jarrupalat
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
jarrupalat
Vaihdoin käyttöautooni EBC "vihreät" jarrupalat. Ero ns. tarvikepaloihin oli mielettömän suuri. Suosittelen muillekkin. Tilasin ne Jannelta Sporttiautosta jäsenetuhintaan.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
Mitenkäs nuo paremmat palat esim greenstuff ja tarvike levyt sopivat yhteen? Niinku mois13 tossa totesi niin lastua lähtee, mutta toimiiko tavallisilla levyillä.
Ku en ole oikeen tyytyväinen mun tanen jarruihin joka kertaa ku ajaa sierralla tai escortilla ja sen jälkeen tanella meinaa päätyä ekaan puuhun pystyyn ku jarrut on niin erilaiset.
Ja siis ihan aikuisten oikeesti ni noista on hyötyä, vai??? Ku en haluis sijoittaa vajaata satasta paloihin jos ei niistä ole mitään selvää hyötyä.
Onko kokemusta EBC greenstuff & taunus + peruslevyt?
Ku en ole oikeen tyytyväinen mun tanen jarruihin joka kertaa ku ajaa sierralla tai escortilla ja sen jälkeen tanella meinaa päätyä ekaan puuhun pystyyn ku jarrut on niin erilaiset.
Ja siis ihan aikuisten oikeesti ni noista on hyötyä, vai??? Ku en haluis sijoittaa vajaata satasta paloihin jos ei niistä ole mitään selvää hyötyä.
Onko kokemusta EBC greenstuff & taunus + peruslevyt?
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Ei kai se Taunuksen alkuperäinen umpilevy kovin hyvä ole. Tuollaisten kisa-palojen kanssa olisi hyvä olla edes jäähdytetyt levyt, koska niiden toimintalämpökin on korkeampi.
Itellä on Caprissa RallyRacesta Maxtorqin jäähd.ura.reikä levyt ja Kevlar palat. Toimi mielestäni suhteellisen hyvin, vaikkakin ovat alimitoitetut tuon painoiseen ja tehoiseen autoon. Tosin ero oli yöllä ja päivällä kun vertasi tavallisiin "halpis" tarvike paloihin, jotka hävisi heti lämmettyään tarpeeksi.
Tosin... Nyt täytyy muistaa yksi asia. Yllä mainitut kokemukset ovat radalta ja ns. "törkeissä" nopeuksissa. Normaali ajossa tarvike-palat olivat paremmat koska toimiva heti ja palan materiaali oli pehmeetä, mutta toisaalta häviävät nopeasti lkuumetessaan. Molempia ei voi saada, jollei kasvata levyn halkaisijaa.
Myös nesteet ja pääsylinterin kunto ratkaisevat paljolti.
Itellä on Caprissa RallyRacesta Maxtorqin jäähd.ura.reikä levyt ja Kevlar palat. Toimi mielestäni suhteellisen hyvin, vaikkakin ovat alimitoitetut tuon painoiseen ja tehoiseen autoon. Tosin ero oli yöllä ja päivällä kun vertasi tavallisiin "halpis" tarvike paloihin, jotka hävisi heti lämmettyään tarpeeksi.
Tosin... Nyt täytyy muistaa yksi asia. Yllä mainitut kokemukset ovat radalta ja ns. "törkeissä" nopeuksissa. Normaali ajossa tarvike-palat olivat paremmat koska toimiva heti ja palan materiaali oli pehmeetä, mutta toisaalta häviävät nopeasti lkuumetessaan. Molempia ei voi saada, jollei kasvata levyn halkaisijaa.
Myös nesteet ja pääsylinterin kunto ratkaisevat paljolti.
Mutta eihän tuo greenstuff-sarja ole niin kovin kisapala. Ainakin siis sitä mainostetaan parempiluokkaisena palana ja lisäämään vanhojen autojen jarrutehoa (http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html).
Kyllähän siinä kyllä saattaa käydä niinkin että umpitarvikelevy on kiero ekan kovan jarrutuksen jälkeen.
No täytyy nyt kattoa mitä syntyy ku vaihdan vihdoinkin vähän tiivistettä, mäntää, sylinteriä ym autoon. Sekin taatusti parantaa paljon jarrutehoa ja varsinkin tuntumaa, ku poljin on tähän asti ollut aika veltto.
Kyllähän siinä kyllä saattaa käydä niinkin että umpitarvikelevy on kiero ekan kovan jarrutuksen jälkeen.
