v6 2,8i tanariin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

eipä tartteis kusettaa alunperin, jos ei olisi näin kyrpiä prosenttisäädöksiä.

sitä mukaa kun keksitään uusi laki tukkimaan jotakin porsaanreikää, niin keksitään kyllä uusi kiertotapa. Kyllähän minäkin tykkään noudattaa lakia, mutta vain soveltuvin osin :P
ja kyllähän noiden korinvaihdosten kanssa on aikanaan vaivaa nähty. Silloin oli korkea autovero ja ihmisillä oli puuhaa. No nyt voi saksasta hakea jo samalla rahalla ja vaivalla sen ison seccimesen ja leimata suoraan kilpiin suomessa. Silti autoharrastajia poljetaan yhä pahemmin mutaan, mutta miksi?
Eikö olisi aika vapauttaa esim. yli 30 vuotta vanhat autot kokonaan prosenttisäännösten piiristä ja mahdollistaa ns. "vapaa rakentaminen" .
Lupiakin saisi herua hieman erikoisempiin projekteihin järkiperusteilla. Esim. maasturiin et voi leimata kovinkaan isoja renkaita, jollet omista esim. metsäkoneen huoltoyritystä. Esim. off-road harrastus ei riitä.
Kumma juttu, jotta muissa euroopan maissa tämäkin homma toimii?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

sitä paitsi, jos haluaa ihan laillisesti isomman koneen niin senkun poraa ja stroukkaa, mutta onko se nyt sitten äärimmäisen rikollista muokata tekniikasta lakien mukaan sopivan?
Tapetaanko tässä ketään? Aiheutetaanko huomattavia taloudellisia vahinkoja muille kun omalle lompakolle? Onko kaikki autoharrastajat perimmiltään pahoja, jos haluaa tehokkaamman moottorin?
Vakiokonetta sentään saa virittää lain mukaan niin paljon kun sielu sietää, ja tuommosesta voortin 2.0 OHC:stä tuntuu saava aika helposti sen 200hp takapyörätehoja... Mutta polttoainetalous onkin sittenb jo ihan eri luokkaa.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Itseasiassa lain mukaan moottoria saa virittää mallisarjan tehokkaimmasta +20%. Siitä yli mentäessä on oltava luvat.
Tosin taitaa saada vaparia viilailla kaikessa rauhassa ilman että ovat konttorilla tehoista kiinnostuneita.

200 hepaa takapyöristä 2 litrasesta vapari Oharista vaatii melko syvät taskut ja mieluummin rullanokallisen alu kannen by S. Mattila.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Hessu kirjoitti:Tarpeeksi paljon kun tuollaista kusetuskikkailua tehdään, niin kohta on kielletty kaikki koneenvaihdot muihin kuin alkuperäistä vastaaviin :? Niinhän siinä meni tuon prosenttitehtailunkin kanssa kun riittävästi saneerattiin vanhoja ambulanssimersuja SECciläisiksi bensaveekasilla.
Aikoinaan oli Karpon ohjelmassa juttua korinvaihto mersuista. 500SEC:ssä oli 300D:n tekniikka. Ja kyseinen mese nakutti tyhjäkäynnillä haastattelun aikana. On varmaan mahtava urheiluauto. :lol:
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

Jari H kirjoitti:Itseasiassa lain mukaan moottoria saa virittää mallisarjan tehokkaimmasta +20%. Siitä yli mentäessä on oltava luvat.
Tosin taitaa saada vaparia viilailla kaikessa rauhassa ilman että ovat konttorilla tehoista kiinnostuneita.

200 hepaa takapyöristä 2 litrasesta vapari Oharista vaatii melko syvät taskut ja mieluummin rullanokallisen alu kannen by S. Mattila.
6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.


missähän täällä tuommosta soopaa puhutaan ettei sais ilman muutoskatsastusta koneen tehoja nostaa 20% enempää??
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Oikosulku. Toivottavasti ei yöunes menny.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

nää on näitä paskanjauhanta topickkeja taas, parasta on vaan että leimataan ne taunukset niille 2.8 koneille eikä jätetä puheeks, koska siinä ei tosiaan ole mitään ongelmaa. :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Antti
Viestit: 234
Liittynyt: 10 Elo 2004, 00:06
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti »

tanari kirjoitti:nää on näitä paskanjauhanta topickkeja taas, parasta on vaan että leimataan ne taunukset niille 2.8 koneille eikä jätetä puheeks, koska siinä ei tosiaan ole mitään ongelmaa. :wink:

Hyvin sanottu! :D :lol:
Taunus on luonnollinen asia
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

tanari kirjoitti:nää on näitä paskanjauhanta topickkeja taas, parasta on vaan että leimataan ne taunukset niille 2.8 koneille eikä jätetä puheeks, koska siinä ei tosiaan ole mitään ongelmaa. :wink:
Toki leimataan, tosin vähän pienemmälle tilavuudelle. Garretilla korvataan puuttuvat kuutiot.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

niin,olikos kellään dokumenttia Taunukseen leimatusta 2.8 koneesta vieläkään..?
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Siitä vaan kokeileen. II ja III-koppasissa ei suurempaa ongelmaa 2.8:lle olekkaan, mutta I-koppaselle TULEE ongelmia. Nyt toivoisin että tämä jauhaminen todellakin loppuu ja joku näyttää sen 2.8 paperin joka on leimattu -99 jälkeen. Kiitos.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Taco kirjoitti:Siitä vaan kokeileen. II ja III-koppasissa ei suurempaa ongelmaa 2.8:lle olekkaan, mutta I-koppaselle TULEE ongelmia. Nyt toivoisin että tämä jauhaminen todellakin loppuu ja joku näyttää sen 2.8 paperin joka on leimattu -99 jälkeen. Kiitos.
Vielä ei ole paperia näyttää, että I-korisessa 2.8 mutta tänään kokemäen katsastussetä totesi mulle puhelimessa kutakuinkin näin: Emme näe mitään estettä laittaa ko. moottoria taneen. Eli näillänäkymin olisi muutoskatsastus 2.8 kaasariversiolle ensivuonna... :D
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Vastaa Viestiin