Kojetaulun vaihto?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Satellite
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Loka 2005, 12:29
Paikkakunta: kuopio

Kojetaulun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Satellite »

Eli en oo vielä tarkemmin tutkinu, mutta kuulin, että (-74) taunuksen kojetaulu olis pistehitsillä kiinni!? Onko se?
Kun kaverilla olis gt taunus menossa paaliin, niin siitä ajattelin vaihtaa omaan coupeen sen kojetaulusysteemin, kun omassa on se pappamalli...
Oiskohan se miten vaikee operaatio? Rälläkkää vaan...
Tulishan siitä vähän tyylikkäämpi, mutta kannattaako
Go catch a Mopar, if you can...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

nää nyt on makuasiakysymyksiä,mutta onhan se vanhempi Paljon hienompi..!! :shock:
ja ainakin se vanha malli on pulteilla sun muilla kiinni..
aika helppo irrottaa,joskin menee siinä puoli päivää helposti.
minkä värinen se kojetaulu sulla on?
sillä että mulla olis musta irrallaan kunhan kukaan ei ole ehtinyt sitä parkissa ruttaamaan.ja ainahan sen voi maalata,itekkään en siitä ruskeasta väristä niin välitä..mustanahan se on jo oikein tyylikäs 8)
Taunus Maximus =)
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Re: Kojetaulun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Satellite kirjoitti:Eli en oo vielä tarkemmin tutkinu, mutta kuulin, että (-74) taunuksen kojetaulu olis pistehitsillä kiinni!? Onko se?
Kun kaverilla olis gt taunus menossa paaliin, niin siitä ajattelin vaihtaa omaan coupeen sen kojetaulusysteemin, kun omassa on se pappamalli...
Oiskohan se miten vaikee operaatio? Rälläkkää vaan...
Tulishan siitä vähän tyylikkäämpi, mutta kannattaako
Onko se gt kuinka huonokuntoinen? Että olisko siitä enää järkee tehä autoo?
Satellite
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Loka 2005, 12:29
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Satellite »

No ei siitä oikein tekemälläkään saa autoa. Sen piti jo maanantai aamuna mennä paaliin, mutta oli jo liian täys kuorma niin ei mahtunu. Ei siinä oikein muuta hyvää oo kun sisusta. Pellit on jo leikelty muihin taunuksiin...
Ja ois siinä kansvikanen 2.0 kone.
Go catch a Mopar, if you can...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sisusta ehdottomasti talteen ja äkkiä :D ja lasit...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

joo,kaikki irtoava talteen kun kerkeää,mitä hulluja siellä oikein touhutaan!!!!!
noita osia ostetaan ulkomailta asti kun vaan löytää markkinat,puhumattakaan miten vähän noihin on varaosia saatavilla täälläpäin.
ja kokemuksesta voin sanoa että kaikki ehjä menee kaupaksi ja helposti mitä gt-malleihin ja coupeihin vaan on :twisted:
ja kunnostettavissa olevakin.
kun niitä ei ole enää vuosikymmeniin valmistettu...
Taunus Maximus =)
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Onko se GT Kuopiossa? Voisko sen hinaamalla kuljettaa Kajaaniin? Kun siitä sais jotain osaa kuitenkin talteen ;)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kojetaulun vaihto?

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Satellite kirjoitti:...Oiskohan se miten vaikee operaatio?
Kojelaudan vaihto vanhemmasta (71-73) uudempaan (74->) autoon tai päinvastoin on aika työläs operaatio. Vanhemmassa kojelaudassa on vähän korissa olevaa runkoa kun taas uudemmassa kojelaudan runko muodostuu kehikosta, joka on osa koria.

Joskus 80-luvulla nuorena ja innokkaana harrastin elämäni pahinta tuuninkia ja "modernisoin" 71:n näyttämään 74/75-malliselta ja vaihdoin mm. kojelaudan uudemman malliseen. Kaikki vanhaan kojelautaan liittyvät kiinnikkeet ym. piti poistaa rintapeltiä myöten. Myös tuulilasin alla oleva kojelaudan "päällispelti" on erilainen. Sitten vain hitsattiin tilalle koko uudemman kojelaudan runko tuulilasin alareunasta asti. Koska mittarit ja muut kytkimet ovat erilaisia ja eri paikoissa myös auton sisä-/takapuolinen johtosarja pitää vaihtaa kojelautaa vastaavaan malliin. Lisäksi mm. kytkin- ja jarrupolkimien kannatin sekä rattiakseli pitää vaihtaa kuten myös kaikki sisäpuoliset lämmityslaitteen putket. Jopa kojelaudan takana olevassa ilmanjakolaatikossa vaijerit ovat eri puolilla.

