Miksi kynttilä sammuu?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Miksi kynttilä sammuu?
Niin, nyt eilen meni jo kolmannen kerran samasta pytysta tulppa. Muissa tulpissa ei mitään ongelmia, mutta tuo yks pytty rikkoo tulpan n. viikon-kahden välein. Missähän se vika vois olla? Tulpanjohdoissa? Venttiileissä? En oo vielä sen kummemmin tutkinu asiaa, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan jo etukäteen.
Taunus on luonnollinen asia
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Mistä moottorista on kysymys?
Jos neloskoneesta ja polttaa nelosen tulppaa niin silloin voisi olettaa että tulpan lämpöarvo on väärä ja/tai kyseisellä sylinterillä on imuilmavuoto ja se puolestaan vetää seoksen laihalle ja kuumentaa osaltaan ko. sylinterin lämpötilaa.
Vastaava kutoskoneissa viimeisten pyttyjen osalta eli 3 ja 6 pätee samat ohjeet.
Joskus myös tulppamerkeillä vastaavilla lämpöarvoilla on eroja. Itselläni ei NGK kestänyt sierrassa yhtään mutta vastaavan lämpöarvon motorcraftit toimi kuin junan vessa.
Jos neloskoneesta ja polttaa nelosen tulppaa niin silloin voisi olettaa että tulpan lämpöarvo on väärä ja/tai kyseisellä sylinterillä on imuilmavuoto ja se puolestaan vetää seoksen laihalle ja kuumentaa osaltaan ko. sylinterin lämpötilaa.
Vastaava kutoskoneissa viimeisten pyttyjen osalta eli 3 ja 6 pätee samat ohjeet.
Joskus myös tulppamerkeillä vastaavilla lämpöarvoilla on eroja. Itselläni ei NGK kestänyt sierrassa yhtään mutta vastaavan lämpöarvon motorcraftit toimi kuin junan vessa.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Miksi kynttilä sammuu?
Tässä ois yks arvausAntti kirjoitti:Niin, nyt eilen meni jo kolmannen kerran samasta pytysta tulppa. Muissa tulpissa ei mitään ongelmia, mutta tuo yks pytty rikkoo tulpan n. viikon-kahden välein. Missähän se vika vois olla? Tulpanjohdoissa? Venttiileissä? En oo vielä sen kummemmin tutkinu asiaa, mutta hyviä ideoita otetaan vastaan jo etukäteen.
Tulpalle tulee heikompi kipinä ja seoksen palaminen siitä johtuen heikompaa. Tulppa ei tästä johtuen saavuta lämpöastettaan eikä polta karstoja ja sellaisia pois. Jonkun ajan päästä kökköä on jo sen verran että kipinä oikaisee mieluummin kökköä pitkin, kuin hyppää tulpan kärkivälissä.
Syy voisi olla vaikka tulpanjohdossa.
Onko se pimeä kynttilä ollut erinäköinen kuin muut?
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Omankin kokemuksen perusteella OHC ei tykkää NGK:n tulpista. Käytin niitä kunnes kyllästyin siihen että niitä sai vaihtaa normaalia useammin ja kaiken lisäksi vaihtaessa ne menivät järjestään kaikki poikki, joka kerta. Siirryin käyttämään Motorcraftia ja niillä ei vastaavia ongelmia ollut. Kone jopa kävi paremmin.
V6 ei tunnu olevan yhtä ronkeli vaan BP6ES:t pelaa ihan hyvin.
V6 ei tunnu olevan yhtä ronkeli vaan BP6ES:t pelaa ihan hyvin.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Niin, vähän väliaikatietoja..
Tulpat on Motorcraftit, ja kone on 2,6 V6. Täytyy tutkia tuo asia jos siellä on vuotoa imupuolella, mutta ensin ajattelin mitata että puristukset on kuitenkin tallella, ja sen jälkeen sen tulpanjohtoasian. Niistähän sitä on hyvä lähteä liikkeelle. Tulpat on kuitenkin olleet samannäköiset aina keskenään kun oon kattonu. Saa nyt nähdä miten pitkään menee tuo diagnosointi, kun töihin lähtö painaa päälle, ja Taunus jää taas seisomaan muutamaksi viikoksi.
Tulpat on Motorcraftit, ja kone on 2,6 V6. Täytyy tutkia tuo asia jos siellä on vuotoa imupuolella, mutta ensin ajattelin mitata että puristukset on kuitenkin tallella, ja sen jälkeen sen tulpanjohtoasian. Niistähän sitä on hyvä lähteä liikkeelle. Tulpat on kuitenkin olleet samannäköiset aina keskenään kun oon kattonu. Saa nyt nähdä miten pitkään menee tuo diagnosointi, kun töihin lähtö painaa päälle, ja Taunus jää taas seisomaan muutamaksi viikoksi.
Taunus on luonnollinen asia
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Ei "ärrissä" mitään vikaa ole, jos sytytys on muuten kunnossa. Tosin vanhoissa kärjellisellä jakajalla olevissa V6-koneissa EI kuulu käyttää R-tulppia, vaan esim. NGK:n tapauksessa BP6ES eikä BPR6ES. Ei niissä tulpissa kyllä muuta eroa ole kuin R:n häiriösuojaus eli resistori (josta kirjain R siihen tulee) joten ärrissä on hiukan isompi vastus.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i