Taunuksen 1.6 ohc viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Taunuksen 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Miten kannattaisi virittää katukäyttöön ilman turboa? ja mistä saisi halvimmalla laadukkaat viriosat?
Mistä saa hyvän madallus sarjan?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

viewtopic.php?t=2546
Tuossa oli ihan tuore topicci madalluksesta,ja haulla löytyy jokunen lisää..
eikä tuota 1.6:tta kannata virittää kuin 2-litrasen heittämällä tilalle.
Jotain kohtuullista tulosta saa 2-litrasen nokalla,peltisarjalla ja riittävällä kaasarilla,kevennetyllä vauhtipyörällä ja säädettävällä nokkapyörällä..
jos ei tulipalokiirettä ole niin vois olla ihan hyvä lueskella enemmänkin tätä
foorumia,harva asia on käsittelemättä :wink:
ja tuo haku on ihan hyvä keksintö.
Taunus Maximus =)
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Ilman turboa on hankala 1.6:een ryhtiä saada.
1.5 barilla alkaa jo totella kaasua.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
väiski
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Marras 2005, 11:40
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja väiski »

ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
Ny mennään eikä meinata!
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

ei mulla niin kiire ole virittää autoa, mutta yritän kerätä tässä hyviä vinkkejä mitä kannatta tehdä!
että lisää vain tulemaan jos tietoa ja kokemusta löytyy!!! :)
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

väiski kirjoitti:ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
:lol:
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

aina kun viritetään on ehdottomasti vaihdettava jakoremmi ns.kisaremmiin (hd-remmi). Kyllä sinä saat 1.6:stakin ihan mukavasti saat kutiteltua tehoa,suurin ero muodostuu lähinnä väännöstä,mutta sehän hoituu nokan ja kaasutinpaketin yhteen sopivuudesta,joten anna sorvin vinkua vauhtipyörälle n.3.5-4.0 kiloiseksi,kaasuttimiksi käy joko sivu/pystyimut(laittaisin kokoa 45:set),jos et kanaviin tahdo koskea niin kohdista ne keskenään toisiinsa ja poista valusauma röysteet,nokka-akseliksi ehdottomasti burttonin 63 (alue 2500-8000rpm).älä laita ilmanputsareita vaan laita ns.kiihdytys-suppilot jotka ovat pituusluokkaa n.650mm tai siitä ylöspäin.ja muista! vaihda myös samalla se kytkinpaketti niin ei tarvi heti olla taas purkamassa konetta tai laatikkoa pois,sillä teho kasvaa kytkin kärsii!! esim:erittäin hyvä kestävä ja pitävä sekä suht" edullinen on sahcs.......ai niin ja tietenkin peltisarja 2.5" putkistolla ja äänenvaimennin (1 kpl)taka-akselin takapuolelle.kyllä pitäis riittää noin alkuun? sittenhän mentäis seuraavaksi koneen sisälle,mutta eiköhän tämä riitä??kadulle.......noh! nälkähän kasvaa syödessä. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
HAPSU
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Kiitti tiedoista!
Kyllä mulla on tarkotus virittää ihan kunnolla tuota konetta, mutta kuitenkin sillä periaattella että se kestää myös! Kyllä ajttelin alkaa rakentaan sitä tuosta 1.6 :sta
Suunnittelin siihen niitä tupla kaasareita, erilaista imusarjaa, nokka-akseli + säädettävä nokkapyörä. kannen aattelin käyttää pois ja viedä sen sitten sellaseen liikkeeseen jossa ne parantaa virtaukset jne. Tuota sillon varmaan kannattaa laittaa venan jouset ja mitäs muuta erikoista siinä tarttee että se kestää ja saa suorituskykyä irti???? mitä etua/haittaa teräs venttiileillä? sitten tietysti männät uudet alakertaan!
Putkisto ja peltisatsi pitää myös laittaa! kärjetön sytkä...vai mitä? vauhtipyörä keveämpi ja kytkin uus niinku neuvoitte....mutta mistä saan nämä kaikki????
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Tuolla soopa-osastolla laitoin just
nää tavallisimmat käytetyt firmat näkösälle,linkkejä-jutussa.
Jos tarvit imusarjaa tuplille niin mulla olis tiedossa..
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... =23&pos=15
ja toinen on tulossa,imusarja/kaasari paketti,mutta hinnasta en osaa vielä sanoa,kun on kaverin.Enkä sitä mikä kaasari,joku webru se kai oli mutta kokoa en tiedä kuitenkaan.
Taunus Maximus =)
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

