Volvo 240 sarjalaisen etujarrut taneen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Volvo 240 sarjalaisen etujarrut taneen

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Onko mitä eroja 240 Volvon girling tai ate satuloden kiinnityksessä eli onko nissä sama jako tai muita merkittäviä eroja kuin männän halkaisija? Olis aika edulliset 4 mäntäset satulat :wink:
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Pulttijako on hieman eri, kuin taunuksen satuloissa, mutta saa helposti vaikka viilalla fixattua kohdilleen. Eroa ei ole siis paljon.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mikey kai tarkotti et onks niissä Volvon Ate ja Girling satuloissa sama kiinnityspulttien jako???
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Joo molemmissa malleissa on sama jako ja todellakin ei tartte kuin hiukan levittää yläviistoon reikiä niin satulat saa paikalleen ja Girling satulat maksaa 90€ kpl + feredo jarrupalat 19€ elikkäs ei kalliit 4 mäntäset satula pikkuvaivalla ja rupiaa tanikka pysähtyy 8)
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mikey kirjoitti:Joo molemmissa malleissa on sama jako ja todellakin ei tartte kuin hiukan levittää yläviistoon reikiä niin satulat saa paikalleen ja Girling satulat maksaa 90€ kpl + feredo jarrupalat 19€ elikkäs ei kalliit 4 mäntäset satula pikkuvaivalla ja rupiaa tanikka pysähtyy 8)
Eli sattuuks noi satulat jäähdytetyille levyille vai vakiolevyille?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Samassa voisin kysyä noista kitinänvaimennus-tarroista,
ihanko ne tosiaan pysyy ja
kestää tuon palojen iän?
Kun mulla on aina ollu tähän ikään asti niitä metallisia,
tänään laitoin ensimmäistä kertaa nuo tarrat.
Taunus Maximus =)
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Noi on jäähdytetyille levyille
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

Mikey kirjoitti:Noi on jäähdytetyille levyille
voisitsä mittaa mahtuuko paljon isompi levy kuin vakio siihen? siis niin että on vakio paikalla, eli onko volvons satula "syvempi"
matalan pudjetin kulkineet...
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Joo täytyy kattoo kunhan pääsen tallille seuraavan kerran eli luultavasti ens viikon loppuna
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Muutamia basic-juttuja kyselisin tehokkaanpien jarrujen toivossa... Kumpia reikiä pitää viilata, tolppien vaiko Volvon satuloiden? Osuuko satulat oikealla off-setille, eli pitääkö tolpan ja satulan väliin tehdä jotain spacereita? Mistä noita satuloitsa saa tuohon hintaan? Ja lopuksi, vaan ei vähimmäksi; minkä kokoisella pääsylinterillä noita voi ajaa? Riittääkö orkkis 19mm?

Olisko jollain kuvia asennuksesta?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hmm, vois kaverin 240 volvosta käydä hakemassa satulat, kun ei nuo tiivistekumitkaan paljoa maksa (n. 16e molempiin). Olettaen siis että männät on kunnossa.

Edit: Ainoa ongelmahan noissa 4mäntäsissä on mäntien jumittuminen, kun liikkuvat niin vähän. Mitkäs levyt aiot laittaa noiden volvon satuloiden kavereiksi?
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Tää nyt on vähän OT, juuri eilen sain Sierran etujarrut valmiiksi. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat. Polkimen tuntuma muutui yllättävän vähän alkuperäiseen verrattuna. Ensikokeilujen perusteella yhdistelmä tuntuu onnistuneelta.

Jos edullisesti meinaa Taneen isot levyt saada, kannattaa investoida Xantian 283mm kiekot. Levyjen offsetissa tais olla millin ero Caprin jäähdytettyihin. Toinen vaihtoehto satulalle on Scorpion satula, sitä ei tarvi koneistaa yhtä paljon kuin Sierran vastaavaa kun levyjen halkaisijat on lähempänä toisiaan. Sovite pala tulee helposti 10mm levystä.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Mikey
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Elo 2004, 23:18
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tolppien reikiä ei satuloista ja toi offset pitäis olla aika lailla kohdallaan mutta tarkistan ton kunhan käyn tallilla noiden satuloiden kanssa ja toi hinta on paikallisesta varaosa liikkeestä.
Ei riemull rajaa ku Cossu Tanel ajaa
MouTine
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Loka 2005, 22:44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mikey kirjoitti:Tolppien reikiä ei satuloista ja toi offset pitäis olla aika lailla kohdallaan mutta tarkistan ton kunhan käyn tallilla noiden satuloiden kanssa ja toi hinta on paikallisesta varaosa liikkeestä.
Tätä juuri pelkäsin. Voiko siihen satulaan tehdä muutoksia jotta se kiinnittyisi tolpan originelleihin paikkoihin?

Taunuksen etunapa / satulan kiinnityksestä en tiedä mitään, mutta Capreissa, Escorteissa ja jne jne on se ongelma, että tolpassa on kierre johon satulan kiinnittävät pultit kiinnittyy. Pultit pitää tasan tarkkaan olla oikean mittaiset koska muuten ne ottavat levyyn kiinni. Siihen väliin ei mahdu minkäänlaista mutteria.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

MouTine kirjoitti:Tätä juuri pelkäsin. Voiko siihen satulaan tehdä muutoksia jotta se kiinnittyisi tolpan originelleihin paikkoihin?
Satulasta viilataan reiät ovaaleiksi, ei tolppien reikiin pidä koskea.

Juttua aiheesta http://www.spannerfodder.com/the_works_ ... -4pots.php
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Vastaa Viestiin