Colognen virittely

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Colognen virittely

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyseinen kone tyyppi itselle vielä melko vieras tuttavuus, joten apuja kaivataan! :)

Tarkoituksena siis laittaa 2.8l V6 Cortinan keulille aikanaan ja tarkoituksena pitää vaparina, mutta silti viritettynä kohtuullisesti.

Eli nyt kaipais infoa mitä on pakko vahvistaa, jotta kestää 160-180hv (kuinkahan helposti saa irti tuollaisia tehuja?). Ainakin se nokan ratas teräksiseksi. Entä miten kestää kiertokanget (pultit kai se heikoin lenkki), kampiakseli, männät? Entä öljypumppu, uusi vakio vai joku parempi; mikä?

Kansien kanavia varmastikin tarvitsee noille tehoille jo hieman avarrella? Mitenkä venttiilien laita, riittääkö vakiokokuiset muotoiltuina? Mikä nokka kaveriksi?

Olen ajatellut kaikesta huolimatta pitää koneen kaasarina, mikä/mitkä kaasarit tuohon saisi kiinni tai muokkaamalla saisi kiinni jotta tuollainen tehotavoite täyttyisi?
Larppa
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa »

http://www.sunpoint.net/~mmodel/viritys.htm tuosta alkuun apuja. yhdellä 40drla pystytuplalla pitäs päästä noihin tehoihin.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

+ peltisarjat niin ei olla kaukana :) Tekstistä ei saanut selvää oliko kyseessä 2.8i malli, josta pitäis nuo tehot lähtä melkein vakionakin...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitä eroa on 2,8i ja 2,8 kaasarilla muussa kuin nokassa ja imusarjassa? Onko kansissa jotain merkittävää eroa? Jollei ole, niin silloinhan ei pitäisi olla väliä kummasta lähtee tekemään?

Edit: Ei ko. konetyypistä ole kirjoitettu jotain kirjaa virityksestä, kuten on esim. ohc:stä?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

On siinä erona se ruisku ja ~20hv ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taco kirjoitti:On siinä erona se ruisku ja ~20hv ;)
Eiku nokasta se 15 lisähoopeetä tulee. :)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sitä nyt tarkoitinkin että mistä se 25hv lisätehoa tulee oikein? Tuskin nokka ja ruisku ihan noin paljoa antaa pelkästään lisää tehoa? Eli onko esim. kansien kanavissa eroa jne? Noita ruiskukoneita on tietysti paljon enemmän tarjolla, joten sen puolesta sellainen olisi varmaan aihio mistä lähtee tekeen.
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Eli kaasari 2.8=135hp.
Ruiskumalli 150hp.

Eli väittäisin että peruskoneen erona
ei ole kun ii myllyn kireämpi nokka,
jos ei polttoaineen syöttötapaa oteta huomioon.

Ja vakiokoneessa ei mäntä tiedä,että
tuleeko kaso ruiskusta vai kaasarin
välittämänä.

Vielä:2.8 ii,johon asennetaan kaasari,
on tuo 150 hp.
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

Itellä oli edellisessä taunuksessa kiva 2.8

kentcams v6t31 nokka(ei saa päästöistä läpi ilman venttiilivälyskeplottelua)
kentcams venttiilijouset mitkä on tarkoitettu tähän nokkasarjaan.
compcams teräsjakopää
11.5:1 puristusuhde
uudet männät 1mm ylikoossa
tasapainotettu
5.5kilonen teräsvauhtipyörä
eka vakiokansilla sitten myöhemmin siihen vaihtu portatut

meni ihan ok:sti

bensansyötöstä huolehti 1kpl dellorto DHLA VAAKAimu kaasuttimia 2.8koneen kaasari-imusarjan päälle tehdyn adapterin kanssa.

saa epätasasen hienon tyhjäkäynnin ja ihan ok tehot. 190hv

video aiheesta.Toinen video
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tanari, kuulostaa hyvältä tuollainen. Päästöt ei paljoa haittaa tässä vehkeessä, joten nokka voi olla mitä vain sen puolesta :) Millainen sytytys oli tuossa vehkeessä?

Edit: Ai saatana kun on nätti tyhjäkäynti tossa videossa, onko muuten yhdellä vai kahdella putkella?

Edit2: Löytyykö kuvia konehuoneesta? Tiedän ettei ko. autoa ole enään sulla, mutta jos tuli otettua? :D
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

2X 2" putkella vaihdelaatikolle, siitä kollektori yhteen 2.5" pönttöön, siitä pöntöstä akselinylitys ja pyöree 2.5" pönttö.

sytkä oli ihan vakio kärjetön vissii scorpiosta. mulla on muuten 2.8:n lähestulkoon uus virranjakaja mihin käy suoraan sytkäboksit, itseasiassa mulla olis suoraan bolt on pakettikin.

ja kuvia ei kauheesti netissä jaossa enään tosta ole, kun nykyisin se on hesus48:lla katsotaan jos jokupäivä kaivas jostain dvd:ltä kuvia tosta, löytyy muuten sellanen kaasari-imusarja adapteri pakettikin :roll:
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Minkähän näköinen se imusarja kaasari adapteri on? Kiinnostaa kuvat lähinnä konehuoneesta, miten esim. tuo kaasari istui sinne ymymym :)

Kuinka paljon oli kansia portattu, vakio venat?

Edit: Kestääköhän ihan motonetin kannentiivisteet jotain 11:1 ruttuja?
kaalimaa
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Marras 2006, 14:18
Paikkakunta: taka hikiä

Viesti Kirjoittaja kaalimaa »

hommaa alkuperäset ihan suosiolla...
ei tarvi aukoa kokoajan
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

Sultzi kirjoitti:Minkähän näköinen se imusarja kaasari adapteri on? Kiinnostaa kuvat lähinnä konehuoneesta, miten esim. tuo kaasari istui sinne ymymym :)

Kuinka paljon oli kansia portattu, vakio venat?

Edit: Kestääköhän ihan motonetin kannentiivisteet jotain 11:1 ruttuja?
se on joku tehdastekoinen valumöntti, istuu tosi nätisti kaasari tulee eteenpäin.

kannet oli joku ammattilainen portannut, vähän isommat venat ja todella nätit kanavat.

motonetin payen pahveilla toi oli nipussa, ei niissä ole mitään vikaa.
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Riippuu hieman mitä tivareita antavat, payen kai ihan ok tivarimerkki.

Laitteleppa kuvia kun kerkiät, kiinnostaa :)
Vastaa Viestiin