Kytkin, vauhtipyörä, startti hässäkkää...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Kytkin, vauhtipyörä, startti hässäkkää...

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Oi Taunus Gurut! :wink:

Onkelman nimi:
2.0 litunen kone, jossa 1.6 vauhtipyörä ja kytkin + startti....eli tuo kärri tuol allekirjoituksessa....

Olis tarkoitus vaihtaa Sierran 5-lovinen nykysen orkkis 4- lovisen paikalle... siintä olikin juttua täällä, ja se on suht selkee jutska.... :wink:
Mutta mutta, mites sen kanssa kun joutuu sit vaihtaa 2.0 kytkimen ja asetelman, niin onnistuuko se 1.6 vauhtipyörällä?
Eli onko 2.0:n vauhtipyörä erilainen kuin 1.6:n?
Jos on, niin miten?
Joutuuko metsästää 2.0:n startin myös?

Kiitoksia!!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

onks sulla vauhtisen pyörä irrallaan? mul olis toi 2.0 asetelma nyt tos irti niin sitähän voisi sovittaa siihen meneekö. joutu ottaa ton oman viikkoo suunniteltuu aikasemmin telakalle ku irtos /löysty vauhtipyörä :shock: :shock: rupes pitää aikas hyvää meteliä.tänään nyppäsin koneen ylös ja vähä hämmästelin.levyn sisä ja ulko halkaisijassa näyttäs olevan ainakin eroa.
http://www.kapsi.fi/~taco/kama/ford/T%e ... Taunus.jpg
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Joo... onhan tuo "irti"... kampiakselin jatkeena....
Kattos vaan... onhan nois ainakin mitoissa eroja....meinaan asetelmissa.

Liekkö sit vauhtikiekoissa....??

Voishan tuota tosiaan sovitella....
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
MrBungle

Viesti Kirjoittaja MrBungle »

Mä olen nähnyt ainakin 3 eri tyypiä vauhtipyöriä: 1. 2 litrasessa iso kytkin + raskas vauhtipyörä, 2. 1,6 litrasessa kevyt pyörä ja pieni kytkin ja 3. (harvinainen) 1,6 kevyt pyörä ja iso kytkin. Se kolmas vaihtoehto taitaa olla vain GT-ssä. 1,6 pieniä kytkimiä olen myös nähnyt 2 eri tyypiä..
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Tuol Motomobil luettelossa on näin:

07/70-08/83 flywheel manual transmission OHC 1,3-1,6l 55-75HP Ø 190 mm 15992140-1

07/70-08/83 flywheel manual transmission OHC 1,6l 88HP Ø 215 mm 15992070-1

07/70-08/83 flywheel manual transmission OHC 2,0 Ø 215 mm 15992070-3

07/70-08/83 clutch disc OHC 1,6l up to 73HP Ø 190 mm 42733060-2

07/70-08/83 clutch disc OHC 1,6l up to 73HP Ø 190 mm 42733080-1

07/70-08/83 clutch disc OHC 1,6-2,0l from 88HP Ø 215 mm 42733020-4

07/70-08/83 clutch pressure plate OHC 1,3-1,6l 68-73HP Ø 190 mm 42721410-1

07/70-08/83 clutch pressure plate OHC 1,6-2,0l from 88HP Ø 215 mm 42721610-1

Niinkuin MrBungle kirjoittikin et on hieman variaatioita......

Ei auta ku ottaa mitta käteen ja painua tallille mittaa tota vauhtikiekkoa....
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Miten toi 215mm tuntuu niin pieneltä halkaisijalta?
Mistä se on mitattu?
Vai onko vaan meikän ajatuksessa vikkoo? :wink:
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

Joo 2 litrasen asetelma ei käy 1.6 sen vauhtipyörään ku asetelman kiinnitys/ohjaus tapit ja pultin reijät on pienemmällä "ympyrällä" ku 2 litrasen .

Luettelon mukaan Rally Racesta löytyy levyjä joissa on:

23spooria,halk.216mm
20spooria,halk.216mm

23spooria,halk.190
20spooria,halk.190

eli helpoimmalla pääsee jos ei tahdo vaihtaa vauhtipyörästä lähtien ni hommaa levyn jossa on 23spooria ja halk.190 . :)

1.6GT oli joo semmonen jossa oli iso kytkin mut pikku spoorit .
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
vvmakinen
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Loka 2004, 20:15
Paikkakunta: Alahärmä/Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja vvmakinen »

Ittelläni on 1.6 kone, 1.6GT kytkin ja 2.0 voimansiirto
Jos ei liiku, kromaa
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Itse itselleni vastaten....

Rally Racen kaverin kanssa jutskailin ja selkis että startti käypi päittäin...
Hammaskehä on kuulemma sama.... Starttien tehoissa on vaan eroa...
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vastaa Viestiin