2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Voihan niitä kaikkia vehkeitä rakentaa ja leimatakin ties minä..
Mutta siinä voi vaan tulla aika pahastikin sanomisia sitten jos joku törttöilee sillä autolla, ja jos vaik vakuutusyhtiön tarkastaja sattuukin olemaan sen verta SherlokHolmes, että huomaa esim ne 2.8:n koodit jostaan lohkon kulmasta ja että otteessa lukee 2.0 ..
Niin sitten sitä varmaan ihmetellään että onko tää nyt ihan lain mukanen ja todetaan että ei.
Ja sitten tapellaan onko se enemmän sen laitteen rakentajan, omistajan vai katsastusmiehen vika, kun katsastuksessa ei oo huomattu, että kyseessä onkin ihan joku muu moottori kuin on väitetty tai miltä se päällepäin näyttää..
Ja sitte annetaan katsastusmiehelle potkut ja auton omistajalle sakot ja virittäjälle ehdollista ensikertalaisena..
Ja kaikki on tyytyväisiä, paitsi se naapurin mummo, kenen rollaattori meni lunastukseen siinä kolarissa ja joka ei saa siitä ikinä korvauksia, kun ei sillä nuorisohulttiolla ollu enää rahaa, kun ne kaikki meni siihen moottorin rakentamiseen, eikä vakuutusyhtiö korvaa kun se auto oli laittomasti leimattu..
Että on se parempi vaan katsastaa oikein ne laitteet.. kait..
Mutta siinä voi vaan tulla aika pahastikin sanomisia sitten jos joku törttöilee sillä autolla, ja jos vaik vakuutusyhtiön tarkastaja sattuukin olemaan sen verta SherlokHolmes, että huomaa esim ne 2.8:n koodit jostaan lohkon kulmasta ja että otteessa lukee 2.0 ..
Niin sitten sitä varmaan ihmetellään että onko tää nyt ihan lain mukanen ja todetaan että ei.
Ja sitten tapellaan onko se enemmän sen laitteen rakentajan, omistajan vai katsastusmiehen vika, kun katsastuksessa ei oo huomattu, että kyseessä onkin ihan joku muu moottori kuin on väitetty tai miltä se päällepäin näyttää..
Ja sitte annetaan katsastusmiehelle potkut ja auton omistajalle sakot ja virittäjälle ehdollista ensikertalaisena..
Ja kaikki on tyytyväisiä, paitsi se naapurin mummo, kenen rollaattori meni lunastukseen siinä kolarissa ja joka ei saa siitä ikinä korvauksia, kun ei sillä nuorisohulttiolla ollu enää rahaa, kun ne kaikki meni siihen moottorin rakentamiseen, eikä vakuutusyhtiö korvaa kun se auto oli laittomasti leimattu..
Että on se parempi vaan katsastaa oikein ne laitteet.. kait..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
koko ton mun ajatuksen pointtihan oli että ne merkit vaihdetaan ja jos viitsi nähdä oikeesti vaivaa ja ei oo ihan tumpelo niin sitä moottoriahan ei tunnista enään ees sherlokki...
ja jos joutus tollasella laitteella kolariin ja se ei ois oma syy niin ei sitä kukaan niin tarkkaan syynää ja jos taas ois oma vika niin ainaki itellä se mahdollinen "vilpin" selviäminen ois vasta toiseksi suurin murhe heti sen auton tuhoutumisen jälkeen,mitä siis ei kukaan eikä mikään korvais.paitsi oma lompakko
ja eiköhän se mummokin saa yhtiöltä rahat uuteen rollaattorin,yhtiö perii sit tältä syntiseltä ne myöhemmin..
ja ihan noin mielenkiinnosta,tietääkö kukaan ketään keltä ois esim. avattu moottori jossain em. tilanteessa?
ihan turha sit kertoo mitään "kuulin baarissa että joskus 80-luvulla kerran yhen mun tutun serkulta kai ois vissiin ehkä tutkittu"
ja tarkotan nyt sitä väärää moottorikokoa,se "ahtimet pois leimalle" on sit jo aika riski hommaa...
ja jos joutus tollasella laitteella kolariin ja se ei ois oma syy niin ei sitä kukaan niin tarkkaan syynää ja jos taas ois oma vika niin ainaki itellä se mahdollinen "vilpin" selviäminen ois vasta toiseksi suurin murhe heti sen auton tuhoutumisen jälkeen,mitä siis ei kukaan eikä mikään korvais.paitsi oma lompakko
ja eiköhän se mummokin saa yhtiöltä rahat uuteen rollaattorin,yhtiö perii sit tältä syntiseltä ne myöhemmin..
ja ihan noin mielenkiinnosta,tietääkö kukaan ketään keltä ois esim. avattu moottori jossain em. tilanteessa?
ihan turha sit kertoo mitään "kuulin baarissa että joskus 80-luvulla kerran yhen mun tutun serkulta kai ois vissiin ehkä tutkittu"
ja tarkotan nyt sitä väärää moottorikokoa,se "ahtimet pois leimalle" on sit jo aika riski hommaa...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
Näin maalaispoikana yritän aina ajatella asioita maalaisjärjellä niin sitä en nyt ymmärrä et mitä väärää siinä on jos mennään konttorille lähes nolla ahdoilla et teho luvut pysyy sallituissa, koska jos lakia noudatetaan ja rehellisiä ollaan niin silloinhan siellä kadullakin ajetaan niillä samoilla säädöillä. sitte vasta kun se katiska on saatu köröteltyä esim ahvenistolle, ni täräytetää se kaks kiloa painetta pannuun ja lasketaan ne 400 kaakkia riehumaan.
tosin sen myönnän että harvoinhan näin oikeasti toimitaan. vaan heti ollaan jossain gti-magazinen sivuilla leijuttelemassa kuinka mulla on katukilvissä oleva 1000 heppanen 316 bemari, vaikka on ihan päivänselvä asia ettei sellanen voi mitenkään olla katulaillinen.
tosin sen myönnän että harvoinhan näin oikeasti toimitaan. vaan heti ollaan jossain gti-magazinen sivuilla leijuttelemassa kuinka mulla on katukilvissä oleva 1000 heppanen 316 bemari, vaikka on ihan päivänselvä asia ettei sellanen voi mitenkään olla katulaillinen.
