laatikko+perän öljytys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

mikkolum
Viestit: 78
Liittynyt: 01 Heinä 2006, 17:36
Paikkakunta: ylöjärvi

laatikko+perän öljytys

Viesti Kirjoittaja mikkolum »

eli mitä ootte käyttäny perään ja lootaan???
mulla tulee auto vain kesä kyttöön eli oisko joku 75w/90
tuolla oli aikasemminkin jo aiheesta jutusteltu mutta vähän oli juttu karannu kun joku kirjotti et käyttää moottorisahan teräketju öljyjä...
:evil:
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Perässä mulla on ne RedLine Heavy Shock Proof litkut. Tai mitään litkuahan se ei ole, vaan paksua tavaraa joka notkenee sitten lämmetessään. Tähän mennessä oon oikeen tyytyväinen. Perä on toiminut täydellisesti kaikki ratapäivät ja normaali ajot ja tossua on saanut silleen järkevästi. Eli voimaa on ulosmitattu ihan koko arsenaalia hyädyntäen ja useasti, mutta ei annettu sen iskeytyä mihinkään. Eli tajuutte varmaan.

Mulla on laatikkona toi MT75, joten siihen ei ole kuin yksi vaihtoehto. Fordin oma MT75 öljy. Kaipa noihin vanhempiin saa laittaa vähän vapaammin.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Re: laatikko+perän öljytys

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

mikkolum kirjoitti:eli mitä ootte käyttäny perään ja lootaan???
mulla tulee auto vain kesä kyttöön eli oisko joku 75w/90
tuolla oli aikasemminkin jo aiheesta jutusteltu mutta vähän oli juttu karannu kun joku kirjotti et käyttää moottorisahan teräketju öljyjä...
:evil:
:lol: ..niinhän tuota tuli käytettyä. Laatikossa.
Ei ongelmia :wink: ..eikä karannu käsistäkään..
Taunus Maximus =)
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Re: laatikko+perän öljytys

Viesti Kirjoittaja astriel »

Janzamar kirjoitti:
mikkolum kirjoitti:eli mitä ootte käyttäny perään ja lootaan???
mulla tulee auto vain kesä kyttöön eli oisko joku 75w/90
tuolla oli aikasemminkin jo aiheesta jutusteltu mutta vähän oli juttu karannu kun joku kirjotti et käyttää moottorisahan teräketju öljyjä...
:evil:
:lol: ..niinhän tuota tuli käytettyä. Laatikossa.
Ei ongelmia :wink: ..eikä karannu käsistäkään..
on sitä joskus käytetty koneessakin : )

-vk-
Voorttimies
Viestit: 262
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Voorttimies »

No jos haluaa hifistellä, niin laatikkoon voisi laittaa RedLine MT-90 / MTL öljyä. RedLine on yksi niistä erittäin harvoista laatikkoöljyistä jotka on optimoitu synkkarenkaiden kestoa silmälläpitäen, niin hassulta kuin se kuullostaakin. Ja onhan se muutenkin hyvää litkua.

Normikäyttöön riittää varmasti mikä tahansa laadukas GL-4 öljy. Mielellään synteettisenä.

Edit: niin siis laatikkoon GL-4
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Peräöljyn GL-luokitukseksi suositellaan GL-5. Viskositeetiltaan tuo 75W/90 on käypästä molempiin, itse olen käyttänyt jo vuodesta 1991.
hezu
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 03:00

Viesti Kirjoittaja hezu »

Tästä ketjusta tuli mieleen, että nippojen rasvauksen ohella voisin tarkistaa perän ja laatikon litkutilanteen. Mutta mikä hemmetin korkki noissa oikein on? Katsoin aluksi, että tulpan keskellä on reikä kuusiokoloavaimelle, mutta siinähän olikin vain neljä kulmaa. Milläköhän tuollaisen saa auki? Ja eikös noissa ole tyhjennystulppia ollenkaan? Autossa on siis tuo tavallinen nelilovinen loota.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Reikään käy 3/8" räikän kara, sillä mä olen ne avannut.

Tyhjennysproppua ei läheskään kaikissa ole! Tuosta omasta on viimeisen 11 vuoden aikana käynyt laatikko+perä sen verran monesti irti, että siinä sivussa ovat öljytkin vaihtuneet :D Nyt tosin isoista rempoista "joutunut" pitämään taukoa jo vuodesta 2002. Laatikon öljyt pitänee imeä täyttöpropun kautta. Peräöljyt saa ulos raottamalla takakantta.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Miikka kirjoitti:Reikään käy 3/8" räikän kara, sillä mä olen ne avannut.

Tyhjennysproppua ei läheskään kaikissa ole! Tuosta omasta on viimeisen 11 vuoden aikana käynyt laatikko+perä sen verran monesti irti, että siinä sivussa ovat öljytkin vaihtuneet :D Nyt tosin isoista rempoista "joutunut" pitämään taukoa jo vuodesta 2002. Laatikon öljyt pitänee imeä täyttöpropun kautta. Peräöljyt saa ulos raottamalla takakantta.
Meikäläisen Tanen laatikkoon on porattu reikä, tehty kierteet ja laitettu 6 mm ruuvi poistoropuksi...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

eihän siitä perän kannesta tarvi ruuvata kuin alin pultti pois, niin öljyt tulee siitä reijästä ulos. tosin jos sen kannen ottaa kokonaan irti, niin saa mahdolliset metallimujut varmasti pois sieltä.
Avatar
henkka
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Elo 2005, 15:12
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkka »

meneekö vaihdekepin reiästä kaatamalla öljyt sisään tuohon 1.6litrasen pikkulaatikkoon? kaveri kerto käyttävänsä tuota konstia mut en tiiä toimiiko se tossa laatikossa..

paljon siin on öljy tilavuus?
taunus stw -79 2.4i+diesel laatikko LEIMATTU!!
taunus 2d -77 ?.? rokkis
granada stw -79 2.3 tuleva käyttis
scorpio 5D -88 "kilpuri"

+5 muuta
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

ei mee sillai öljyt sisään ei muutaku auton alle ja ropun kautta öljyä sisään. muistaakseni se oli litran verran ainaki itellä menny niin paljon
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Ai miten niin ei mene? Jos vaan takakansi on paikallaan, niin ihan varmasti menee. Hitaasti, mutta varmasti.
Jokkismoottoritaunus
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

no ei mulla ainakaan menny vaikka ootti seuraavaan päivään jos menee sillälailla niin sieltä on silon varmaan vaihetangon tiiviste rikki :roll:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Se ei ole mitään mukavaa puuhaa, ainakaan mun mielestä, äheltää noiden öljypurkkien kanssa auton alla yrittäen saada jotenkin sitä paksua öljyä reijästä sisään.

Sitten keksin hyvän systeemin. Nyt ei tarvitse kuin letku reijästä sisään ja pyörän pumpulla hieman painetta pulloon ja kas... öljy menee sisään ihan itsestään :D

http://i21.photobucket.com/albums/b259/ ... uva025.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b259/ ... uva023.jpg
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Vastaa Viestiin