2.8 cologne

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj

Vermilion
Viestit: 1583
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ylikokon poraaminen rikkoo moottorin sitä ei kannata tehdä :/

https://www.youtube.com/watch?v=y5zsZ8Fc0kQ

Tuossa lukee millaisilla mitoilla kannataa lohkot olla muuten tulee ongelmia.
Putkittaminen on hyvä tapa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Mois kirjoitti: 16 Joulu 2004, 23:21
Anonymous kirjoitti:Tätä aihettahan on puitu jo useaan kymmeneen kertaan, mutta puidaampas taas ettei unohdu :wink:

Eli voiko tanen nokalle laittaa 2.8 litraisen kaasari colicon pelkällä muutoskatsastuksella? Mitenkä colognen stroukkaukset meni? Eli kun esimerkiksi 2.3:seen laittaa 2.5:sen kampuran niin mikä siitä tulee?
Saiko 2.6:sesta 2.8 litrasen 2.8:n kampuralla?
2.6:sta tulee muistaakseni lähelle 2.8 litranen kun käyttää 2.8:n kampiakselia ja niitä "Kuplan" takomäntiä! Helppohan tuo on laskea jos tietää iskunpituuden ja sylinterin halkaisijan!
Nostellaas, eli itselläkin nyt tiedossa yksi 2.3 lohko, ja aikani nettiä selattua sattui silmään kuplan mäntäsarja 90.5 mm porauksella, eli menisi 0.5 mm ylikokoon.

Tuola tiedostot osiossa oli taulukko, jossa näkyy, että 2.8 koneessa on suunnilleen samaa luokkaa männän puristuskorkeus, kuplassa noin 0.5 mm pienempi, eli tuleeko siitä sitten matalampi puristeinen.

Aloinkin selaamaan palstaa, ja tämä tuli vastaan, eli joku muukin on paininut saman asian äärellä.


Pari kysymystä, eli
- meneeköhän 2.8 kampura 2.3 lohkoon noin niinkuin fyysisesti. Ainakin niissä on samat laakerikoot runkolaakereissa ja kiertokangissa.
- Ja sitten onko tuosta 0.5 mm pienemmästä korkeudesta oikeasti mitään muuta haittaa, kuin tehojen lasku, vai vaikuttaako oikeasti käyntiinkin jotenkin kun on pienempi puristussuhde?
- Entä onko kukaan koskaan toteuttanut tällaista konetta?

Äkikseltään voisi kuvitella, että tuolla tavalla saisi halvimmalla rempattua tuon lohkon. Ja jos tuosta puristuskorkeudesta on ainut haitta tehojen lasku, niin sekään ei haittaisi omassa käytössä.

Muokkaus: Vielä tuli mieleen, että mitenköhän vaikea tuommoinen olisi tasapainottaa?

Laskin, että tuolla setillä koneesta tulisi 2.64 litrainen, jos tiedostot - osion taulukko pitää paikkansa.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja kankkis »

janipuum kirjoitti: 19 Huhti 2022, 14:43
Mois kirjoitti: 16 Joulu 2004, 23:21
Anonymous kirjoitti:Tätä aihettahan on puitu jo useaan kymmeneen kertaan, mutta puidaampas taas ettei unohdu :wink:

Eli voiko tanen nokalle laittaa 2.8 litraisen kaasari colicon pelkällä muutoskatsastuksella? Mitenkä colognen stroukkaukset meni? Eli kun esimerkiksi 2.3:seen laittaa 2.5:sen kampuran niin mikä siitä tulee?
Saiko 2.6:sesta 2.8 litrasen 2.8:n kampuralla?
2.6:sta tulee muistaakseni lähelle 2.8 litranen kun käyttää 2.8:n kampiakselia ja niitä "Kuplan" takomäntiä! Helppohan tuo on laskea jos tietää iskunpituuden ja sylinterin halkaisijan!
Nostellaas, eli itselläkin nyt tiedossa yksi 2.3 lohko, ja aikani nettiä selattua sattui silmään kuplan mäntäsarja 90.5 mm porauksella, eli menisi 0.5 mm ylikokoon.

