2.3:n peltisarjojen optimaaliset mitat?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jonezy
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:38
Paikkakunta: Pori/Espoo
Viesti:

2.3:n peltisarjojen optimaaliset mitat?

Viesti Kirjoittaja jonezy »

Kukakohan osaisi kertoa optimaaliset mitat 2.3:n peltisarjoihin?
Putkien pituus ja Ø?

Joku kaveri joskus höpisi, ettei putkien pituudella ole muuten suurta merkitystä, kunhan ovat saman mittaiset....FAKTAKO?

Vanhoista orggissarjoista saa varmaankin kohtuullisesti osviittaa kiinnityslaipoista?
Voisko joku tyhmää opettaa??
Oma galleria[Last update-15.8-05]
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

http://www.sunpoint.net/~mmodel/

noilta colognen kotisivuilta löytyy suuntaa antava pakosarjalaskuri.

Pituudella ja halkaisijalla on merkitystä,
lyhyet ja avarat putket-> tehoa yläkierroksilla
pitkät ja pinemmät putket->vääntöä alakierroksilla
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

+ tietysti pakoputken koko vaikuttaa kans samalla tavalla.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Esko Maunon "Virittäjän käsikirja nelitahtimoottoreille" -opuksessa (Alfamer) löytyy myös suuntaa antavat kaavat pakosarjan putkien mittojen määrittämiseen. Tosin Kölniläinen kuutonen on vähän haastava tapaus, kun kaksi pakokanavaa yhtyy jo kannessa. Yhtä kaikki, itse olen rakentanut kolmet peltisarjat noilla ohjeilla, 2 x OHC + 1 x V6.

Ai niin, ensiöputkien PITÄÄ olla samanmittaiset. Tämä on ihan perusnyrkkisääntö pakosarjoja suunniteltaessa.
Vastaa Viestiin