Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
tanari kirjoitti:"teräs" kannattaa ostaa se compcamssin vinohammastettu alumiini sarja.. makso ~70-90e väliltä ja ei pidä mahdotonta aääntä.
onks se säädettävä??
tämäntyyppisiä jakopäitä säädetään epäkeskokiiloilla, saa esim rallyracesta.. tai burtonilta
Joo ittellä Coupessa ollu jo ainaki 5 vuotta teräspyörä ja säädettynä vinokiilalla jotka ostettu Rally Racesta(3kpl sarja) ja ei varmaankaan kannata rakennella "säädettävää" ku ompa melkonen temppu toteuttaa se säätö ihan niinku pikkunakkina .Vinokiilal onnistuu mainiosti toki jos ja kun tykkää rakennella ... ni sit ollappi eri asia, oishan se ainutlaatuinen !
Kyl se mullakin vielä vähä "ujeltaa" ,mut ei paha .
Kardaanilaippaan pitää upottaa tuo irtipoltettu keskiö niin ei tarvi tehä itte kiilauria. Sorvari samalla silottaa tuon piikikkään pinnan sileeksi ja isoon rattaaseen sorvilla saman kokoinen reikä.Pultit läpi ja vähän viilalla reiät soikeeksi että on säätöä.
Kardaanilaippaan pitää upottaa tuo irtipoltettu keskiö niin ei tarvi tehä itte kiilauria. Sorvari samalla silottaa tuon piikikkään pinnan sileeksi ja isoon rattaaseen sorvilla saman kokoinen reikä.Pultit läpi ja vähän viilalla reiät soikeeksi että on säätöä.
-vk-
On myös semmonen mahdollisuus että tekee 4 eri kiilauraa eri offsetille hampaan keskikohdasta. Myös kiilasarja on toimiva ratkaisu.
alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Viipo kirjoitti:alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Juu itellänikin tuossa kakskuutosessa on tuommoinen missä on tuo hammaskehä pelkästään "fiiberiä" ja koko keskiosa metallinen. Kuulemma on ensimmäisissä V nelosissa (/kutosissa?) ollut kokonaan metallisia, siis terästä, mutta niistä on luovuttu melko pian metelin takia. ( Muistelen nähneeni kuvan/piirroksen jossa oli nuo, suorahampaisia ja isompi pyörä kaksiosainen, välys poistetaan jousen avulla joka kiertää ulompaa kehää sisempään nähden...???Olikohan näin, onko tuttu kellekään?) Aftermarket alumiinisia on ollut kyllä saatavilla ties kuinka kauan jo.
Sitä en tiedä lieneekö tuota vinohampaista kokonaan teräksisenä saanut koskaan?
Viipo kirjoitti:alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Juu itellänikin tuossa kakskuutosessa on tuommoinen missä on tuo hammaskehä pelkästään "fiiberiä" ja koko keskiosa metallinen. Kuulemma on ensimmäisissä V nelosissa (/kutosissa?) ollut kokonaan metallisia, siis terästä, mutta niistä on luovuttu melko pian metelin takia. ( Muistelen nähneeni kuvan/piirroksen jossa oli nuo, suorahampaisia ja isompi pyörä kaksiosainen, välys poistetaan jousen avulla joka kiertää ulompaa kehää sisempään nähden...???Olikohan näin, onko tuttu kellekään?) Aftermarket alumiinisia on ollut kyllä saatavilla ties kuinka kauan jo.
Sitä en tiedä lieneekö tuota vinohampaista kokonaan teräksisenä saanut koskaan?
Tämä oli mielenkiintoista, kiitän.
Pitääpä tutkia omia romukasoja vähän tarkemmin kun menee käymään pohojammaalle seuraavan kerran.
Mä olen joku vuosi sitten purkanut 2.3 litran V6 koneen joka oli -78 Granadasta.
Siinä oli alumiininen nokka-akselin ratas.Mielestäni konetta ei ollut avattu aikaisemmin eli sen alumiinirattaan on täytynyt olla tehtaalta jo siellä.
Hämärästi muistelen jonkun "tietäneen" että ilmastoinnilla varustetuissa autoissa olisi ollut semmonen?
onko kuinka monella teräs ratas nokan päässä,mulla on ja pitää kauheeta ujellusta ku sain eilen käyntiin koneen.ratas on guaifen valmiste.tosta rattaasta sano isäki semmosta et kokeili aikoinaan 60 luvulla 17m tanen v nelkkuun kans teräs ratasta ku sai ihan tarvike osana mut vaihto äkkiä takas bakeliitti rattaaseen metelin takia,eli on saanu vaihtoehtosena tarvikkena aikoinaan.elikkä ei luultavasti oo kaikki teräs rattaat alkuperäsiä mitä tulee kutosissa vastaan ja nelosissa