No täytyy nyt kattoa mitä syntyy ku vaihdan vihdoinkin vähän tiivistettä, mäntää, sylinteriä ym autoon. Sekin taatusti parantaa paljon jarrutehoa ja varsinkin tuntumaa, ku poljin on tähän asti ollut aika veltto.
vm. 72 1.6 L STW / Classic - Not Fast (linkissä vanhoja kuvia ja vanhaa juttua)
Mul on jotkut Fedoron jarrupalat ja jäähdytetyt sileät levyt. Noilla ainakin jarrut muuttu tosi tehokkaiks entiseen verrattuna. Kyl varmaan normaalis katuajos pelaa ne vakiolevytkin.
Poljinhan on aina Tanarissa veltto
Poljinhan on aina Tanarissa veltto
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Ei muuten ole, jos vaihtaa uuden pääsylinterin...mois13 kirjoitti: Poljinhan on aina Tanarissa veltto
(jonka viimeisen Suomesta vapailta tarvikemarkkinoilta löytyvän ostin minä ja asensin keltaiseen Coupeeni erinäisiä vuosia sitten... )
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ei luulis pääsylinterin vaihdon uuteen vaikuttavan, kun ei vanhassakaan mitään vikaa ole! Vaihdoin oman TANEN pääsylinteriin uudet kumit ja se oli ihan hyvässä kunnossa muuten. Poljin on aina ollut siinä semmonen "veltto". Kiinni on menossa Saabin tehostaja ja pääsylinteri, saa nähdä mihin suuntaan ne muuttaa tilannetta...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
-
- Viestit: 262
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 22:34
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Pointti onkin siinä, että se 30-jotain vuotta vanha pääsyltty on joka tapauksessa niin kulunut, ettei siitä tiukkaa saa tekemälläkään vaikkei se vuodakaan. Uudet kumit ei auta siihen.
Omassa hävisi polkimen velttous kokonaan uuden alkuperäisen ATE:n pääsylinterin vaihdolla.
Omassa hävisi polkimen velttous kokonaan uuden alkuperäisen ATE:n pääsylinterin vaihdolla.
Ford Capri S 2.6 V6
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
Ford Sierra 2.0 iS (myyty - 5 tuntia sen jälkeen kylki edellä puuhun)
Ford Scorpio 2.9i V6 Ghia Automatic
Ford Fiesta mk 4 1.3i
- SporttiJanne
- Viestit: 100
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 08:34
- Paikkakunta: Kyrö, Pöytyä (Turun lähellä)
- Viesti:
Jarrujen parantelusta
Huomasin, että tuntuu olevan monenlaista "satua ja tarinaa" ja harhakuvitelmaa liikkeellä jarruista ja niiden parantelusta. Tuo Pj:n kommentti on ihan faktaa.
Muutamaan seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota:
- Jos haluat parantaa nykyisiä jarrujasi, varmista ensin että kaikki on ehjää ja toimivaa, sekä suositusmitoissa. Ohueksi kuluneet levyt ylikuumenevat helpommin ja siten saat palat ja nesteet kuumemmaksi, kuin ne on suunniteltu toimivan.
- Ensimmäinen vaihe parantelussa, jonka tosiaan huomaa, on kunnollisten jarrupalojen vaihto. Tässä kohtaa suosittelen ensisijaisesti EBC Greenstuffia. Tällä palalla levy ei erityisesti kuumene, vaan lämpö siirtyy pois levystä. Kuitenkin pala kestää tavallisia alkuperäislaatuisia paloja korkeampia lämpötiloja. Tiukan budjetin kuskeille löytyy edullisempi kevlarpala: EBC Ultimax. (Katso lisää nettisivustoiltamme.) Huomaa, että kaikki palat eivat ole EBC paloja vaikka niissä mainitaan Kevlaria olevankin.
-Jos levy menee vimpulaksi, kannattaa varmistua sen laadusta. Tarjolla on monenlaisia tarvikelevyjä, eikä korkeampi hinta ole välttämättä laadun tae. Tässä tapauksessa suosittelen ensivaiheessa EBCn sileitä levyjä. Tuuletettuja levyjä tarvitset siinä vaiheessa, kun umpilevyt ylikuumenevat. Tässä kohtaa luotan oman kokemuksen mukanaan EBCn Turbo Grooveihin. Uritetun levyn kanssa on syytä käyttää kovempaa palaa, koska pala kuluu tällöin nopeammin. Kadulla esim. EBC Redstuffia tai jossakin äärimmäisessä tapauksessa Yellowstuffia.
Olemme ajaneet Taunuksella neljä kesää Endurance Saloonia EBC Turbo Groove levyillä, EBC paloilla ja EBC 307+ jarrunesteillä. Levyt ovat olleet samat alusta asti, paloja vaihdetaan aina kulumisen mukaan. Yksi kisa kestää kuusi tuntia, ja koko ajan ajetaan täysillä. Jarruissa ei ole ollut mitään ongelmia. On kuin ankkurin heittäisi, kun jarruttaa ja 6-pisteen vyöt ovat kireällä. Joten luulen, että sinäkin voit luottaa siihen että tiedän mikä toimii Taunuksessa myös kadulla.
