1.6 koneesta tietoja

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jos kaikki on tosiaan oikein,kaasarin voit kattoo kun otat putsarin pois ja painat kädellä kaasuvipua että tuleeko tasanen sumu,niin ootko kokeillu
kaataa lorauksen bensaa suoraan kaasariin ja startata?
Taunus Maximus =)
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Vielä takas tohon jakajaan.. eli nyt kun pyörijä osoittaa ykkösen kohtaan niin pitääkö sillon olla kärjet auki (kone sammuksissa).

Tässä on nyt jako kaikin puolin kohdallaan paitsi tätä jakajaa ei saa niin että samaan aikaan pyörijä olisi kohdallaan ja kärjet auki. Pistin ton pyörijän kohdilleen mutta kärjet on sitten kiinni.. Pitääkö sen ollakkin näin vai ei?

Starttailin tossa konetta ja kaasari alko tulvia bensaa.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Tota kärkijuttua en muista kun en oo siihen ikinä mitään huomiota kiinnittänyt. Ainoo olennainen juttu on se ennakon ajotus, eli että pyörijä osottaa mahd. tarkasti siihen ykköspytyn merkkiin.

Jos ei meinaa käynnistyä, kääntele jakajaa hitusen eri asentoihin ja starttaile uudelleen, ennakko voi osua lähemmäs oikeaa.

Onhan sulla muuten tulppien johdot oikeessa järjestyksessä? Jakaja pyörii päältä katsoen myötäpäivään. Sytytysjärjestys 1-3-4-2.
janzaman

Viesti Kirjoittaja janzaman »

kärkien pitää olla auki just siinä korkeimmassa kohdassa,jos ei oo niin ei käynnisty,että siinä ne pitää säätää.jos tästä nyt selvää saa..
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

se tässä merkillistä onkin kun ei saa mitenkään sillä tavalla että kärjet olisivat siinä akselin korkeimmassa kohdassa (eli auki) ja että saman aikaisesti pyörijä osoittaisi ykköspytyn merkkiin. (Vaikka jakaja olisi irti niin ei saa).

Sytytysjärjestys on kohdallaan.

Jos nyt kerron tähän koko tarinan miten kävi:

Olin Kuopiossa käymässä tanella ja kun pois päin lähdin lauantaina klo 1 yöllä ajamaan Joensuuhun päin niin auto alko nykiä ja sitten kone sammu. Aloin siinä tutkia ja huomasin että kärjet ei avaudu, eli ovat päässeen liikkumaan siinä ruuvin alla mikä niitä kiristää. Aloin avata sitä ruuvia ja katkes se ruuvi. Sitten piti porata se ruuvi pois siitä (On hyvä olla riittävästi työkaluja mukana kun vanhalla autolla lähtee :lol: ) Se loppu tipahti tietysti sinne jakajaan keskipakosäätösysteemeihin. Pistin sitten toisella ruuvilla kiinni ja lähti käyntiin. Jostain syystä koko loppu matkan ei vastannut oikein kaasuun.. kaasu pohjassakin kulki nihkeästi 80km/h. Joensuussa sammu sitten kone eka kerran. Pitkällä starttauksella lähti vielä käyntiin ja kotiin päästiin. Loppu matkasta jo nyki ihan helvetisti auto. Kotipihassa sammutin koneen ja kokeilin vielä että mitenkähän vielä toimii. Lähti käyntiin ja kävi ihan hyvin. Oli kello jo 6 aamulla, pari tuntia meni nikkaroidessa siellä pakkasessa. Saman päivän illalla kokeilin startata ja lähti käyntiin. Pikkasen annoin kaasua että pysyy käynnissä (niinkuin normaalisti) mutta ei enää totellut yhtään kaasua ja sammui. Yritin käynnistellä eikä ole sen jälkeen edes yrittänyt lähteä käyntiin.

Jotenkin mysteeri koko homma. Mitä sille on voinut yön aikana tapahtua?

Jakajaa kun purin tallissa niin se ruuvi mikä tipahti sinne niin se oli pistänyt kunnon uurteille koko jakajarungon ja pistänyt 100 osaan toisen jousista, ilmankos ei kiihtynyt auto. Toisen jakajan kävin (käytetty) mutta tämä on aika omituinen just kun ei saa noita säätöjä kohdilleen. Pitäsköhän ostaa ihan uusi jakaja Ford liikkeestä..
janzaman

Viesti Kirjoittaja janzaman »

on vähän taas näitä juttuja että pitäis nähdä,mutta ainoo selvä asia on että kärkien pitää olla auki,tai ei lähde käyntiin..sitten tietysti kondensaattorin pitää olla ehjä,eihän ne palaset oo rikkonu,paitsi niin sähän vaihdoit sen jakajan..ei uusissa osissa tietenkään mitään vikaa ole..
mutta toi on noin muuten ihan himmee juttu..ja se kärkivälikään ei oo Niin tarkka,mutta tietysti aika lähellä saa olla,ja kun mä en millään tajua sitä että kärkiä ei saa auki oikeessa kohdassa..mun mielestä se on mahdotonta jos ne on oikein paikallaan. :shock:
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Aikoinaan kun itellä oli kärjellinen jakaja niin ei yks aamu vaan lähteny käyntiin. Kaikkee vaihettiin mutta loppujen lopuksi hiekkapaperia kärkien väliin ja taas mentiin ... pienestä oli kiinni :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Kyllä kai se paukura osuu kärkiin vaikka jakaja olisi hampaan vinossa.
Pyöriikö se jakajan pyörijä kun konetta pyörittää ?



-vk-
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Lähti taunus käyntiin..

Eipä sitä heti tajua maailman yksinkertaisimpia asioita..

jos kone ei saa ilmaa niin eihän se oikein toimi :lol:

Toi kaasarin ryyppysysteemi on varmaan vähän viallinen, kun starttasi ja avasi sitä ylempää läppää niin pikku hiljaa vaivoin alkoi lähteä käyntiin kone.
Uuden tulpat vaihoin kans mutta ei kai syy niissä voi olla koska anto ne vanhatkin kipinää puolan vaihdon jälkeen. Nyt on autossa käskyä enemmän kuin koskaan aiemmin ja pysyy tosi hyvin tyhjäkäynnillä. Hyrisee hiljaa ihan kuin uusi auto. Tohon kai vaikutti uusi puola, kärjet sekä tulpat.

Kiitos kuitenkin kaikista vinkeistä.
Vastaa Viestiin