perän laakerien vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

FoorttiFani kirjoitti:Perkkele toisen puolen pyöränlaakeri falskaa öljyä pihalle. Vaikka on siis uus laakeri. Pikkuperä kysees ja motonetista hain laakerit. Tuntuki ihmeen väljältä ku laitto vetaria takas perään, onks muilla käyny samaa? Eli laakerin ulkokehä ilmesest liian pieni.
En oo ku kerran vaihtannu laakerit eikä tullu tommosta ongelmaa. Lyö tiivisteliimaa tai silikoonia sinne väliin :D

Edit: oot vissii jotain liima jo laittannukkin, kun luin noita aiempia kirjotuksia...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Luhtis
Viestit: 1054
Liittynyt: 06 Helmi 2010, 00:12

Viesti Kirjoittaja Luhtis »

Oisko joskus leiponut laakeri kiinni ja lyönyt sutia siellä pesässä vähän aikaa, harvemmin kait noi muuten horoksi menee?
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

FoorttiFani kirjoitti:Perkkele toisen puolen pyöränlaakeri falskaa öljyä pihalle. Vaikka on siis uus laakeri. Pikkuperä kysees ja motonetista hain laakerit. Tuntuki ihmeen väljältä ku laitto vetaria takas perään, onks muilla käyny samaa? Eli laakerin ulkokehä ilmesest liian pieni.
Mulla 78 ja 77 molemmissa pikkuperä motonetistä haetuilla laakereilla ja molemmissa molemmin puolin jarrut rasvattu :roll:
Vetarit joutu irrottamaan väkivallalla mutta meni tökkäämällä takasin :?
Seuraavat laakerit tulee motomobilista...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Puhdistaa sen välin hyvin ja laittaa tiivisteliiman tai hydraulilukitteen sinne väliin niin ei enää vuoda öljyjä jarruille.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

jees, meni kyl tosi helposti paikalleen. Et turhan väljät sovitteet. Laitoin jotaki liimaa kyl, mut ilmeisest liian vähän. Pitää talvella käyttää auki.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki tekniikan viisaat.

Mulla kanssa Capri jollottaa suuremmissa vauhdeissa.
Ajattelin nyt ensin ulommat taka-akselin laakerit vaihtaa ja katsoa onko ne nyt äänen aiheuttajat.

Perä Atlas.

Oisko se tämä laakeri:

http://www.ebay.co.uk/itm/WHEEL-BEARING ... 4858c9dd71

Mikä tuo pieni holkki on laakerin mukana?

Saako ilman prässiä laakereita vaihdettua? Nähtävästi tämän viestiketjun mukaan saa.

Dusteri,

Sun ulosvetäjä vetareille on HIENO! Saako kopioida ideaa? :)
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mikä tuo pieni holkki on laakerin mukana?

Se on hehkurengas. Laakeri lukitaan sillä vetoakseliin.
Ensin laakeri paikalleen ja sitten lämmitetään tuo rengas niin kuumaksi, että menee paikalleen.
Jäähtyessään lukitsee laakeri.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ja tuo setti on oikea nyt sitten Atlas akseliin?
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Itellä kyllä sellaisia kokemuksia että viallinen pyöränlaakeri (tai vetopyörästön poskilaakeri) pitää enemmänkin ajonopeuden mukaan muuttuvaa "hurinaa". Omien perien vedon voimakkuuden ja ajonopeuden mukaan muuttuva ulina on ollut merkki huonosta hammaskosketuksesta. Tämä kai voi johtua esim löystyneestä pienen vetooyörän löystyneestä mutterista tai niin kuluneista pienen vetopyörän laakereista että hammaskosketus menee pieleen. Eikös viallinen pyöränlaakeri tunnu ihan käsin pyörittelemällä?

Nimimerkki kerran turhaan pyöränlaakerit vaihtanut
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ei se pyöränlaakeri välttämättä vielä väljä ole vaikka ääntääkin, sen hurinan kyllä kuulee jos rengasta jaksaa pyöräyttää sen verran että jää hetkeksi vapaasti pyörimään, jäykän perän kyseessä ollessa se vaan on monasti hankalaa.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Takapyöränlaakeri jos sökö,niin muuttaa ääntä/ääni häipyy
"mutkitellessa",pienen vetopyörän laakeri taas
riippuen onko veto päällä/ei.

Toki kuluneen perän ääni muistuttaa pienen vetopyörän
laakerin ääntä,eli ääntää kevyellä vedolla,moottorijarrutuksessa
ja kiihdyttäessä ei äännä..(niissäkin kuulemalla ero)

Vaikea sanoin kuvata,mutta vaunulla ajaessa
niin eri tilanne :)

Ps.se lukitusholkki menee myös prässillä.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mjoo,

Taitaa olla sitten nuo ulommat laakerit menossa/ menneet.

Kun suoralla mutkittelee edestakaisin, niin se jollotus vaimenee ja kovenee sitä mukaa, miten mutkittelee.

Lakrut tilaukseen!

Kiitos taas kundit.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vastaa Viestiin