No ite en olekkaan puhunut tuosta että ahtimilla pudotetaan tehoja koneesta, se meneekin hieman mielenkiintoseen suuntaan kieltämättä sillon Mutta juurikin esim. 2.0l v6 josta otettu vaikka 0,1bar tehoja 99hv, niin eikö se ole jo ihan "järkevä" ja inssin hyväksyttävä? Kun eikai sitä kukaan käske ottamaan niitä maksimitehoja mitä saa paperille laillisesti laittaa, voihan siellä rekkarissa lukea vaikka tuo 99hv maksimi tehoina, vaikka saiskin olla oikeastikkin se 136hvsamiharju kirjoitti:juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..
saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:
Heräs kieltämättä muuten hyvin henkiin tää topic taas
Varmaankin kannattaa ne tehot säädellä semmosiin sallittuihin maksimilukemiin kuitenkin jos ne otteeseen kirjataan..Sultzi kirjoitti:No ite en olekkaan puhunut tuosta että ahtimilla pudotetaan tehoja koneesta, se meneekin hieman mielenkiintoseen suuntaan kieltämättä sillon Mutta juurikin esim. 2.0l v6 josta otettu vaikka 0,1bar tehoja 99hv, niin eikö se ole jo ihan "järkevä" ja inssin hyväksyttävä? Kun eikai sitä kukaan käske ottamaan niitä maksimitehoja mitä saa paperille laillisesti laittaa, voihan siellä rekkarissa lukea vaikka tuo 99hv maksimi tehoina, vaikka saiskin olla oikeastikkin se 136hvsamiharju kirjoitti:juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..
saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:
Heräs kieltämättä muuten hyvin henkiin tää topic taas
Koska jos sielä paperissa lukee jotain niin silloinhan mallikohtaset maksimit ei oo voimassa ko. auton kohdalla varmaankaan enää..
Ja kadulla ei saa olla yhtään enempää tehoja kuin mitä lapussa lukee.. tosin niitä heppoja ei varmaan aleta ratsiassa mittaamaan kuitenkaan..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
Hei,eipä mollata natseja!Taunus-Sälli kirjoitti:edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot
He meitä kuitenkin suuresti auttoivat torjuntatyössä,
ettei tarvinnut volgia harrastaa 60:tä vuotta...
No ei ollu mikään OT
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
pahoitteluni,ei ollu todellakaan tarkoitus mollata heitäHerkko kirjoitti:Hei,eipä mollata natseja!Taunus-Sälli kirjoitti:edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot
He meitä kuitenkin suuresti auttoivat torjuntatyössä,
ettei tarvinnut volgia harrastaa 60:tä vuotta...
No ei ollu mikään OT
se oli vaan viittaus sh:n viestiin missä hän sanoi ettei halua vaikuttaa natsilta vai miten se olikaan...
puhut vähä mutta asiaa..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Kyllä ja ei.jucca kirjoitti:Onnistuukos nykyään 2.8i laittaminen Taunukseen?
Eikös tässäkin katsastusmies voi käyttää sitä harkintakykyä, ettei tarvitse ensin laittaa alle 136.8hv kaasarikonetta, ja sitten muutoskatsastuksen jälkeen laittaa siihen laillisesti ruiskua ja kireämpää nokkaa jne..
Eli 2.8:n ja varsinkin sen i:n saa kyllä taunukseen mutta vaatii tämän "kotelovaiheen" eli muutoskatsastuksen kaasutinversiona jolloin tuo suurin vertailumoottori +20% tehoa ehto täyttyy. Siinä ei katsastusmiehellä ole sitä harkinnanpaikkaa eikä liikkumavaraa valitettavasti yhtään. Katsastuksen jälkeen sitten ne perinteisen virittämisen keinot ovat vapaasti käytettävissä, joista onkin tässä topicissa useamman kerran puhetta ollutkin.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Pitää ihan mielenkiinnosta kysyä, onko näitä 2.8 koneisia taunuksia muutoskatsastettu tässä viimeisen kahdeksan kuukauden aikana?
Törmäsin tuossa pieneen erikoisuuteen, jota pitää nyt alkaa tutkia.
Tähän tarvitsen kuitenkin hieman kättä pitempää eli tietoja katsastuksista. Pelkkä kyllä sekä korimalli I, II vaiko III-korinen riittää vastaukseksi. Laittakaa vastaukset vaikka privana.
Törmäsin tuossa pieneen erikoisuuteen, jota pitää nyt alkaa tutkia.
Tähän tarvitsen kuitenkin hieman kättä pitempää eli tietoja katsastuksista. Pelkkä kyllä sekä korimalli I, II vaiko III-korinen riittää vastaukseksi. Laittakaa vastaukset vaikka privana.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi