Volvo 240 sarjalaisen etujarrut taneen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

No eipä oo hankala homma vaihtaa toisi päi kun osat on tuoreet niin pultit aukee helposti ja ei oo likaset 8) Hyvä kun huomasitte ton ilmausruuvin asenon eli kohtalo toveri kiittää ja kumartaa :D
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mulla on käyttöautona -89 240 Volvo jossa on just tollaset etusatulat.
Jarrujen ilmaus on siinä aika tarkka prosessi.
Ilmausjärjestys:
1. vasen takapyörä
2.vasen etupyörä ylempi sisempi
3. oikea etupyörä ylempi sisempi
4.oikea takapyörä
5.oikea etupyörä ulompi
6.oikea etupyörä alempi sisempi
7.vasen etupyörä ulompi
8.vasen etupyörä alempi sisempi

Normi Volvossa tulee kumpaankin etusatulaan 2 kpl jarruputkia.
Sulla ne on tulee yhdellä putkella joka haroitetaan.
En osaa arvioida helpottaako vai vaikeuttaako ilmausta.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

sopiiko nuo satulat ebc:n uritettujen ja jäähytettyjen levyjen kans suoraan paikalleen ja minkä vehkeen levyt ja satulat nuissa kuvissa on taunuksessa takana
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

taunusstyle kirjoitti:sopiiko nuo satulat ebc:n uritettujen ja jäähytettyjen levyjen kans suoraan paikalleen ja minkä vehkeen levyt ja satulat nuissa kuvissa on taunuksessa takana
Noi mun etu levyt on jo kuluneet, olleet jo 8 vuotta samat niin sinne kyllä paksumpi levy kyllä mahtuu sekä halkaisijaltaan isompi ainakiin tuuman tai kaksi.
Jos tarkoitit takajarruja niin tällä hetkellä 2WD Cossun taka jarrut jotka vaihtuvat talven aikana 4WD: jarruiksi
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Mikey kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:sopiiko nuo satulat ebc:n uritettujen ja jäähytettyjen levyjen kans suoraan paikalleen ja minkä vehkeen levyt ja satulat nuissa kuvissa on taunuksessa takana
Noi mun etu levyt on jo kuluneet, olleet jo 8 vuotta samat niin sinne kyllä paksumpi levy kyllä mahtuu sekä halkaisijaltaan isompi ainakiin tuuman tai kaksi.
Jos tarkoitit takajarruja niin tällä hetkellä 2WD Cossun taka jarrut jotka vaihtuvat talven aikana 4WD: jarruiksi
minkälaiset satulan kiinnitys laipat oot tehny jos tuota itekki hankkis omaan levyt taakse ku alkaa nuo rummut potuttaan ku aina jumivat ja pitääkö laittaa paineen säädin takajarruille
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Etu pyrän navasta eli sorvasimme navan pois ja leikkasimmesopivan kokoisekseksi koska pulttijako oli aika liki sopiva entuudestaan ei tarvinnu kuin muutama milli levittää reikiä, jos en väärin muista kun aikaa on jo 8 vuotta
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Jokos Mikey on päässyt testaamaan jarruja? Nopeasti voisi kuvitella, että pääsylkyn vaihto on edessä tuon swapin jälkeen.
Jokkismoottoritaunus
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

En oo päässy mun piti nyt viikon loppuna lähtee pajalle homma suorittamaan loppuun muut kun katoin työvuoro listaa niin kappas vaan olikii lauantai työvuoro joten ja kaiken lisäksi pajalle on 85km matkaa niin seuraavaan viikonloppuun menee.
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

no kertokaas mikä pää sylkky soppii hyvin taunukseen sillon ku tulee aikaa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Tanen omalla pääsylkyllä pääsee yllättävän pitkälle, Volvon 4-mäntäset+Cossun uivat takuset todistettavasti toimii sillä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunusstyle kirjoitti:no kertokaas mikä pää sylkky soppii hyvin taunukseen sillon ku tulee aikaa
Mulla on rakennettu Taneen käyväksi 99 Saabin tehostaja ja pääsylinteri kunhan joskus jaksais pultata ne paikoilleen...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

nonnii nyt ois urakka saatu päätökseen jarrut on paikallaan ja jarrut ilmattu sekä sain satulat kohdistettua niin ette levy ja jarrupalat on tasaisesti paikallaan joten ei inssillä pitäis olla valittamista.
Ilmaus oli helppo nakki, ilmasuruuvit kävin läpi ensin vasemmalta ylhäältä alas ja oikealta puolen samoin :D Ajamaan en pääsyt kun mappi piti lainata kaverille että pääsee omaa rassia kokeilemaan :cry: mutta ensi kerralla kun käyn tallilla olisi sit koeajo ja sähkövikojen vuoro
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

taunusstyle kirjoitti:no kertokaas mikä pää sylkky soppii hyvin taunukseen sillon ku tulee aikaa

Ite tuli nakerrettua -83 Saab 99 tehostaja ja motonetistä 22,2mm siihen kuuluva pääsylkky(n.49€).
Käyttövartta joutui vaan jatkamaan reilun 10 cm.
Tehostajan kiinnityspulttien jako käy suoraan tanen omaan kiinnitys jalkaan . Molemmat lähdöt muistaakseni oli M10x1 joten toisen päistä joutuupi uusimaan .Tässäpä tämä ja Toinen :wink:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Taneli kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:no kertokaas mikä pää sylkky soppii hyvin taunukseen sillon ku tulee aikaa

Ite tuli nakerrettua -83 Saab 99 tehostaja ja motonetistä 22,2mm siihen kuuluva pääsylkky(n.49€).
Käyttövartta joutui vaan jatkamaan reilun 10 cm.
Tehostajan kiinnityspulttien jako käy suoraan tanen omaan kiinnitys jalkaan . Molemmat lähdöt muistaakseni oli M10x1 joten toisen päistä joutuupi uusimaan .Tässäpä tämä ja Toinen :wink:
Miten jatkoit käyttövartta? Kuvasta ei näy... Mulla on samanlainen paketti paitsi pääsylkky on parimillii pienempi halkasijaltaan ja sovitin omaani Tanen jarrunestesäiliön. Saabin säiliö olis jäänny vähä hölmösti...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

Mois kirjoitti:
Taneli kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:no kertokaas mikä pää sylkky soppii hyvin taunukseen sillon ku tulee aikaa

Ite tuli nakerrettua -83 Saab 99 tehostaja ja motonetistä 22,2mm siihen kuuluva pääsylkky(n.49€).
Käyttövartta joutui vaan jatkamaan reilun 10 cm.
Tehostajan kiinnityspulttien jako käy suoraan tanen omaan kiinnitys jalkaan . Molemmat lähdöt muistaakseni oli M10x1 joten toisen päistä joutuupi uusimaan .Tässäpä tämä ja Toinen :wink:

Miten jatkoit käyttövartta? Kuvasta ei näy... Mulla on samanlainen paketti paitsi pääsylkky on parimillii pienempi halkasijaltaan ja sovitin omaani Tanen jarrunestesäiliön. Saabin säiliö olis jäänny vähä hölmösti...

Pätkäsin risasta Tanen tehostajasta käyttövarren,mitotin,sorvasin jotta molemmat käyttövarret olisivat samanpaksuisia ja tekasin holkin.
Molemmat päät tiukasti holkin sisään(siten että päät kohtaavat),liima väliin ja putkisokilla varmistus :wink:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Vastaa Viestiin