Sivu 1/3

perän laakerien vaihto

Lähetetty: 12 Syys 2006, 10:49
Kirjoittaja fonzie
Kesällä alkoi vollotus perästä, eikäpä sitä jaksais enää kuunnella. Ääni perässä on niin tasainen, että uskon ja toivon, että se tulee laakerista. Ajattelinpa sitten samaan syssyyn vaihtaa kaikki laakerit taka-akselilta, kun sen kerran nyt pudottaa.
Apua tarvisin laakerikokoihin, eli kaikki 3.44 laakerien koot. Ja sitten kaikki vinkit ovat tervetulleita, kun en ennen ole taunuksen perään mennyt koskemaan ;)

Lähetetty: 12 Syys 2006, 12:26
Kirjoittaja Janzamar
En osaa laakerikokoihin neuvoa,mutta
kannattaa varustautua kunnollisella ulosvetäjällä
ihan ensimmäiseksi.
Joku lähemmäs 10-kiloinen liukuvasara vois olla sopiva :)
..ja kerran pari on ittellä mennyt hermo tiukan laakerin kanssa,rälläkällä irtoaa jos on vakaa käsi,ettei tee akseliin jälkeä.
Ihan viimeinen millin osa vasaralla ja meisselillä.
Tietysti jollain "kätilöllä" mieluummin.

Lähetetty: 12 Syys 2006, 13:43
Kirjoittaja late
ja varaa myös muutama sata euroa laakereihin

Lähetetty: 12 Syys 2006, 22:22
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
late kirjoitti:ja varaa myös muutama sata euroa laakereihin
Ei ne nyt niin paljoa maksa! Laakerit irti ja mallin kanssa laakeri kauppaan! Ei maksa paljoa.

Lähetetty: 12 Syys 2006, 22:27
Kirjoittaja Sultzi
PERÄN laakerit maksaa kyllä, mutta vetareiden ei niin paljua.

Lähetetty: 13 Syys 2006, 08:58
Kirjoittaja Jari H
Taunusmies Jussi kirjoitti:
late kirjoitti:ja varaa myös muutama sata euroa laakereihin
Ei ne nyt niin paljoa maksa! Laakerit irti ja mallin kanssa laakeri kauppaan! Ei maksa paljoa.
Jos meinaat kaikki 4 laakeria kopan alle vaihtaa, satasesta et saa senttiäkään takasin. Todennäköisesti saat kaivaa vielä lisää...
Siihen sitten vielä 5kympillä pyöränlaakereita kaveriksi.

Lähetetty: 13 Syys 2006, 09:06
Kirjoittaja fonzie
no jo on kallista lystiä, mutta mitäpä sitä nyt ei taunukseensa sijottaisi..

Lähetetty: 13 Syys 2006, 22:02
Kirjoittaja astriel
Muistaakseni 200 - 250e Fordilla murikkaosaston 4 laakeria isoon atlakseen.
Muistaakseni tavallisesta laakeriliikkeestä ei löydy. Stefa noin 20e.

jostain on kertynyt tämmöset , en ole ihan varma onko oikein.

16283 x2
HM88510 ulkokehä 16,22
HM89410 ulkokehä 16,22
16150 x2
HM89449 sisäkehä 32,80
HM88542 sisäkehä 32, 80


-vk- (astriel)

Lähetetty: 13 Syys 2006, 22:50
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
Jari H kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:
late kirjoitti:ja varaa myös muutama sata euroa laakereihin
Ei ne nyt niin paljoa maksa! Laakerit irti ja mallin kanssa laakeri kauppaan! Ei maksa paljoa.
Jos meinaat kaikki 4 laakeria kopan alle vaihtaa, satasesta et saa senttiäkään takasin. Todennäköisesti saat kaivaa vielä lisää...
Siihen sitten vielä 5kympillä pyöränlaakereita kaveriksi.

Jaa. Mää vaihdoin tuossa kesällä omaan perään kolme laakeria, toinen vetarin laakeri ja molemmat poskilaakerit ne kustansivat ehkä noin 70e. Pyöränlaakeri motonetista ja poskilaakeri mallin mukaan paikallisesta koneliikkeestä. Tämä oli kyllä pikkuperä, isosta atlaksesta en tiedä.

Lähetetty: 11 Joulu 2006, 21:15
Kirjoittaja Dustez
mikähän tossa mun -81 tanen peräässä on ku alkaa kolkottaa kuudenkympin jälkeen mut ei ujella yhtään ?

ja kaikki pakoputket sun muut oon heilutellu ettei oo niissä vikaa. ja kardaanin kannatin laakerin oon vaihtanu ja koitin ilman kardaanii niin ei kolise kyl lootankaan pääs.

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 00:22
Kirjoittaja fonzie
oisko kardaanin ristinivel tai muuten vaan koko kardaani epätasapainossa..

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 08:54
Kirjoittaja Dustez
no kun niissäkään ei tunnu välystä =/ ja ridtikot on ok. mut mikä ton vakio perän heikko kohta on ?

ei kiinnostas ekana perää vaihtaa hirvee homma puljata kaikki jarrut sun muut :)

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 20:08
Kirjoittaja Dustez
nyt avasin perän ja katoin völityksen ja ne pikku rattaat kaikki ihan niinku uusi öljy oli hyvää eikä yhtään lastuu ollu ja taka pyörän laakereis ei yhtään välystä =/ mä en tajuu mistä se kolkotus voi tulla :o

Lähetetty: 12 Joulu 2006, 20:59
Kirjoittaja Janzamar
Puslat ja kallistuksenvakaaja voi olla jo kaukaa haettuja..
jos ottais kardaanin irti ja kattois onko se perän kiristysmutteri
mikä liekään oikealta nimitykseltään kunnolla kiinni?
Mutta ei siellä ole kuin se yksi iso mutteri kumminkaan.
Ja jos ei ole löysä,niin ei kannata kiristää lisääkään ettei
mene mikään rikki.

Lähetetty: 13 Joulu 2006, 20:22
Kirjoittaja Jannu
Mul oli koneen kannake kumit niin "loppu" et kone pääs kääntyy sen verran kierroksil et putki rupes kolkkailee pohjaa mut paikoillaa putkee heilutelles ei kuulun mitää...