Voimansiirto vinkuu
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Voimansiirto vinkuu
1. Ei tavallista ihmeellisempiä ääniä.
2. Etuylätukivarren puslaremontti mallia konekannatuksessa.
3. Nopeuden mukaan tihenevä vinkuna auton alta. Vain vaihde päällä kaasu ja kytkin ylhäällä. Siis kun ajan esim asutusalueen pikku tietä ja hidaste tulee vastaan. Kakkonen pesässä ja helpotan kaasusta, samassa vinkuu jos painaa kaasua äärettömän vähän tai painaa kytkimen niin ääni kuuluu. Ääni kuuluu myös pakittaessa.
4. Ahaa-> pakoputki ottaa kiinni kardaaniin. Koneen asento muuttunut remontin yhteydessä?
5. Pakoputkessa/kardaanissa näkyy jälkiä. Kahtena eri kertana pakoputken oikomista ja parantamista (etuputki ja väliosa mallia sierra/oma tuotanto).
6. Vinkuna jatkuu ja pakoputki rupesi ottamaan töyssyissä jonnekin kiinni. Myöhemmin huomasin että kardaanin ja perän välisen laipan pultti oli mennyt melkein läpi pakoputkesta.
7. Pakoputki ei ota varmasti enää kiinni kardaaniin, mutta vinkuna kuuluu.
8. Ahaa-> kardaanin kannake laakeri ja kumi on vaihdon tarpeessa. Kumi oli aika löysä ja laakerissa oli iso, korvin kuultava klappi.
9. Kannakeremontti ja koeajo "#%"¤&!&"¤¤! vinkuna kuuluu edelleen.
10. Mitä nyt korjaan? Voiko ristinivel aiheuttaa tälläisen vinkunan vai juriseeko se aina ja eikö sen pitäisi pitää ääntä vapaalla liukuessa jne.
Ääni kuuluu siis vain vaihde päällä moottorijarrutuksessa ja pakittaessa, mutta ei jos liukuu pakki päällä kutkin pohjassa. Loppuu kuin seinään jos painaa kytkintä.
Painelaakeri? Ääni kuuluu "selkeästi" kardaanin kannakkeen kohdalta ku makaa auton vieressä ja toinen ajaa hiljaa ohi.
Kiitos jos luit loppuun ja vielä isompi kiitos vinkeistä ja varsinkin ratkaisevasta löydöstä.
PS. Onneksi kohta helpottaa ku Tane pääsee harrasteautoksi harrasteauton paikalle eli ostan Sierran käyttöautoksi ja jään odottamaan että Taunus muuttuu autotallissa itsestään museokuntoiseksi.
2. Etuylätukivarren puslaremontti mallia konekannatuksessa.
3. Nopeuden mukaan tihenevä vinkuna auton alta. Vain vaihde päällä kaasu ja kytkin ylhäällä. Siis kun ajan esim asutusalueen pikku tietä ja hidaste tulee vastaan. Kakkonen pesässä ja helpotan kaasusta, samassa vinkuu jos painaa kaasua äärettömän vähän tai painaa kytkimen niin ääni kuuluu. Ääni kuuluu myös pakittaessa.
4. Ahaa-> pakoputki ottaa kiinni kardaaniin. Koneen asento muuttunut remontin yhteydessä?
5. Pakoputkessa/kardaanissa näkyy jälkiä. Kahtena eri kertana pakoputken oikomista ja parantamista (etuputki ja väliosa mallia sierra/oma tuotanto).
6. Vinkuna jatkuu ja pakoputki rupesi ottamaan töyssyissä jonnekin kiinni. Myöhemmin huomasin että kardaanin ja perän välisen laipan pultti oli mennyt melkein läpi pakoputkesta.
7. Pakoputki ei ota varmasti enää kiinni kardaaniin, mutta vinkuna kuuluu.
8. Ahaa-> kardaanin kannake laakeri ja kumi on vaihdon tarpeessa. Kumi oli aika löysä ja laakerissa oli iso, korvin kuultava klappi.
9. Kannakeremontti ja koeajo "#%"¤&!&"¤¤! vinkuna kuuluu edelleen.
10. Mitä nyt korjaan? Voiko ristinivel aiheuttaa tälläisen vinkunan vai juriseeko se aina ja eikö sen pitäisi pitää ääntä vapaalla liukuessa jne.
Ääni kuuluu siis vain vaihde päällä moottorijarrutuksessa ja pakittaessa, mutta ei jos liukuu pakki päällä kutkin pohjassa. Loppuu kuin seinään jos painaa kytkintä.
Painelaakeri? Ääni kuuluu "selkeästi" kardaanin kannakkeen kohdalta ku makaa auton vieressä ja toinen ajaa hiljaa ohi.
Kiitos jos luit loppuun ja vielä isompi kiitos vinkeistä ja varsinkin ratkaisevasta löydöstä.
PS. Onneksi kohta helpottaa ku Tane pääsee harrasteautoksi harrasteauton paikalle eli ostan Sierran käyttöautoksi ja jään odottamaan että Taunus muuttuu autotallissa itsestään museokuntoiseksi.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Kardaanihan pyörii aina kun auto liikkuu,jotain kytkimeen liittyvää tuon on pakko olla. Ja eiköhän ne laatikonkin osat ole jonkunlaisessa liikkeessä
kun kardaanin jatkeena ovat ikäänkuin..rullatessa siis.
Eli edelleen se kytkimen suuntaan ohjastaisi,varmaan just se painelaakeri sitten.
kun kardaanin jatkeena ovat ikäänkuin..rullatessa siis.
Eli edelleen se kytkimen suuntaan ohjastaisi,varmaan just se painelaakeri sitten.
Taunus Maximus =)
Niin,painelaakerihan pyörii ainoastaan
kytkimen ollessa painettuna,eli en
usko syyksi sitä.
Sen sijaan laatikon pääakselin laakeriin
vedätys vaikuttaa,eli ääni muuttuu.
Toinen mikä ääntää vedätyksessä/moottori
jarrutuksessa on perästä pienen vetopyörän
laakeri,eli se kartaanin takana oleva.
Siinäpä "veikkaukseni"
kytkimen ollessa painettuna,eli en
usko syyksi sitä.
Sen sijaan laatikon pääakselin laakeriin
vedätys vaikuttaa,eli ääni muuttuu.
Toinen mikä ääntää vedätyksessä/moottori
jarrutuksessa on perästä pienen vetopyörän
laakeri,eli se kartaanin takana oleva.
Siinäpä "veikkaukseni"
Öljyä on, mutta synkroissakin jotain vikaa ku rusahtaa kolmoselle vaihtaessa.
Laatikon edellinen omistaja ajellut joskus ilman öljyjä.
Mutta ei kai ne synkrot vinkun ajaa vaihde päällä?? Vai miten on? En kyllä oikeen tunne laatikon anatomiaa.
Laatikon edellinen omistaja ajellut joskus ilman öljyjä.
Mutta ei kai ne synkrot vinkun ajaa vaihde päällä?? Vai miten on? En kyllä oikeen tunne laatikon anatomiaa.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
riippuu mikä synkro on särki, ei se tartte sinne väliin kun pienen sirun, niin se alkaa vinkumaan. Mulla hajos ykkösen synkro, niin ykkönen oli ainoa vaihde, jolla ei vinkunu. Eka alko lievänä vinkumisena, mutta ajan kanssa siitä tulee kunnon vorinaa. Moottoritiellä kun hajos se synkro, niin se tuntu, kun ois moottori leikannu kiinni
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81