v6 teräsjakopäästä...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

tanari kirjoitti:
taunus mkII kirjoitti:
tanari kirjoitti:"teräs" kannattaa ostaa se compcamssin vinohammastettu alumiini sarja.. makso ~70-90e väliltä ja ei pidä mahdotonta aääntä.
onks se säädettävä??
tämäntyyppisiä jakopäitä säädetään epäkeskokiiloilla, saa esim rallyracesta.. tai burtonilta :roll:
Joo ittellä Coupessa ollu jo ainaki 5 vuotta teräspyörä ja säädettynä vinokiilalla jotka ostettu Rally Racesta(3kpl sarja) ja ei varmaankaan kannata rakennella "säädettävää" ku ompa melkonen temppu toteuttaa se säätö ihan niinku pikkunakkina .Vinokiilal onnistuu mainiosti toki jos ja kun tykkää rakennella ... ni sit ollappi eri asia, oishan se ainutlaatuinen !
Kyl se mullakin vielä vähä "ujeltaa" ,mut ei paha . :wink:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

joskus tein itte OHC säädettävän eikä ollu paha ollenkaan. Tässä osat

v6 säädettävään.

http://kotisivu.mtv3.fi/vesa.kukko/jakop.jpg


Kardaanilaippaan pitää upottaa tuo irtipoltettu keskiö niin ei tarvi tehä itte kiilauria. Sorvari samalla silottaa tuon piikikkään pinnan sileeksi ja isoon rattaaseen sorvilla saman kokoinen reikä.Pultit läpi ja vähän viilalla reiät soikeeksi että on säätöä.


-vk-
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Anonymous kirjoitti:joskus tein itte OHC säädettävän eikä ollu paha ollenkaan. Tässä osat

v6 säädettävään.

http://kotisivu.mtv3.fi/vesa.kukko/jakop.jpg


Kardaanilaippaan pitää upottaa tuo irtipoltettu keskiö niin ei tarvi tehä itte kiilauria. Sorvari samalla silottaa tuon piikikkään pinnan sileeksi ja isoon rattaaseen sorvilla saman kokoinen reikä.Pultit läpi ja vähän viilalla reiät soikeeksi että on säätöä.


-vk-


On myös semmonen mahdollisuus että tekee 4 eri kiilauraa eri offsetille hampaan keskikohdasta. Myös kiilasarja on toimiva ratkaisu.

-vk-
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Onko kaikkien kutosten alkuperäinen nokkapyörä ollut aina fiiberistä tehty vai onko sitä saanut myös rautaisella?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
autopiha
Viestit: 122
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 21:39
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja autopiha »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Onko kaikkien kutosten alkuperäinen nokkapyörä ollut aina fiiberistä tehty vai onko sitä saanut myös rautaisella?
mulla on todistettavasti jossain romujen joukossa alumiininen nokkapyörä! en tiedä mistä hommattu?
HAPSU
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Hähä.

Luulen että haisi sähköltä... :idea:

edit. siis kun paloi takassa toi viipperö :oops:
Sedan GT '73
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Sumu kirjoitti:Hähä.

Luulen että haisi sähköltä... :idea:
Kerro vaa ihan rohkeesti muillekin... :)
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Sumu kirjoitti:Hähä.

Luulen että haisi sähköltä... :idea:

edit. siis kun paloi takassa toi viipperö :oops:
-----------------------------------------

Odotin kanssa että ois tuoksunu mutta ei.Ilmeisesti veto oli sen verta voimakas että imi tuoksut.

Toivoin vähän enemmän metallia mutta saa kai tuostakin.

-vk-
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Viipo kirjoitti:alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Juu itellänikin tuossa kakskuutosessa on tuommoinen missä on tuo hammaskehä pelkästään "fiiberiä" ja koko keskiosa metallinen. Kuulemma on ensimmäisissä V nelosissa (/kutosissa?) ollut kokonaan metallisia, siis terästä, mutta niistä on luovuttu melko pian metelin takia. ( Muistelen nähneeni kuvan/piirroksen jossa oli nuo, suorahampaisia ja isompi pyörä kaksiosainen, välys poistetaan jousen avulla joka kiertää ulompaa kehää sisempään nähden...???Olikohan näin, onko tuttu kellekään?) Aftermarket alumiinisia on ollut kyllä saatavilla ties kuinka kauan jo.
Sitä en tiedä lieneekö tuota vinohampaista kokonaan teräksisenä saanut koskaan?
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

WSE kirjoitti:
Viipo kirjoitti:alkuperäisenä en tiedä muuta kun noita fiiberisiä, mutta ainakin varaosana (FoMoCo-leimalla tosin) on saanu semmosta, missä on enempi metallia, ja pelkästään kehä on ihan muovia, jossa nuo hampaat. Myös "isot pojat" on kertoneet, että ennen sai tarvikkeena ihan hyllytavarana kokonaan teräksistä jakopään ratasta. Alkuperänen fiiberinen ja tuo muovinen oli ~150mk ja se teräksinen ~500mk
Juu itellänikin tuossa kakskuutosessa on tuommoinen missä on tuo hammaskehä pelkästään "fiiberiä" ja koko keskiosa metallinen. Kuulemma on ensimmäisissä V nelosissa (/kutosissa?) ollut kokonaan metallisia, siis terästä, mutta niistä on luovuttu melko pian metelin takia. ( Muistelen nähneeni kuvan/piirroksen jossa oli nuo, suorahampaisia ja isompi pyörä kaksiosainen, välys poistetaan jousen avulla joka kiertää ulompaa kehää sisempään nähden...???Olikohan näin, onko tuttu kellekään?) Aftermarket alumiinisia on ollut kyllä saatavilla ties kuinka kauan jo.
Sitä en tiedä lieneekö tuota vinohampaista kokonaan teräksisenä saanut koskaan?

Tämä oli mielenkiintoista, kiitän.
Pitääpä tutkia omia romukasoja vähän tarkemmin kun menee käymään pohojammaalle seuraavan kerran.

-vk-
V6
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Syys 2004, 17:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mä olen joku vuosi sitten purkanut 2.3 litran V6 koneen joka oli -78 Granadasta.
Siinä oli alumiininen nokka-akselin ratas.Mielestäni konetta ei ollut avattu aikaisemmin eli sen alumiinirattaan on täytynyt olla tehtaalta jo siellä.
Hämärästi muistelen jonkun "tietäneen" että ilmastoinnilla varustetuissa autoissa olisi ollut semmonen?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Oldcarsin luettelossa on ainakin noita alumiinisia nokkapyöriä!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

onko kuinka monella teräs ratas nokan päässä,mulla on ja pitää kauheeta ujellusta ku sain eilen käyntiin koneen.ratas on guaifen valmiste.tosta rattaasta sano isäki semmosta et kokeili aikoinaan 60 luvulla 17m tanen v nelkkuun kans teräs ratasta ku sai ihan tarvike osana mut vaihto äkkiä takas bakeliitti rattaaseen metelin takia,eli on saanu vaihtoehtosena tarvikkena aikoinaan.elikkä ei luultavasti oo kaikki teräs rattaat alkuperäsiä mitä tulee kutosissa vastaan ja nelosissa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Vinkuuhan tuo teräksinen itselläkin. Tyhmempi luulee kauempaa turboksi :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin