'79 taunuksen takajarru

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

'79 taunuksen takajarru

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jarrupoljin meni oudon lötköksi. Tutkin hieman ja huomasin että toisen takajarrun sylinteri vuotaa nestettä. Purin systeemit pois ja pitänee vaihtaa sinne uudet tiivisteet. Ongelma ei kuitenkaan ole siinä, vaan jarrun rakenteessa. Nimittäin en ole ennen tämän kaltaista rakennelmaa nähnyt. Kengät on kiinni sellasilla jousilla, jotka on aika vaikea irrottaa. Sain pois, mutta luulenpa että takaisin laitto on hieman vaikeampaa. Toinen omituinen juttu on kengän takana olevat systeemit. En ole muissa rumpujarruissa nähnyt sellaisia. Mitä ne ovatkaan, en tiedä. Pitää etsiä jostain räjäytyskuva että osaan läjätä takas.

Voisikohan noiden jousisysteemien tilalle pistää sellaset hieman yleisemmät jousi/lautas systeemit?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Saisitkohan otettua kuvia?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

Niin, ei nyt liity tuohon kysymykseen, mutta kun minä laitoin omastani jarrut kuntoon niin ostin suoraan uudet sylinterit. Ei maksanu markan aikaan ko ihan muutamia kymppejä/kpl, eli kannattaa miettiä alkaako kunnostamaan niitä vanhoja sen kummemmin, vai laittaako kerralla uudet. :wink:
Taunus on luonnollinen asia
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

ei ole kameraa mulla. eli noilla jousilla tarkoitan sellasta että kengässä on reikä ja niin on myös jarrukilvessä. Sen kengän läpi menee kierrejousi tuonne kilven taakse, jossa se pysyy kinni siten että jousessa on sellainen neliölevy. Kenkää se pitää kiinni taas siten että sen jousen kierrosleveys laajenee, joten se pitää sitä siinä kiinni. Ja se jousi on siinä levyn koukussa kiinni. On aika vittumainen irroitettava ja varmasti aika vaikea laittaa takas. Olen nimittäin nähnyt myös sellasia missä on jousen päällä lautanen, ja sen läpi tökätään rautanen keppi/tikku joka vaan käännetään uraansa. Aika kätevä systeemi.
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Kyllä mullakin melkein meni hermot kun ensimmäistä kertaa laitoin Taunuksen 8" takajarruja katsastuskuntoon. Lopulta sain jarrut kuntoon, ottivat tasaisesti kiinni ja leima tuli kerralla. Niiden jousien asennus vaatii vaan kärsivällisyyttä, katso että jousen koukku osuu siihen levyn reikään. Kengän takana olevilla omituisilla systeemeillä tarkoitat varmaan automaattisäädön osia. Nekin on vähän hankalat, mutta säätö toimii hyvin jos hammastukset ei ole kuluneet. Olisi tuossa haynesin korjausopas jossa on ne kuvat, mutta se on niin öljyinen että en viitsi laittaa skanneriin.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Anonymous kirjoitti:... Aika kätevä systeemi.
Nyt alkaa leikata :) Eihän se mikään maata mullistavan hieno systeemi Taunuksessa ole, millä noi takajarrupalat on kiinni. Asiaa on tullut muutaman kerran päiviteltyä.

Kai ne voi vaihtaa johonkin järkevämpään, kunhan tulevat samaan paikkaan kiinni. Mitään valmista ratkaisua ei minulla kyllä ole ...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Anonymous kirjoitti:ei ole kameraa mulla. eli noilla jousilla tarkoitan sellasta että kengässä on reikä ja niin on myös jarrukilvessä. Sen kengän läpi menee kierrejousi tuonne kilven taakse, jossa se pysyy kinni siten että jousessa on sellainen neliölevy. Kenkää se pitää kiinni taas siten että sen jousen kierrosleveys laajenee, joten se pitää sitä siinä kiinni. Ja se jousi on siinä levyn koukussa kiinni. On aika vittumainen irroitettava ja varmasti aika vaikea laittaa takas. Olen nimittäin nähnyt myös sellasia missä on jousen päällä lautanen, ja sen läpi tökätään rautanen keppi/tikku joka vaan käännetään uraansa. Aika kätevä systeemi.
9 tuumasissa jarruissa on nuo sun mainitsemat systeemit: (Olen nimittäin nähnyt myös sellasia missä on jousen päällä lautanen, ja sen läpi tökätään rautanen keppi/tikku joka vaan käännetään uraansa. Aika kätevä systeemi)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

mois13 kirjoitti: 9 tuumasissa jarruissa on nuo sun mainitsemat systeemit: (Olen nimittäin nähnyt myös sellasia missä on jousen päällä lautanen, ja sen läpi tökätään rautanen keppi/tikku joka vaan käännetään uraansa. Aika kätevä systeemi)
Ai... mää luulin että edellinen tarkoitti juuri tuota systeemiä :oops:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

taisin alussa vaan vähän kauhistella että olis jotenkin hankalat systeemit. aika simppelit ratkasuthan nuo on. eli se on sellanen bendix -niminen rumpujarrurakenne. tein talttapäisestä ruuvimeisselistä asennustyökalun tollaselle jousisysteemille. todella kätevä. eli siihen vaan tein uran keskelle jolla on helppo työntää jousta eteenpäin siihen reikään.
Vastaa Viestiin