Tuola tiedostot osiossa oli taulukko, jossa näkyy, että 2.8 koneessa on suunnilleen samaa luokkaa männän puristuskorkeus, kuplassa noin 0.5 mm pienempi, eli tuleeko siitä sitten matalampi puristeinen.

Aloinkin selaamaan palstaa, ja tämä tuli vastaan, eli joku muukin on paininut saman asian äärellä.


Pari kysymystä, eli
- meneeköhän 2.8 kampura 2.3 lohkoon noin niinkuin fyysisesti. Ainakin niissä on samat laakerikoot runkolaakereissa ja kiertokangissa.
- Ja sitten onko tuosta 0.5 mm pienemmästä korkeudesta oikeasti mitään muuta haittaa, kuin tehojen lasku, vai vaikuttaako oikeasti käyntiinkin jotenkin kun on pienempi puristussuhde?
- Entä onko kukaan koskaan toteuttanut tällaista konetta?

Äkikseltään voisi kuvitella, että tuolla tavalla saisi halvimmalla rempattua tuon lohkon. Ja jos tuosta puristuskorkeudesta on ainut haitta tehojen lasku, niin sekään ei haittaisi omassa käytössä.

Muokkaus: Vielä tuli mieleen, että mitenköhän vaikea tuommoinen olisi tasapainottaa?

Laskin, että tuolla setillä koneesta tulisi 2.64 litrainen, jos tiedostot - osion taulukko pitää paikkansa.
2.6 kampiakseli sopii suoraan ja sillä varmaan sais nuo kuplan männät pienellä sovituksella toimimaan.
2.8 kampiakseli ainakin vaatii eri jakopäänkopan ja hihnapyörän, varma en ole mahtuuko pyörimään ilman tilan tekoo
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja janipuum »

No juu, tuossa 2.6:n männässä on millin suurempi tuo puristuskorkeus kuin kuplan männässä. Eli tulis varmaan aika matalapuristeinen jos suoralla sovituksella. Pitäisköhän siinä ottaa lohkosta tai kansista sitten siivua pois. Ja 60 asteen V koneesta kun jostain ottaa siivun, niin pitänee ottaa myös imusarjasta siivua pois, jotta täsmää. ja koneen puolisko on vissiin 30 asteen kulmassa, jos kokonaiskulma on 60 astetta. Ja sitten imusarja on jossain kulmassa vielä kanteen nähden :seko:

No pitää nyt saada se kone ensin hypisteltäväksi, ja sitten miettiä miten etenee. Eli tuo 2.6 kampura vois kuitenkin olla se lähtökohta. 2.6 RS kampurassa oli taulukon mukaan pitempi isku, mutta voi olla vaan erittäin vaikea löytää kyseistä osaa, en muista koskaan kuulleeni ketään, kenellä moinen moottori edes olis.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Motomobil myy kiertokangen laakereita +1,00 mm ylikokoon asti samalla hinnalla, onko kellään kokemusta jos hiomo hiois 6 kpl kiertokangen kohdalta kampiakselin epäkeskosti alkuperäiseen nähden, niin mäntä nousisi sillä jo puoli milliä ylöspäin? Vai onko niin spesiaali homma, että maksaa jo rahaa. Taitaa sekin maksaa, jos ottavat siivua sieltä ja täältä. Miten lie vaikuttaa akselin kestävyyteen tuommoinen hionta.

Ei mitään kokemusta tämmöisistä operaatioista, kunhan heittelen ajatuksia ilmoille. Ehkä hiomolla osaisivat neuvoa.

Muokkaus:

Tällaista operaatiota varten pitäisi vaan löytää hyvin edullinen kampiakseli. Näkyy olevan kunnostettuakin saatavilla ameriikasta, mutta siihen sitten tullit ja verot ja systeemit, niin ei varmaan raaski alkaa valmiiksi kunnostettua hiomaan:

https://www.cleggengine.com/72-73-ford- ... 95710.html

Täytyy selata nettiä. :)
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Hokki_74
Viestit: 381
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Itellä oli OHC:n akseli hiottuna epäkeskoksi niin että isku jatkui 7mm. Ei se hajonnut vaikka siitä otettiin yli 200 hevosvoimaa.
Paljon ne niitä jokkisautoihin tekevät.
Ei se hionta ainakaan silloin mikään kallis homma ollut.
Rajaniemi motorsport Alavieskassa teki sen. (On muuten entinen Taunusmies)
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Hokki_74 kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:59 Itellä oli OHC:n akseli hiottuna epäkeskoksi niin että isku jatkui 7mm. Ei se hajonnut vaikka siitä otettiin yli 200 hevosvoimaa.
Paljon ne niitä jokkisautoihin tekevät.
Ei se hionta ainakaan silloin mikään kallis homma ollut.
Rajaniemi motorsport Alavieskassa teki sen. (On muuten entinen Taunusmies)
Okei hyvä tietää.