Näistä kaikista asioista löytyy tiukkaa faktaa nettisivuiltamme:
http://www.sporttiauto.com
Ja lisätietoa päivisin puhelimitse.
Muutamaan seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota:
- Jos haluat parantaa nykyisiä jarrujasi, varmista ensin että kaikki on ehjää ja toimivaa, sekä suositusmitoissa. Ohueksi kuluneet levyt ylikuumenevat helpommin ja siten saat palat ja nesteet kuumemmaksi, kuin ne on suunniteltu toimivan.
- Ensimmäinen vaihe parantelussa, jonka tosiaan huomaa, on kunnollisten jarrupalojen vaihto. Tässä kohtaa suosittelen ensisijaisesti EBC Greenstuffia. Tällä palalla levy ei erityisesti kuumene, vaan lämpö siirtyy pois levystä. Kuitenkin pala kestää tavallisia alkuperäislaatuisia paloja korkeampia lämpötiloja. Tiukan budjetin kuskeille löytyy edullisempi kevlarpala: EBC Ultimax. (Katso lisää nettisivustoiltamme.) Huomaa, että kaikki palat eivat ole EBC paloja vaikka niissä mainitaan Kevlaria olevankin.
-Jos levy menee vimpulaksi, kannattaa varmistua sen laadusta. Tarjolla on monenlaisia tarvikelevyjä, eikä korkeampi hinta ole välttämättä laadun tae. Tässä tapauksessa suosittelen ensivaiheessa EBCn sileitä levyjä. Tuuletettuja levyjä tarvitset siinä vaiheessa, kun umpilevyt ylikuumenevat. Tässä kohtaa luotan oman kokemuksen mukanaan EBCn Turbo Grooveihin. Uritetun levyn kanssa on syytä käyttää kovempaa palaa, koska pala kuluu tällöin nopeammin. Kadulla esim. EBC Redstuffia tai jossakin äärimmäisessä tapauksessa Yellowstuffia.
Olemme ajaneet Taunuksella neljä kesää Endurance Saloonia EBC Turbo Groove levyillä, EBC paloilla ja EBC 307+ jarrunesteillä. Levyt ovat olleet samat alusta asti, paloja vaihdetaan aina kulumisen mukaan. Yksi kisa kestää kuusi tuntia, ja koko ajan ajetaan täysillä. Jarruissa ei ole ollut mitään ongelmia. On kuin ankkurin heittäisi, kun jarruttaa ja 6-pisteen vyöt ovat kireällä. Joten luulen, että sinäkin voit luottaa siihen että tiedän mikä toimii Taunuksessa myös kadulla.
Näistä kaikista asioista löytyy tiukkaa faktaa nettisivuiltamme:
http://www.sporttiauto.com
Ja lisätietoa päivisin puhelimitse.
Esittelyvideo: Klikkaa!
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Säädöt ja mittaukset 4-vetodynolla, moottorinohjainlaitteet, moottorien tasapainotukset ja muut alan osat ja palvelut: Sporttiauto.fi
Suurin syy taunuksen jarrujen velttouteen on takajarrujen säätö. Huomasin, kun vaihdoin uudet takajarrut omaan taunukseen. Ero oli HUOMATTAVA polkimen jämäkkyydessä ja auton pysähtymisessä.
Purin kerran yhen pääsylinterin ja tutkailin sitä kummissani, kun etupiirin männän ja takapiirin männän välissä on suht jämäkkä jousi, mutta männät pääsee liikkumaan toisiinsa nähden.. Sitten kun vaihdoin takajarrut ja huomasin eron, niin hoksasin, että taunuksessa käy silleen että takajarrusylinterin mäntien ja kenkien väliin sekä kenkien ja rumpujen väliin alkaa jäädä rakoa kun rumpu ja kenkä kuluu (omassa oli jo useita millejä väliä jarrusylinterin mäntien ja kenkien välillä). Pääsylinterissä tuo jousi taasen jakaa jarrupaineen sillä lailla, että täysi paine molempiin piireihin ja sitä myötä polkimen jämäkkyys tulee vasta, kun molempien, etu- ja takajarrupiirien paine nousee, ja silloin vasta poljin jämäköityy.
Velttous tulee siitä, kun etupiiriin tulee paine ja pääsylinterin mäntien välissä oleva jousi painuu vielä kokoon kun takapiiristä puuttuu paine, jolloin etujarrut jarruttaa kyllä osittain, ja takajarrut ei tee vielä mitään vaan poljin vaan painuu ja painuu painaen samalla takana sylinterin mäntien ja kenkien välissä olevaa rakoa umpeen.
