1.6 koneesta tietoja

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

1.6 koneesta tietoja

Viesti Kirjoittaja Ford »

Jakopään ylärattaassa (joka on nokka-akselin päässä) on ajoitusmerkki, mutta pitääkö sen olla ylhäällä vai alhaalla? Aloin tutkia jakoa ja huomasin että merkki on alhaalla ja jako kohdallaan.

Paitsi virranjakajan asentamisen kanssa on hieman ongelmia saada se sinne niin että pyörijä osottaisi juuri ykkösen merkkiin ja katkojat olisi auki asennossa. eli lienee hampaan pielessä..? jako on kai ollut aina hieman pielessä koska tyhjäkäyntiä ei käynyt ja amikset laittoivat uuden hihnan. (en ollut itse näkemässä).
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?

Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun

- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki

?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

tuskin on suuria eroja jos mitään tohon 2.0 härveliin mistä on puhetta tällä
palstalla vähän alempana,on kuvakin :D
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ford kirjoitti:Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?

Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun

- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki

?
Kun konetta pyörittää myötäpäivään, pitää sen viimisen kampiakselin hihnapyörän merkin olla kohdallaan ja nokka-akselin hihnapyörän merkki "alaspäin"
eli se hihnapyörän "nuoli" kannessa olevan pisteen kohdalla.
Tällöin mäntä tulisi olla täsmälleen yläkuolokohdassa ja katkojankärjet just auenneet. :roll:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Meneekö se noin? Siis viimeisen merkin kohdallahan on yläkuolokohta, mutta eka merkki on kai juuri se kohta mihin jako pitäisi laittaa?
Koska eihän sytytys saa tulla aivan yläkuolokohdassa vaan jonkin verran aikaisemmin. Eli olen ajatellut että jospa se on se eka viiva.. vai eikö ole?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jos on väljää niin muut kohdalleen ja sitten jakajaa voi kääntää :lol: korvakuuloltakin vähän,paukkuu kaasarissa:aikasella ja putkessa:myöhäsellä :lol: , jos paukkuu muuten vaan:karkuun.. :cry:
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Nimenomaan ykkös sylinterin mäntä pitää olla yläkuolokohdassa sillon kun nokan ajotusmerkki on kohdallaan! Jakajassahan on keskipakoissäädin joka säätää sytkää aikaisemmalle kierrosten mukaan. Jos laitat sen sytkän "0" ajotukselle auton ollessa sammuksissa, on siinä varmasti ennakkoa kun käynnistät koneen!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Joo jos säätää käymättömänä nollaan,on
ennakkoa noin parin asteen verran,ei sen enempää.
Sais olla 6 asteen luokkaa,muuttuvakurkkuisessa
12 astetta.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Ford kirjoitti:Ja sitten kampiakselin hihnapyörällä oli myös merkkejä, 4 viivaa muistaakseni. Kun konetta pyöritetään myötäpäivään niin eikös se ole se ensimmäinen viiva/merkki mihin pitää osoittaa sen väkäsen?

Eli jaon pitäisi olla kohdallaan kun

- hihnapyörällä on merkki ensimmäisellä viivalla (konetta pyörittäessä eka mikä tulee vastaan)
- virranjakajan pyörijä on merkin kohdalla
- ykkösen mäntä melkein yläkuolokohdassa
- käret on auki

?
Kampiakselin hihnapyörän neljästä viivasta PAKSUIN (eli viimeinen) on yläkuolokohdan merkki, SEN PITÄÄ OLLA AJOITUSMERKIN KOHDALLA!!

Nokka-akselin hihnapyörän merkit, eli "nuolenkärki" pyörässä ja piste kannessa, kohdakkain.

Virranjakaja kansi auki siten, että pyörijä osoittaa jakajan rungossa olevaa pientä lovea kohti, se on ykköspytyn kohdistusmerkki.

OHC-koneen ennakko haetaan kohdalleen virranjakajan rungon kiristyspultti avaamalla ja jakajaa kiertämällä, EI MISSÄÄN NIMESSÄ JAKOHIHNAA SIIRTÄMÄLLÄ!!! Jako pitää ehdottomasti olla kohdallaan just eikä melkein. Kone lähtee kyllä käyntiin kunhan ENNAKKO on suurin piirtein sinne päin. Koneen käydessä ennakon voi säätää ajotuslampulla tai korvakuuloltakin. Jakaja siihen asentoon, missä kone käy siisteintä tyhjäkäyntiä.

OHC:n ennakolle on lähteestä riippuen eri ohjearvoja, mutta paras tulos löytyy käytännössä väliltä 6-10 astetta EYKK.
janzamanaz

Viesti Kirjoittaja janzamanaz »

joo nimenomaan,jako oikein ennenkun käännellään jakajaa,muuten tunnelma synkkenee
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Jako on ok. Virranjakajaa kun laitoin niin pyörijä osoittaa siihen ykköspytyn merkkiin. Mutta tällöin ei kärjet ole auki, täysin mahdoton saada niin että kärjet olisi myös auki. Niiden ei kai tarvitsekaan olla koska ne keskipakopainothan säätää sitä ennakkoa, eli se varmaankin asettuu siihen kohdalleen kun kone pyörii...?

On vähän ollut ongelmia koneen käyntiin saamisessa. Sytytyspuoli olisi nyt täysin läpikäyty, seuraavaksi pitää kai tutkia kaasari. Eipä tähän muuta vaihtoehtoa enää jää.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

siis jos ei kärjet oo säädetty niin ei varmaan käynnistykkään..olikohan 0.4 milliä?eli kun muut on kohdallaan niin säädät kärjet..
Taunus Maximus =)
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

oon säätäny kärkivälin, 0.5 mm taisin laittaa. ei se kai niin justiinsa ole, kun nehän vaihtelee 0.45 - 0.6 mm.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

jos ei aukee oikeessa kohdassa niin sitten on jakaja kyllä pielessä..
ei jätä oikein vaihtoehtoja.
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

oliko korkeimmassa pykälässä kun säädit kärjet?ja kohdallaan,toi pyörijä?
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin