Turbo OHC
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Turbo OHC
Eli, ensinnäkin onko diesel ja bensa koneiden turboilla ratkaisevia eroavaisuuksia, vai voiko jostain vanhasta diesel röttelöstä napata turbon bensa koneeseen?
Sitten, miten kannattaa alakerta rakentaa, jotta se kestää pieniä/suuria ahtoja? Kuplan takomäntiä kuulemma saa edullisesti, mutta onko niistä mihinkään? Mitenkä vakio kampiakseli ja kiertokanget kestää? Cossun kiertokanget olis varmaan kestävämmät... Sopiiko ne suoraan ohc:n kampuraan ja minkä hintaisia ne suunnilleen on?
Siinäpä ne tärkeimmät. Keksikää itse lisää kysymyksiä jos loppuu kesken
Sitten, miten kannattaa alakerta rakentaa, jotta se kestää pieniä/suuria ahtoja? Kuplan takomäntiä kuulemma saa edullisesti, mutta onko niistä mihinkään? Mitenkä vakio kampiakseli ja kiertokanget kestää? Cossun kiertokanget olis varmaan kestävämmät... Sopiiko ne suoraan ohc:n kampuraan ja minkä hintaisia ne suunnilleen on?
Siinäpä ne tärkeimmät. Keksikää itse lisää kysymyksiä jos loppuu kesken
naapurifoorumeilla on ollu aiheesta tiivistä keskustelua viime aikoina, esimerkki: http://www.ford-club.net/cgi-bin/yabb/Y ... 419;start=
Lisäksi http://www.cosworthrsclub.com foorumillta löytyy paljon paljon hyvää tietoa aihesta mutta tekniikkaosion lukemiseen vaaditaan jäsenyys joka on 20e /vuosi (itse olen jäsen, suosittelen jos tosissaan aikoo rakentaa sitä turbokonetta).
Mä ite tein 205-alakerran uusiksi vakio kampuralla ja kiertokangilla, männiksi kuplan takomahlet Lautamäeltä, uudet laakerit ja vaikeasti löydettävä öljypumppu (lautamäeltä löytyi), kansi kävi Lapualla Rintakarin Erkillä joka laittoi uudet ohjurit sekä muotoili ne sekä venttiilit, siisti kanavat ja hioi vakionokasta 288-asteisen (vakio 2.0 268astetta) ja 11mm nostoa (vakiona n 10mm). Turboksi Garrett to3 .42 kompuralla ja .48 pakopesällä (vastaava kun 2wd cossussa), 2wd cossun välijäähy, pate racing dumppi ja ruokaa antamaan weber DAT32/32. putkisto 2,5" simonsin vaimentimilla ja Simota kaksoiskartiofilteri. penkissä en ole vielä käynyt, kone nyt ollut kasassa 500km, ahtoa 0,5bar ja tuntuis jo sillä potkivan mukavasti. 1bar aion laittaa, ehkä enemmänkin jos rahkeissa on varaa?
mun omalta kotisivulta http://www.voorttimies.tk löytyy projektit-osio josta voi vilkuilla muiden projektien lisäksi tuota turbomoottorin rakentamista Sierraan. sieltä löytyy hintojakin mitä mihinkin menee mutta jos alle vanhan kymppitonnin teet koneen niin mestari olet tai sit teet sen huonosti ja vanhoilla osilla.
Lisäksi http://www.cosworthrsclub.com foorumillta löytyy paljon paljon hyvää tietoa aihesta mutta tekniikkaosion lukemiseen vaaditaan jäsenyys joka on 20e /vuosi (itse olen jäsen, suosittelen jos tosissaan aikoo rakentaa sitä turbokonetta).
Mä ite tein 205-alakerran uusiksi vakio kampuralla ja kiertokangilla, männiksi kuplan takomahlet Lautamäeltä, uudet laakerit ja vaikeasti löydettävä öljypumppu (lautamäeltä löytyi), kansi kävi Lapualla Rintakarin Erkillä joka laittoi uudet ohjurit sekä muotoili ne sekä venttiilit, siisti kanavat ja hioi vakionokasta 288-asteisen (vakio 2.0 268astetta) ja 11mm nostoa (vakiona n 10mm). Turboksi Garrett to3 .42 kompuralla ja .48 pakopesällä (vastaava kun 2wd cossussa), 2wd cossun välijäähy, pate racing dumppi ja ruokaa antamaan weber DAT32/32. putkisto 2,5" simonsin vaimentimilla ja Simota kaksoiskartiofilteri. penkissä en ole vielä käynyt, kone nyt ollut kasassa 500km, ahtoa 0,5bar ja tuntuis jo sillä potkivan mukavasti. 1bar aion laittaa, ehkä enemmänkin jos rahkeissa on varaa?
mun omalta kotisivulta http://www.voorttimies.tk löytyy projektit-osio josta voi vilkuilla muiden projektien lisäksi tuota turbomoottorin rakentamista Sierraan. sieltä löytyy hintojakin mitä mihinkin menee mutta jos alle vanhan kymppitonnin teet koneen niin mestari olet tai sit teet sen huonosti ja vanhoilla osilla.
90, 99 ja 900 2.0 Saabien kiertokanget käy! Ei ehkä kaikista vuosimalleista, en ole varma? Niistä vaan puuttuu yks öljyreikä mikä pitää porata!Anonymous kirjoitti:Niin minkä saabaksen kiertokanget tohon käy? Vai onko kaikki saabin koneet samanlaisia
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 25 Marras 2004, 10:59
- Paikkakunta: Vaasa
- TaunusTomi
- Viestit: 953
- Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
- Paikkakunta: Noormarkku
Tommoset tiedot siitä h-koneesta: 4-syl. 1985 cm3, 73/87 kw 100/118 hv, B201, H-kaasutin ja suihkutusmoottorit, halk. x isk.pit. 90 x 78, puristussuhde 9,5:1.
Käytetty tommosissa Saabeissa:
99 1981 - 1984
90 1984 - 1987
900 1981 - 1991
Käytetty tommosissa Saabeissa:
99 1981 - 1984
90 1984 - 1987
900 1981 - 1991
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Riippuu tietyst kuinka kireetä konetta on rakentamassa, mut kyllä ne käytetytkin kestää... Käytetyistä ei nyt kovin paljon kannata maksaa, saahan noita Saabin raatoja ilmaseks. Onhan siinä tietysti vähän hommaa kun purkaa koneenAnonymous kirjoitti:Niin, mitäs mieltä ollaan käytetyistä kangista, vai pitäiskö ostaa suosiolla uudet? Paljonko maksaa suunnilleen satsi uusia saabin kankia? Paljonko käytetyistä kannattaa köyhtyä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
No kyllähän niitä koneita on tullut purettua jo sen verran että ei se yksi lisää tunnu missään Eli sitten vaan saabin raatoa metsästämään.
Voorttijannu kirjoitteli että hänellä olis raato mökillä... Onkos siinnä oikeanlainen motti? Missäs päin Suomea tämä mökki sijaitsee ja ennenkaikkea oletko luopumassa siitä "hae pois" hintaan, vai meinaatko itse alkaa rakentelemaan siitä jotain?
Voorttijannu kirjoitteli että hänellä olis raato mökillä... Onkos siinnä oikeanlainen motti? Missäs päin Suomea tämä mökki sijaitsee ja ennenkaikkea oletko luopumassa siitä "hae pois" hintaan, vai meinaatko itse alkaa rakentelemaan siitä jotain?
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 25 Marras 2004, 10:59
- Paikkakunta: Vaasa
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 25 Marras 2004, 10:59
- Paikkakunta: Vaasa