Bensiini

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Bensiini

Viesti Kirjoittaja ismo »

minkälaista bensiiniä te käytätte taneen. mun taneen kuuluis 99 bensiinii mutta kun sitä ei valmisteta enää nii pitäis ostaa 98 bensaa ja laitaa siihen sekaa jotain ainetta mut en muista mitä. mut laitan taneen nykyään 95 bensaa raakana. kysyisin et ei kai se mee vaan rikki sen takia.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Venttiilit uppoa kanteen jonkun verran nopeammin jos ei käytä sitä
lyijyn korvaavaa lisäainetta,niitä on erimerkkisiä
ja ovat huoltsikoilla puhuneet että valmistus lopetetaan/loppunu jo
tuota tarvitsevien autojen vähäisen määrän takia,kannattamattomana.
Eli vaihtoehtoja olis laitattaa teräksiset pakoseetit kanteen tai vaihtaa joku niin tuore kone että ne on jo valmiina..tai sitten ostaa muutama ämpärillinen
lisäainetta varastoon :) .
Niin joo,ja 98 toimii kyllä paremmin kuin 95,joskin sytkää voi säätää vähän että silläkin 95:llä ajelee.
Taunus Maximus =)
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensiini

Viesti Kirjoittaja Paussi »

ismo kirjoitti:minkälaista bensiiniä te käytätte taneen. mun taneen kuuluis 99 bensiinii mutta kun sitä ei valmisteta enää nii pitäis ostaa 98 bensaa ja laitaa siihen sekaa jotain ainetta mut en muista mitä. mut laitan taneen nykyään 95 bensaa raakana. kysyisin et ei kai se mee vaan rikki sen takia.
Kyllä Espoon keskuksen läheltä eräältä huoltsikalta saa vielä 99 oktaanista bensiiniä :D On vaan tuo Ismon Lappeenranta hieman kaukana tältä paikalta.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Itse olen tankannut välillä 95-oktaanistakin, mutta pääsääntöisesti 98-oktaanista olen käyttänyt. Itse olen huomannut, jotta OHC-kone on rantumpi oktaaneille, mitä V6. Ja venttiilinsuoja-ainetta tietysti sekaan. Jostakin luin, että tuo kalium-litku on tavallaan pelkkä hidaste venttiilien porautumiselle. Mitenkähän lienee, onko kat-V6-moottoreissa ihan erilliset teräs-seetirenkaat vai onko valurautaseetin vain karkaistu?
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

98:a olen myös itse ainoastaan tankkaillut, kun on lähempänä tuota 97 oktaanin vaatimusta. Ja venttiilin lisä aineet myös mukaan vaan.

Gepardin kysymykselle vastaus minuakin kiinostaisi 8)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
ismo
Viestit: 63
Liittynyt: 15 Marras 2006, 14:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ismo »

Janzamar kirjoitti:Venttiilit uppoa kanteen jonkun verran nopeammin jos ei käytä sitä
lyijyn korvaavaa lisäainetta,niitä on erimerkkisiä
ja ovat huoltsikoilla puhuneet että valmistus lopetetaan/loppunu jo
tuota tarvitsevien autojen vähäisen määrän takia,kannattamattomana.
Eli vaihtoehtoja olis laitattaa teräksiset pakoseetit kanteen tai vaihtaa joku niin tuore kone että ne on jo valmiina..tai sitten ostaa muutama ämpärillinen
lisäainetta varastoon :) .
Niin joo,ja 98 toimii kyllä paremmin kuin 95,joskin sytkää voi säätää vähän että silläkin 95:llä ajelee.
no jos ostaa 95:tosta ja laittaa sitä lisäainetta sekaan
TAU80
Viestit: 441
Liittynyt: 02 Syys 2006, 07:39

Viesti Kirjoittaja TAU80 »

Meikä laittaa 98:a ja lisämöyskää. Tuntu pätkivän tolla 95:lla aika pahasti silloin kun sitä käytettiin tossa pihassa ennen talvea. Korjaantu kun pistettiin 98:a.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Voihan tuolla ajella,hintaero on kyllä ihan mitätön...
jos alkaa venttiilit kilkattaa niin sitten vähän kääntelee jakajaa
ettei enää kilkata,kai aavistuksen aikasemmalle pitäis.
Mutta tosiaan tankillisessa tuo hintaero ei kyllä tunnu missään
vaikka olis perse auki niinkuin ittekin enimmäkseen :P
..ja sitä lisäainetta kannattaa laittaa sama millä bensalla ajelee.
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

95 takia venttiilit ei kilkattele, vaan moottori nakuttaa. eli sytytys tapahtuu liian aikaisin. joten sytytystä siirretään myöhäsemmälle. mielestäni venttiilien uppoaminen kanteen ei ole niin nopeaa kun yleisesti luullaan. mutta venttiilin välys pienenee, joten säätöä tarvitaan useammin. jos venttiili kantaa, seeti karstottuu > huonokäynti. lopulta venttiilipalaa :roll:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Ysikasia laitetaan. On niin väljä ja vanha kone jo, että en sitä lisämöyskää laita ku ei siitä taida olla enää mitään hyötyä. Pitäs muutenkin rempata toi mylly tai ostaa rempattu tilalle. Sitten jos sattuu Shellille mistä saa vielä ysiysiä niin sitä tuherolle palkinnoksi. :lol:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Oharissa loppuu pakosista säädöt n.10tkm ilman suoja litkua. Teräs seetien kanssa riittää kun kerta vuoteen säätää.
Oharien kuten kutvosienkin lyijyttömät kannet on tehty irto seeteillä.
Jostain syystä toi amerikanpepen käyttämä karkaisu tekniikka ei ole rantautunut tänne vanhalle mantereelle.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Jari H kirjoitti:Oharissa loppuu pakosista säädöt n.10tkm ilman suoja litkua. Teräs seetien kanssa riittää kun kerta vuoteen säätää.
Oharien kuten kutvosienkin lyijyttömät kannet on tehty irto seeteillä.
Jostain syystä toi amerikanpepen käyttämä karkaisu tekniikka ei ole rantautunut tänne vanhalle mantereelle.
Osaatko tarkentaa, jotta minä vuonna tuli irtoseetit kuvaan mukaan? Olisi hyvää infoa moottoria ostaessa.
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Tossa on juttua lyijjyttömästä http://www.geocities.com/ste_griff_2000 ... leaded.htm
ja noi koodit mistä selvii missä on kovat seetit.
taunus 1,6 77 2d
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Ne pelkät seetit voi kai vaihtaa konerempan yhteydessä ettei tartte katalysaattoria ruveta asentamaan? :roll: Nimim. "Kovaa seettiä"
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Kyllä voi.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vastaa Viestiin