2.3 v6 ongelma

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Shocked_
Viestit: 132
Liittynyt: 01 Syys 2004, 18:07
Paikkakunta: Kauhajoki / Turku

2.3 v6 ongelma

Viesti Kirjoittaja Shocked_ »

Juu elikkä auton katsastus olisi edessä ensi viikolla. Vaihdoin koneeseen tulpat ja tein muuta pikkuhuoltoa. Tein tulpat vaihdettuani kummallisen huomion: moottorin käynti ei muutu mitenkään vaikka kaikki oikean puolen tulpanjohdot olisivat irti! Sama juttu uusilla ja vanhoilla tulpilla -> olen ajanut autolla vanhoilla tulpilla normaalisti jo aika kauan ilman ongelmia!

En ole tod. mikään automekaanikko enkä tiedä v6 kaikkia kikkoja mutta eihän sen nyt helkkarissa noin kuuluisi toimia! Vastaavasti taasen vasemmalla puolella käynti muuttuu heti jos jonki johdon vetää irti. Koneessa on ihan normaalia 98e + lisäaine ja tulpat ovat Densot. Isä joskus kertoi että joku kaveri oli aikoinaan vaihdattanut v6 Granadaan uudet tulpat ja kotiin päästyään tulpat olivat jo sököt. Urbaani legenda? Samaan hengenvetoon sanoi että hae NGK:n tulpat koneeseen. Veli oli kuitenkin asialla ja toi Densot.
Taunus 2.3v6 -82 konevikaa kilvet pois
Taunus 1.6 -77 konevikaa, syöpää kilvet pois
Taunus 1.6 -76 moottoriton varaosa
Taunus 1.6 -kasikytäjotain varaosa

Focus 2.0 -99 käyttis
Jawa Chopper 350cc -02 seisonnassa
Jawa Classic 650cc -07 huvipeli
V6power
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Syys 2006, 21:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja V6power »

Oiskohan kaasarissa roskia oikeen puoleisen kurkun suuttimissa?
Kannattaa toki kattoa vaikka vanhalla tulpalla antaako kipinää mikään oikeenpuoleisista pytyistä
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Sitte semmonenki pointti,että
tulppaan saattaa tulla kipinä irrallaan
kokeiltaessa,mutta ruuvataan kiinni,
niin paineen alla ei riittävää
kipunaa enää tulekkaan.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että jos irroitat 6-pyttyisestä koneesta kolmesta tulpasta johdot, käynti ei muutu??? Kuulostaa kyllä aika pahalta, Suomeksi sanottuna konehan käy kolmella, lienee käynyt jo jonkin aikaa.

Mittaa puristukset. Jos joissain pytyissä alhaiset, tarkista venttiilinvälykset.
Stance
Viestit: 102
Liittynyt: 13 Elo 2005, 10:53

Viesti Kirjoittaja Stance »

Miikkaa peesaten; oletko kokeillut ajaa toisen puolen tulpanjohdot irti vai kokeillut paikallaan? Kyllä sen tuntee jos vain puolikas kone on mukana. Miltäs ne vanhat tulpat näyttää, onko koneen puolilla eroa?
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Koitappas laittaa se kone käyntiin niin että ne kolme johtoa on irti jo startatessa.

Luulis että huomaa eron.

-vk-
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

Jos 3 pyttyä puuttuu ja viellä samalta puolelta niin varmaan huomaa..
sehän ravistaa kuin piru kerjäläistä...
Luulisi että siellä on karstaa ja ne 3 käy jotenkin itsesytyksen avulla.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

vuotaako venttiilit :roll:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

mulla oli sama vika, 4 ja 5 pytyis oli hyvin pieni ero kun otti johdot irti 6 oli iha eloton. nokka akseli oli vähä kärsiny ja just saman puolen pyttyjen nokat :shock: :x :evil:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Täystuh02
Viestit: 275
Liittynyt: 17 Touko 2006, 17:22

tulpat

Viesti Kirjoittaja Täystuh02 »

minäkään en ole tosiaankaan mikään mekaanikko vaan olen enempikin kuski poikia,mut suosittelen oikein lämpimästi käyttämään fordin omia tulppia jo käyttöiänkin takia.Mul piristi v6 roimasti kun laitoin nuo kyseiset motorcraft tulpat.Ford autoliikkeessä hinta 6 tulpalle n.25e
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

veikkaisin palanutta pakoventtiiliä, joka vuotaa... kaikissa sylintereissä siinä kannessa. Ota vaan kansi auki ja hio venttiilit, niin pitäs pelittää. Nimittäin jos siellä ois puristukset, niin puolet moottorista kun ei ole pelissä, niin ei se jaksa käydä...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Paljos pitäis löytyä tuota puristusta per/pytty? Koneena on tuo 2.3 ja V6.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

koskas siitä on viimeksi säädetty venttiilit?
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Ei mitään tietoa, itse en ole venttiileihin koskenut.. :D Vanha omistaja ramppa voisi tietää.. Ei tuossa itellää koneen käynnin kanssa sinänsä mitään ongelmaa ole, olis vaan kiva kattoo läpi nuo puristukset..
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

säädä nyt ekana ne venttiilit.. jos ne kantaa = ei puristuksiakaan = ei huomaa juurikaan eroa jos tyhjäkäynnillä nyppää yhdestä kerrallaan johdot pois.

venttiilien säätö kuuluu fordin perushuoltoon ettäs tiedät. ja sama toimenpide tehdään ensimmäisten joukossa kun taunus saapuu kotipihaan ellei ole tietoa koska on säädetty... samoin kun perusennakon säätö :-)
Vastaa Viestiin