Taunuksen 1.6 ohc viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Taunus 1.6gx kirjoitti:En tiedä vauriotuuko kone kaks litrasessa jos remmi menee poikki, mutta 1.6 :ssa ei ainakaan tule mitään tai ei ainakaan tähän tullut mitää! pitää vaan muistaa remmi ja kiristin vaihtaa ajallaan!
Juurihan tuo on toisinpäin. vakio 2 litraisessa sopii pyörähtämään, ei tuo remmin katkeaminen noissa kylläkään mitään yleistä ole. Tosin onhan noita paljon liikkeellä taunuksia joissa on 30 vuotta ja 300tkm laulettu samalla remmillä joten ei ihme vaikka niitä katkeileekin joskus.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Makkepuu kirjoitti:just rakentelin 1.6 ohc:n ja oli oikeastaan pettymys tehojen suhteen. rakentelin seuraavaa:

kannesta kanavat muotoiltu, samoin venttiilit ja ohjurit
2l nokkakeppi a.k.a. 1.6gt
tuplaventtiilinjouset
4-2-1 peltisarja putket 1,5" -> 1,75" -> 2"
pakoputkesta orkkis änkkärit pois ja suorat mörinäpörinä änkkärit tilalle
kaasuttimena weber 32/36 dgv-5a vapaavirtausputsarilla

no tehot orkkikseen nähden nousivat huomattavasti mutta aika puutunu kone silti, ei todellakaan vaikuttanut "virikoneelta" ja nyt pihan kulmalla onkin 2l is sierra josta pitäis ruveta tekniikkaa siirtämään taunukseen ja siihen on hommattu jo kartiofiltteri ja 4-1 2" peltisarja, vielä pitäisi hommata kireempi nokka ja megasquirt, jos niillä eväillä tuntuis jo niskassa nytkähdys, tuolla nykyisellä ei todellakaan
Jaa-a. Taunuksen koppa painaa sen verran että ei niskat nytkähtele juuri 2 litraisellakaan vaikka olisi kuinka viilattu. Tai sitten loppuu pito kun se paino on keulilla eikä perässä. Väännöllähän ne lähdöt tapahtuu ja sitä ei paljoa ykskuutoseen lisää saa. Siinä se suurin ero 2 litraisen kanssa vaikka tehot olisi jopa samat niin 2 litrainen liikkuu paremmin.
Jos tuo kone ei väljä ole niin ei sen nyt niin puutunutkaan pitäisi tuolla reseptillä olla, ennakkokäyrä on eri 2 litraisen nokalle joten vaihda jakaja kanssa. Tuohan pitäisi vastata ~GT /MEX OHC konetta 88 -95 hv.
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

autopiha kirjoitti: ja 2.0 nenäkeppi........hoh.hoijaa tätä virittämisen riemua,kun ihmetellään kun ei vehkeet liiku?siis tosiasiassahan sitä ei ole edes viritetty
Ei tuo huono valinta ole katukoneeseen jossa vääntöäkin olisi hyvä löytyä.
Sehän on selvää ettei sillä mitään kisakonetta tehdä mutta taunuksen koppa on selvästi escortia raskaampi ja voisi olla varsin ikävä ajaa kapea-alaisella väännöllä.
1,6 en tiedä mutta 2 litusen kanssa vakio nokallakin pääsee sinne 140hv:n tietämille. Useimmitenhan kun "virittäminen" on muka sitä että pannaan uusi nokka, isommat kaasarit ja pakoputki eikä modifioida muuta moottoria sen mukaan niin saadaan käytännössä vain korkeampi bensan kulutus ja kyllästytään koko hommaan.
Kaikki virtaustekniikka pitää olla balanssissa keskenään jos meinataan onnistua eikä ole aina huono lähtökohta jättää nokka jopa vakioksi jos sillä jotain tekee ja 2 litusen nokalla tekee kyllä, 16 vakio nokalla todellakaan ei.
Kaikki riippuu siitä mitä loppujen lopuksi halutaan, ei virittämisessäkään varsinkaan katukäyttöön ole mitään järkeä mennä äärimmäisyydestä toiseen.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

No jos täällä haetaan alavääntökonetta niin kannattaisiko siirtyä suoraan isoon kutoseen. Ei siinä OHC:ssa tapahdu juuri mitään alle 3000 jos on pirun jyrkkä nokka ja sen sellasta.. :roll:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

autopiha kirjoitti:molempia konemalleja käytetään! jopa enemmän ohc:tä. viritysvirhe jos ei ohc:tä saa 120-140hp pyöriltä. t:rallia harrastava RS 2000 MK1 PS:molempia koneita liipannu.
Saahan sieltä 1.6l enemmänkin,mutta ns. katu käyttöön jo tehoalue on jo liian ylhäällä..Mutta kukin mieltymyksensä mukaan.2l toi 140-160 hp pyöristä on ok katukäytössä.Pitää myös varautua ettei teho tule ilmaiseksi vaan kyllä se bensan kulutuskin nousee.Tuletko muuten vaakuna ralliin.
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

en tule. vaan 4.3 ajettava pohjolaralli ! ja heti kohta perään suopunkiralli jos vehkeet säilyy ehjänä. :wink:
HAPSU
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Laittelin kuvia galleriaan nimellä taunus 1.6gx
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

"Viritys katsotaan onnistuneeksi jos koneen tehot ei tipu yli 20%"
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

Jos jollain on ylimääräisenä tai tiedossa sierra coswortin sporttipenkit tai kuppipenkit...niin voisin ostaa.
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

jepjep, noilla se alkaa kulkemaan :wink:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Osta multa toimiva 2.0 OHC.
Pääset helepommalla :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

paljonko tahot siitä sinun 2 litran koneesta??? missä kunnossa tällä hetkellä? onko sulla myös vaihelaatikko kun ei taida 1.6 laatikko käydä.
Taunus 1.6gx
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2005, 18:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Taunus 1.6gx »

no nyt oon kirjautunu.

paljonko tahot siitä sinun 2 litran koneesta??? missä kunnossa tällä hetkellä? onko sulla myös vaihelaatikko kun ei taida 1.6 laatikko käydä.
Taunus= Korjaamisen iloa :)

Taunus 2D 1.6 GX -82
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taunus 1.6gx kirjoitti:no nyt oon kirjautunu.

paljonko tahot siitä sinun 2 litran koneesta??? missä kunnossa tällä hetkellä? onko sulla myös vaihelaatikko kun ei taida 1.6 laatikko käydä.
Ehämmie näistä paljon tiä,mutta
pitäishän se laatikko käyä!?

Vai olikose,että kytkinlevyn
joutuu hommaan,jos haluaa
sen isomman,1.6 GT:n levy,
olikhan se sama halakasijaltaan
ku 2.0,mutta 1.6 pooreilla...

No,kohta joku kertoo totuuden :wink:
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

tämä taitaa olla taas niitä ikusuus kysymyksiä :roll: tehoja halutaan mutta rahaa ei ole millä laitetaan
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Vastaa Viestiin