Pitäis tietty mitata nuo palotilojen koot ja laskea kannentiiviste mukaan, niin sais todellisen puristussuhteen selville eri männän korkeuksilla. Ja jos tuota epäkeskoon hio, niin iskun pituushan kasvaa saman verran, eli millin ylikoon laakeri ja isku on millin pitempi.

Täytyis vähän tutustua tuohon puristussuhteeseen ja mihin kaikkeen se vaikuttaa, jos tätä lähtee toteuttamaan. Joku perus tietämys pitäis kuitenkin olla, että tietää mihin halutaan päästä.

Mutta juu, jätetään tämä nyt hautumaan. Voi olla, että hommaan ensin käyntikuntoisen koneen ja sitten alan tuota osaläjää miettimään mitä sille tekee, vai tekeekö mitään.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja kankkis »

janipuum kirjoitti: 19 Huhti 2022, 22:01
Hokki_74 kirjoitti: 19 Huhti 2022, 17:59 Itellä oli OHC:n akseli hiottuna epäkeskoksi niin että isku jatkui 7mm. Ei se hajonnut vaikka siitä otettiin yli 200 hevosvoimaa.
Paljon ne niitä jokkisautoihin tekevät.
Ei se hionta ainakaan silloin mikään kallis homma ollut.
Rajaniemi motorsport Alavieskassa teki sen. (On muuten entinen Taunusmies)
Okei hyvä tietää.

Pitäis tietty mitata nuo palotilojen koot ja laskea kannentiiviste mukaan, niin sais todellisen puristussuhteen selville eri männän korkeuksilla. Ja jos tuota epäkeskoon hio, niin iskun pituushan kasvaa saman verran, eli millin ylikoon laakeri ja isku on millin pitempi.

Täytyis vähän tutustua tuohon puristussuhteeseen ja mihin kaikkeen se vaikuttaa, jos tätä lähtee toteuttamaan. Joku perus tietämys pitäis kuitenkin olla, että tietää mihin halutaan päästä.

Mutta juu, jätetään tämä nyt hautumaan. Voi olla, että hommaan ensin käyntikuntoisen koneen ja sitten alan tuota osaläjää miettimään mitä sille tekee, vai tekeekö mitään.
Nokka määrää että paljonko puristussuhdetta, männät 0 dekkiin tai vähän yli että saa paljeraon johki 0.7-0.9mm sitten tarvittaessa kannentasoista pois taikka palotiloihin vingulla lisää tilavuutta että päästään haluttuun puristussuhteeseen.

Edit: ja tietysti se vaikuttaa puristussuhteeseen että mille poltto aineelle kone tehdään
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 973
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Re: 2.8 cologne

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Moro
Meikäläinen on rakennellu tommosen koneen jossa 2.3 lohko, 2,8 kampura, mahle männät, 2,6 kannet, 2,8 imusarja ja kaasari.
viewtopic.php?t=8429&start=120
Ton ketjun kun seilailuu läpi niin löytyy aika paljon juttua.

lohkoa laskettiin ainkain hiukan, ja ehkä vähän kansia. 1 pytyn männän helma ottaa kampiakselin limppuun kiinni, eli helmaa joutuu vähän hiomaan niin mahtuu pyörimään. Ja muistaakseni männäntapit vaati jotkut helat että sopii vakio kiertokankiin. männät paljon kevyemmät joten vaatii myös tasapainotuksen. aika paljon porailivat kampuran vastapainoista pois.

Ihan toimava kone ollu, 153hp/6500 rpm T2 nokalla.
Nyt purettuna kun iski öljynkierotongelma toiseen kanteen.
Vastaa Viestiin