Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Tanen suurin vertailumoottori on 2,3 litrainen 108hp malli. 2,3 litraa plus 25% = 2,875 litraa, se on ok. mutta tehot 108hp + 20% = 129,6hp.. tämä siis on maksimiteho mitä voi taunukseen laittaa... 2.8i on vähintään 145hp.
millä keinoin 150hp moottorin tehot on kuristettu tuon rajan alle?
Mulla lukee rekisteriotteessa jotain tän suuntasta:
"Tehoja rajoitettu puristussuhdetta alentamalla palotiloja muotoilemalla".
Kyseessä siis tietenkään ei ole Granadan 160 heppanen moottori, vaan osista kasattu ja itse muokattu sekasikiö, jonka tehoa ei mikään kirja kerro. Siksi dynotettu, ja sattui juuri mahtumaan tehorajoihin...
rapet kirjoitti:Nyt ois tarkotus heivata toi 1.6 tuolta pellin alta poikkeen ja tarkotus ois laittaa se miehekäs kutoskone
Nyt tartteis kokemuksia!
Olisi tarkotus rakentaa sellanen kulkupeli jolla voi ajella normaalisti, ja tarpeen tullen tehoo löytys :twisted:
Eli tarkotus ois ahtaa tommonen kutonen, mutta kumpi nyt on parepi 2.3 vai 2.8 ruiskulla. Tartten myös tietoo noista vaihelaatikoista ja peristä. Laittakaahan kokemuksia omista koneista? Tarkotus ois rakentaa semmonen about kaksattaa kaakkia.
jos sulla on mk3 taunus niin siihen saa laillisesti 2.8 kaasarikoneen katsastettua. sillon ei kannata ahtaa jos 200 hp riittää sulle..vaparinakin irtoo samalla budjetilla.
rapet kirjoitti:Nyt ois tarkotus heivata toi 1.6 tuolta pellin alta poikkeen ja tarkotus ois laittaa se miehekäs kutoskone
Nyt tartteis kokemuksia!
Olisi tarkotus rakentaa sellanen kulkupeli jolla voi ajella normaalisti, ja tarpeen tullen tehoo löytys :twisted:
Eli tarkotus ois ahtaa tommonen kutonen, mutta kumpi nyt on parepi 2.3 vai 2.8 ruiskulla. Tartten myös tietoo noista vaihelaatikoista ja peristä. Laittakaahan kokemuksia omista koneista? Tarkotus ois rakentaa semmonen about kaksattaa kaakkia.
jos sulla on mk3 taunus niin siihen saa laillisesti 2.8 kaasarikoneen katsastettua. sillon ei kannata ahtaa jos 200 hp riittää sulle..vaparinakin irtoo samalla budjetilla.
Ainakin sen 200 vapari heppaan löytämiseksi saa tehdä paljon enemmän hommia kuin vastaavaan määrään ahdetussa koneessa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tanen suurin vertailumoottori on 2,3 litrainen 108hp malli. 2,3 litraa plus 25% = 2,875 litraa, se on ok. mutta tehot 108hp + 20% = 129,6hp.. tämä siis on maksimiteho mitä voi taunukseen laittaa... 2.8i on vähintään 145hp.
millä keinoin 150hp moottorin tehot on kuristettu tuon rajan alle?
Mulla lukee rekisteriotteessa jotain tän suuntasta:
"Tehoja rajoitettu puristussuhdetta alentamalla palotiloja muotoilemalla".
Kyseessä siis tietenkään ei ole Granadan 160 heppanen moottori, vaan osista kasattu ja itse muokattu sekasikiö, jonka tehoa ei mikään kirja kerro. Siksi dynotettu, ja sattui juuri mahtumaan tehorajoihin...
Miten muuten se jenkkimallin 2,8? siinähän on vain jotain päälle 105hp? niinkuin virallisesti mut entäs jos sisuskalut...
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
rapet kirjoitti:Nyt ois tarkotus heivata toi 1.6 tuolta pellin alta poikkeen ja tarkotus ois laittaa se miehekäs kutoskone
Nyt tartteis kokemuksia!
Olisi tarkotus rakentaa sellanen kulkupeli jolla voi ajella normaalisti, ja tarpeen tullen tehoo löytys :twisted:
Eli tarkotus ois ahtaa tommonen kutonen, mutta kumpi nyt on parepi 2.3 vai 2.8 ruiskulla. Tartten myös tietoo noista vaihelaatikoista ja peristä. Laittakaahan kokemuksia omista koneista? Tarkotus ois rakentaa semmonen about kaksattaa kaakkia.
jos sulla on mk3 taunus niin siihen saa laillisesti 2.8 kaasarikoneen katsastettua. sillon ei kannata ahtaa jos 200 hp riittää sulle..vaparinakin irtoo samalla budjetilla.
Ainakin sen 200 vapari heppaan löytämiseksi saa tehdä paljon enemmän hommia kuin vastaavaan määrään ahdetussa koneessa.
jos turpon lyö suoraan kylkeen niin joka jannu saa colognesta 250 hp irti...joka aamunen käyntiin lähtö on sit eri asia...
Larppa kirjoitti: jos sulla on mk3 taunus niin siihen saa laillisesti 2.8 kaasarikoneen katsastettua. sillon ei kannata ahtaa jos 200 hp riittää sulle..vaparinakin irtoo samalla budjetilla.
Ainakin sen 200 vapari heppaan löytämiseksi saa tehdä paljon enemmän hommia kuin vastaavaan määrään ahdetussa koneessa.
jos turpon lyö suoraan kylkeen niin joka jannu saa colognesta 250 hp irti...joka aamunen käyntiin lähtö on sit eri asia...