juu tottakai kireemmät jouset! ei venttiili materiaalia tarvi vaihtaa,suurenna ne kyllä ne kestää.Luonnollisesti takomännät.Ja muista ajoittaa se nokka sille annettuihin arvoihin!!! moni laittaa kireen nokan ja nokkapyörät,mutta jättää ajoittamatta ja jää useampi polle sinne tallin perälle.Muista,että tehojen kannalta tärkeämpi on puristus-suhde kuin puristuspaine......(eli ei holtittomasti höyläileen kantta/lohkoa!).yksi kestävyyteen uskomattomasti vaikuttava asia on tasapainoitus.Joten muista PAINOTTAA!. polttoaineen riittävyys on myös kestävyyteen vaikuttava(eli=jos ei soppaa joka myöskin jäähdyttää sulaa männät.) lähde liikkeelle älyttömän isoista bensa suuttimista ja hae ilmasuuttimilla kunnes saat kaiken palamaan(pienempi ilma=enempi bensaa ja suurempi ilma vähempi bensaa).....no niin.....nyt kestää. :roll: :roll:
HAPSU
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

juu tottakai kireemmät jouset! ei venttiili materiaalia tarvi vaihtaa,suurenna ne kyllä ne kestää.Luonnollisesti takomännät.Ja muista ajoittaa se nokka sille annettuihin arvoihin!!! moni laittaa kireen nokan ja nokkapyörät,mutta jättää ajoittamatta ja jää useampi polle sinne tallin perälle.Muista,että tehojen kannalta tärkeämpi on puristus-suhde kuin puristuspaine......(eli ei holtittomasti höyläileen kantta/lohkoa!).yksi kestävyyteen uskomattomasti vaikuttava asia on tasapainoitus.Joten muista PAINOTTAA!. polttoaineen riittävyys on myös kestävyyteen vaikuttava(eli=jos ei soppaa joka myöskin jäähdyttää sulaa männät.) lähde liikkeelle älyttömän isoista bensa suuttimista ja hae ilmasuuttimilla kunnes saat kaiken palamaan(pienempi ilma=enempi bensaa ja suurempi ilma vähempi bensaa).....no niin.....nyt kestää. :roll: :roll:
HAPSU
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

sorry tuli kahdesti kun kone hidasteli ja painelin nappeja holtittomasti :oops:
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

vittu että minä kämmään tämän koneen kans"...........äsken en hokannu rekisteröityä! taidan hitsata tästä kannettavasta auton pohjaan mukavan paikan! :shock: :shock:
HAPSU
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Anonymous kirjoitti:
väiski kirjoitti:ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
:lol:
joo, joka taitaa jäädä varsin usein vaihtamatta? tuossa illalla olin töihin lähdössä, niin pääsin kilometrin matkan, ennenkun hävisi veto jonnekkin... Ekana tuli vaan mieleen "ei perkele, laukeskohan se nokkahihna" ja joo, sehän se napsahti... Piti sitten käydä naapurilta lainaksi sierra. uusi hihna ja rullat oli onneksi jo hyllyssä oottamassa nokka/venttiiliremonttia, joten pitää vaihtaa se tänään...
Autossa 360tkm mittarissa, ja jotenkin on semmonen hytinä perseessä, jotta löytyy alkuperäsen hihnan jäänteet tuolta jakopään kopan sisältä :P
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

väiski kirjoitti:ei kannata vaihtaa ykskutosta 2 litraseen... 1,6 kestää paljon enemmän... 2 litrasen heikoin lenkki on nokkahihna...
Oliko tää väite vitsi, vai? :)
Vakio kakslitrasessa ei haittaa jos remmi menee poikki, kun venat ei osu kuitenkaan mäntiin. Toisin kuin 1.6:ssa, jossa hyvinkin todennäköisesti pääsee vaihtamaan ainakin pari imuventtiiliä... :roll:
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Vastaa Viestiin