Eli onnistuu, mutta on työläs operaatio. Onneksi olen itse sittemmin tullut järkiini ja palauttanut alkuperäisen kojelaudan :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, ei sitä uudempaa ja HIENOMPAA kojelautaa kannata alkaa vaihtamaan :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Satellite
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Loka 2005, 12:29
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Satellite »

Niin, ajattelin vielä selvyyden vuoks laittaa, että siinä varaosaautossa olis se viisto kojetaulu, missä mittaristo on niillä kolmella pyöreellä mittarilla... Ja tuossa omassa on se tavis malli...
Ja muistaakseni se varaosa-autokin oli -74?? Johtosarjanhan sais siitä valmiina mukaan... Pitää minun varmaan viikonloppuna perehtyä minkälainen projekti se olis. Mutta pihaan en kehtaa sitä varaosaraatoa hakea, kun pitäs olla tilaa muillekin autoille, vaikka kyllähän sinne pellolle mahtuis... Nyt vaan on jo yks valiantti menossa pellolle, kun ei pihaan mahu.

Voishan sen sisustan siitä ottaa talteen ja jotain muuta pisteosaa. En usko että sitä kannattaa lähtee kajaaniin hilaamaan, kun ajattelin sen peränkin siitä ottaa. Yritän hyödyntää sen mahdollisimman tarkkaan, niin tuolta osto/myynti palstalta voi sitten kysellä osia. Pitäs vaan ensin päättää mitä ite "tarvii"...
Go catch a Mopar, if you can...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

joo,ota vaan kaikki mittarit ja katkasijat ja lukot ja lasit,kahvat ja tivarit ja listat,merkit,hammastanko ja rättinivel ja merkit,matto..jne
niitä tullaan ihan varmasti tarvitsemaan jonkun projektissa vielä. :)
ties vaikka itekkin alkasit coupea laittamaan :?:
ja noi vanhat mittarit,ei niitä paljoa ole,varsinkin jos gt:n.
ei ole alunperinkään niin paljoa ollut vaikka täällä foorumilla suht hyvä keskittymä noita alkaa ollakin.
ei vieläkään kymmenistä puhuta :wink:
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kaikki talteen vaaan - ja tämä on käsky :)
Se hinaaminen ei varmaan onnistu, hinattavassa pitäs kuitenki pelata jarrut ja valot, eli sähköt. Jos on leikelty niin eipä taida olla mahiksia senkään puolesta
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Joo, GT:n osille tarvetta täälläkin...
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Taco kirjoitti:Kaikki talteen vaaan - ja tämä on käsky :)
Se hinaaminen ei varmaan onnistu, hinattavassa pitäs kuitenki pelata jarrut ja valot, eli sähköt. Jos on leikelty niin eipä taida olla mahiksia senkään puolesta
Ihan vinkkinä vaan!
Puomilla voi hinata vaikka ei ole jarrujakaan ja on paljon helpompaa kuin köydellä rynkyttäminen! Sähkötkään ei ole ongelma jos on perävaunu pistoke, n.10metriä 6karvaista kaapelia ja irto takavalot jostain autosta.. Takavalopatentti tehtiin aikoinaan isän veneen satamatrailerin siirtoa varten, mutta ovat osoittautuneet erinomaisiksi myös autoja hinattaessa ei tarvi tyhjentää niiden akkuja pitkillä matkoilla! :wink:
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Satellite kirjoitti:Niin, ajattelin vielä selvyyden vuoks laittaa, että siinä varaosaautossa olis se viisto kojetaulu, missä mittaristo on niillä kolmella pyöreellä mittarilla... Ja tuossa omassa on se tavis malli...
Ja muistaakseni se varaosa-autokin oli -74?? Johtosarjanhan sais siitä valmiina mukaan... Pitää minun varmaan viikonloppuna perehtyä minkälainen projekti se olis. Mutta pihaan en kehtaa sitä varaosaraatoa hakea, kun pitäs olla tilaa muillekin autoille, vaikka kyllähän sinne pellolle mahtuis... Nyt vaan on jo yks valiantti menossa pellolle, kun ei pihaan mahu.

Voishan sen sisustan siitä ottaa talteen ja jotain muuta pisteosaa. En usko että sitä kannattaa lähtee kajaaniin hilaamaan, kun ajattelin sen peränkin siitä ottaa. Yritän hyödyntää sen mahdollisimman tarkkaan, niin tuolta osto/myynti palstalta voi sitten kysellä osia. Pitäs vaan ensin päättää mitä ite "tarvii"...
Voisin mä sen silti sitten tulla hinaamaan, jos jätät sisustan tallelle, sen kansivikaisen koneen ja tekniikan ainaki suunnilleen. Peränhän voi kyllä jostain hommata sitten siihen. Mutta jos vaan hinauskuntoinen ku mulla on vetoaisa, niin vois keväällä tulla vaikkapa hakee sen ;)
Vastaa Viestiin