Ihan avaimesta ne on tähän asti tulille käännetty...
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tanen suurin vertailumoottori on 2,3 litrainen 108hp malli. 2,3 litraa plus 25% = 2,875 litraa, se on ok. mutta tehot 108hp + 20% = 129,6hp.. tämä siis on maksimiteho mitä voi taunukseen laittaa...
Mutta kun sitä on 114hv kans ja silloin 114+ 20%=136.8 Ja oho, 2.8 kaasarin saakin laittaa!
Ps. Alkukesästä leimattu coupe ko. tekniikalla.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
ei se oo ihan niin justiinsa. lohkonumerot muuttamalla kone vastaa päällepäin pienempää, eikä sitä katsastusmiestä kiinnosta onko ne ihan alkuperäset koukerot. Lohkon kyljessä kestää kuulemma parhaiten kanavien muotoiluun käytetty tahna, joka on helppo muotoilla vaikka puukolla oikeisiin muotoihin. Eteläsuomessa monen foordin pellin alta löytyy 302, johon on veistetty 221 v8:n numerot.
Tanikassa tosin menee nuokin kuutiot yli, joten vaihtoehtona ois muokata 2.8i:stä 2.3i tai 2.9i:stä 2.4i... Ja 2.8 cologne on päällepäin samannäkönen kun 2.0, jossa alimmillaan 85hp, joten moisen padan voi tunkea melkein minkä tahansa vehkeen konehuoneeseen "laillisesti"...
Tanen suurin vertailumoottori on 2,3 litrainen 108hp malli. 2,3 litraa plus 25% = 2,875 litraa, se on ok. mutta tehot 108hp + 20% = 129,6hp.. tämä siis on maksimiteho mitä voi taunukseen laittaa...
Mutta kun sitä on 114hv kans ja silloin 114+ 20%=136.8 Ja oho, 2.8 kaasarin saakin laittaa!
Ps. Alkukesästä leimattu coupe ko. tekniikalla.
2.3 koneesta on kyllä tuo 114hp versio, mutta valitettavasti ei mk1 taunuksessa oo koskaan ollut... ja vertailumoottori on just se mikä autossa on ollut; ei se mitä se on 10v nuoremmassa sierrassa ollut
Näissä vertailumoottori-asioissa tuntuu olevan monenlaista käytäntöä. Ja varsinkin eroa syntyy katsastusmiesten ja aken tulkinnan välillä. Itse kamppailin jokunen aika sitten vastaavan ongelman kanssa ja kastastusmiehiltä ei sympatiaa herunut mutta akelta se sitten löytyi.
Asia menei kaikessa naurettavuudessaan niin että olipa kerran automerkki X jossa kaikki alustan osat niin jarruja, voimansiirtoa, jousitusta ja ohjausta lukien oli täysin identtisiä kaikissa tehtaan valmistamissa autoissa. Myös pohjalevy ja kattopelti oli sama ainoastaan korin ulkopellit poikkesivat toisistaan.
Paikallisten epäilemättä suuren viisauden omaavien katsastusasemien tulkinta oli. vertailumoottoriksi voidaan lukea ainoastaan mallisarjan XXXX suurin moottori joka tässä tapauksessa olisi ollut 1300kuutioinen 68hv voimapesä. Rinnakkaismalli XXXY , eli niillä samoilla alustan osilla ainoastaan neljällä pyöreällä etuvalolla, kahden sijaan varustettu olisi tarjonnut jo vertailumoottoriksi 1600 ja tästä sitten ne tehot ja kuutiot lisättynä.
Jos oikein hassuttelee asialla ja aletaan survoa pyöreää palikkaa kuusikulmaiseen reikään ihan kuin kirgiisillä on niin homma menee näin. otetaan 25 vuotta uudempi neliskanttisilla ajovaloilla varustettu XXXZ mallisarjan auto joka omaa edelleen ne samat alustan, jarrujen voimansiirron jousituksen ja ohjauslaitteden osat kuin tuo alunperin mainittu XXXX. Tämä oli katastrofi katsastusasemilta kysyttynä mutta akella oli näkemystä asiassa että eipä ne pellit sitä autoa tee tai paremminkin eroa siihen joten vertailumoottoriksi sain tuon XXXZ sarjalaisen jolloin lähtotilannne on 1700 kuutiota, 84 hv ja noista sitten ne prosentit ylöspäin. Ero siis huomattava alkuperäiseen tulkintaan verrattuna.
Jos siis asia siirretään taunus-maailmaan ei pitäisi siis olla kovin ihmeitä väliä onko joku kone ollut mk 1, 2 tai 3 mallissa, alustaltaan kuin muiltakin "ominaisuksiltaan" ne vastaa toisiaan. Tällöin siis tuo 2.3 114hv kelpaa loistavasti vertailukoneeksi tuolle 2.8 padalle ja tämän jälkeen sitä sa perinteisin keinoin virittää kunnes tulee se tehopaino-suhteen raja vastaan eli olikohan se joku 7kg / kw. Eli tanarin tapauksessa tuo parisataa hepoa on ihan vielä laillisissa rajoissa. Eli perinteinen virittäminen mahdollistaa myös kaasarin korvaamisen ruiskulla jolloin on jo ihan eri ääni kellossa ja mikä parasta kaikki tämä ilman mitään tehomittauksia tai muita kotkotuksia.
Tästä asiasta on sitten väänetty niin kättä kuin nenääkin joten tarvittaessa löytyy dokumenttia.
Tuukan tapauksessa lienee tuo moottori tulkittu omavalmisteeksi eli tehojen puolesta dynopaperi on pitänyt olla.