 21:10
Kirjoittaja Sultzi
Tanari, kuulostaa hyvältä tuollainen. Päästöt ei paljoa haittaa tässä vehkeessä, joten nokka voi olla mitä vain sen puolesta :) Millainen sytytys oli tuossa vehkeessä?

Edit: Ai saatana kun on nätti tyhjäkäynti tossa videossa, onko muuten yhdellä vai kahdella putkella?

Edit2: Löytyykö kuvia konehuoneesta? Tiedän ettei ko. autoa ole enään sulla, mutta jos tuli otettua? :D

Lähetetty: 06 Touko 2007, 22:01
Kirjoittaja tanari
2X 2" putkella vaihdelaatikolle, siitä kollektori yhteen 2.5" pönttöön, siitä pöntöstä akselinylitys ja pyöree 2.5" pönttö.

sytkä oli ihan vakio kärjetön vissii scorpiosta. mulla on muuten 2.8:n lähestulkoon uus virranjakaja mihin käy suoraan sytkäboksit, itseasiassa mulla olis suoraan bolt on pakettikin.

ja kuvia ei kauheesti netissä jaossa enään tosta ole, kun nykyisin se on hesus48:lla katsotaan jos jokupäivä kaivas jostain dvd:ltä kuvia tosta, löytyy muuten sellanen kaasari-imusarja adapteri pakettikin :roll:

Lähetetty: 06 Touko 2007, 22:11
Kirjoittaja Sultzi
Minkähän näköinen se imusarja kaasari adapteri on? Kiinnostaa kuvat lähinnä konehuoneesta, miten esim. tuo kaasari istui sinne ymymym :)

Kuinka paljon oli kansia portattu, vakio venat?

Edit: Kestääköhän ihan motonetin kannentiivisteet jotain 11:1 ruttuja?

Lähetetty: 06 Touko 2007, 22:20
Kirjoittaja kaalimaa
hommaa alkuperäset ihan suosiolla...
ei tarvi aukoa kokoajan

Lähetetty: 06 Touko 2007, 22:42
Kirjoittaja tanari
Sultzi kirjoitti:Minkähän näköinen se imusarja kaasari adapteri on? Kiinnostaa kuvat lähinnä konehuoneesta, miten esim. tuo kaasari istui sinne ymymym :)

Kuinka paljon oli kansia portattu, vakio venat?

Edit: Kestääköhän ihan motonetin kannentiivisteet jotain 11:1 ruttuja?
se on joku tehdastekoinen valumöntti, istuu tosi nätisti kaasari tulee eteenpäin.

kannet oli joku ammattilainen portannut, vähän isommat venat ja todella nätit kanavat.

motonetin payen pahveilla toi oli nipussa, ei niissä ole mitään vikaa.

Lähetetty: 06 Touko 2007, 22:44
Kirjoittaja Sultzi
Riippuu hieman mitä tivareita antavat, payen kai ihan ok tivarimerkki.

Laitteleppa kuvia kun kerkiät, kiinnostaa :)