Eli jos takajarruissa on liian suuria välejä joko rummun ja kenkien välissä ja/tai takajarrusylinterin mäntien ja kenkien välissä niin jarrut on taatusti veltot!! Korjausta tuo uudet rummut ja kengät taakse ja uudet palat ja levyt eteen...
Heh, en tiedä ymmärsikö kukaan tota selostusta, mutta näin se vaan on. Ne jotka ei usko, niin älköön suotta ihmetelkö miksi taunuksessa on niin vetelät jarrut ja ei tahdo pysähtyä!
Oma pysähtyi jarrurempan jälkeen tarvikeosilla kuin seinään vanhaan verrattuna. Sama efekti on huomattavissa kun pumppaa kaks kertaa jarrua jarruttaessa: poljin pysähtyy toisella kerralla paljon ylemmäs johtuen just siitä, kun takasylinteri ei ehi palautua ja uudessa painalluksessa ei oo turhia rakoja missään...
Purin kerran yhen pääsylinterin ja tutkailin sitä kummissani, kun etupiirin männän ja takapiirin männän välissä on suht jämäkkä jousi, mutta männät pääsee liikkumaan toisiinsa nähden.. Sitten kun vaihdoin takajarrut ja huomasin eron, niin hoksasin, että taunuksessa käy silleen että takajarrusylinterin mäntien ja kenkien väliin sekä kenkien ja rumpujen väliin alkaa jäädä rakoa kun rumpu ja kenkä kuluu (omassa oli jo useita millejä väliä jarrusylinterin mäntien ja kenkien välillä). Pääsylinterissä tuo jousi taasen jakaa jarrupaineen sillä lailla, että täysi paine molempiin piireihin ja sitä myötä polkimen jämäkkyys tulee vasta, kun molempien, etu- ja takajarrupiirien paine nousee, ja silloin vasta poljin jämäköityy.
Velttous tulee siitä, kun etupiiriin tulee paine ja pääsylinterin mäntien välissä oleva jousi painuu vielä kokoon kun takapiiristä puuttuu paine, jolloin etujarrut jarruttaa kyllä osittain, ja takajarrut ei tee vielä mitään vaan poljin vaan painuu ja painuu painaen samalla takana sylinterin mäntien ja kenkien välissä olevaa rakoa umpeen.
Eli jos takajarruissa on liian suuria välejä joko rummun ja kenkien välissä ja/tai takajarrusylinterin mäntien ja kenkien välissä niin jarrut on taatusti veltot!! Korjausta tuo uudet rummut ja kengät taakse ja uudet palat ja levyt eteen...
Heh, en tiedä ymmärsikö kukaan tota selostusta, mutta näin se vaan on. Ne jotka ei usko, niin älköön suotta ihmetelkö miksi taunuksessa on niin vetelät jarrut ja ei tahdo pysähtyä!
Oma pysähtyi jarrurempan jälkeen tarvikeosilla kuin seinään vanhaan verrattuna. Sama efekti on huomattavissa kun pumppaa kaks kertaa jarrua jarruttaessa: poljin pysähtyy toisella kerralla paljon ylemmäs johtuen just siitä, kun takasylinteri ei ehi palautua ja uudessa painalluksessa ei oo turhia rakoja missään...
Olen samaa mieltä. Ainoat Taunuksen takajarrut, joissa automaattisäätö oikeasti toimii, ovat uudemmat 75-82 8"-takajarrut, joissa säätö on niillä "sektoripaloilla" ja käyttöjarrusta.Anonymous kirjoitti:Suurin syy taunuksen jarrujen velttouteen on takajarrujen säätö...
9"- ja vanhemmat 8"-jarrut, joissa säätö on käsijarrusta sillä kierretangolla ja räikkäpyörällä ei käytännössä useinkaan toimi, vaikka systeemit olisi kuinka herkistellyt. Näissä säätö pitää käytännössä tehdä käsin kerran-pari vuodessa, niin poljin pysyy napakkana.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kaikki Taunuksen vakiojarrut (8" ja 9") riittävät aivan hyvin normaalissa katukäytössä, jos ovat vain kunnossa.
Kannattaa muuten tarkistaa myös takajarrukilven alareunassa olevat kenkien alapäiden vastinpinnat. Jos ne ovat kuluneet kosketuskohdista kuopalle, niin mäntien aikaansaaman voiman momenttivarsi lyhenee ja jarruttamiseen tarvittava voima kasvaa, koska kenkien kosketuspinta rummussa siirtyy ylemmäs aivan kuin suuremmaksi kuluneella rummullakin. Uusi rumpu ja tarvittaessa täytehitsaus vastinpintoihin saa ihmeitä aikaan.