v6 2,8i tanariin
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
eipä tartteis kusettaa alunperin, jos ei olisi näin kyrpiä prosenttisäädöksiä.
sitä mukaa kun keksitään uusi laki tukkimaan jotakin porsaanreikää, niin keksitään kyllä uusi kiertotapa. Kyllähän minäkin tykkään noudattaa lakia, mutta vain soveltuvin osin
ja kyllähän noiden korinvaihdosten kanssa on aikanaan vaivaa nähty. Silloin oli korkea autovero ja ihmisillä oli puuhaa. No nyt voi saksasta hakea jo samalla rahalla ja vaivalla sen ison seccimesen ja leimata suoraan kilpiin suomessa. Silti autoharrastajia poljetaan yhä pahemmin mutaan, mutta miksi?
Eikö olisi aika vapauttaa esim. yli 30 vuotta vanhat autot kokonaan prosenttisäännösten piiristä ja mahdollistaa ns. "vapaa rakentaminen" .
Lupiakin saisi herua hieman erikoisempiin projekteihin järkiperusteilla. Esim. maasturiin et voi leimata kovinkaan isoja renkaita, jollet omista esim. metsäkoneen huoltoyritystä. Esim. off-road harrastus ei riitä.
Kumma juttu, jotta muissa euroopan maissa tämäkin homma toimii?
sitä mukaa kun keksitään uusi laki tukkimaan jotakin porsaanreikää, niin keksitään kyllä uusi kiertotapa. Kyllähän minäkin tykkään noudattaa lakia, mutta vain soveltuvin osin
ja kyllähän noiden korinvaihdosten kanssa on aikanaan vaivaa nähty. Silloin oli korkea autovero ja ihmisillä oli puuhaa. No nyt voi saksasta hakea jo samalla rahalla ja vaivalla sen ison seccimesen ja leimata suoraan kilpiin suomessa. Silti autoharrastajia poljetaan yhä pahemmin mutaan, mutta miksi?
Eikö olisi aika vapauttaa esim. yli 30 vuotta vanhat autot kokonaan prosenttisäännösten piiristä ja mahdollistaa ns. "vapaa rakentaminen" .
Lupiakin saisi herua hieman erikoisempiin projekteihin järkiperusteilla. Esim. maasturiin et voi leimata kovinkaan isoja renkaita, jollet omista esim. metsäkoneen huoltoyritystä. Esim. off-road harrastus ei riitä.
Kumma juttu, jotta muissa euroopan maissa tämäkin homma toimii?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81
sitä paitsi, jos haluaa ihan laillisesti isomman koneen niin senkun poraa ja stroukkaa, mutta onko se nyt sitten äärimmäisen rikollista muokata tekniikasta lakien mukaan sopivan?
Tapetaanko tässä ketään? Aiheutetaanko huomattavia taloudellisia vahinkoja muille kun omalle lompakolle? Onko kaikki autoharrastajat perimmiltään pahoja, jos haluaa tehokkaamman moottorin?
Vakiokonetta sentään saa virittää lain mukaan niin paljon kun sielu sietää, ja tuommosesta voortin 2.0 OHC:stä tuntuu saava aika helposti sen 200hp takapyörätehoja... Mutta polttoainetalous onkin sittenb jo ihan eri luokkaa.
Tapetaanko tässä ketään? Aiheutetaanko huomattavia taloudellisia vahinkoja muille kun omalle lompakolle? Onko kaikki autoharrastajat perimmiltään pahoja, jos haluaa tehokkaamman moottorin?
Vakiokonetta sentään saa virittää lain mukaan niin paljon kun sielu sietää, ja tuommosesta voortin 2.0 OHC:stä tuntuu saava aika helposti sen 200hp takapyörätehoja... Mutta polttoainetalous onkin sittenb jo ihan eri luokkaa.
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Toyota LandCruiser -81
Itseasiassa lain mukaan moottoria saa virittää mallisarjan tehokkaimmasta +20%. Siitä yli mentäessä on oltava luvat.
Tosin taitaa saada vaparia viilailla kaikessa rauhassa ilman että ovat konttorilla tehoista kiinnostuneita.
200 hepaa takapyöristä 2 litrasesta vapari Oharista vaatii melko syvät taskut ja mieluummin rullanokallisen alu kannen by S. Mattila.
Tosin taitaa saada vaparia viilailla kaikessa rauhassa ilman että ovat konttorilla tehoista kiinnostuneita.
200 hepaa takapyöristä 2 litrasesta vapari Oharista vaatii melko syvät taskut ja mieluummin rullanokallisen alu kannen by S. Mattila.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Aikoinaan oli Karpon ohjelmassa juttua korinvaihto mersuista. 500SEC:ssä oli 300D:n tekniikka. Ja kyseinen mese nakutti tyhjäkäynnillä haastattelun aikana. On varmaan mahtava urheiluauto.Hessu kirjoitti:Tarpeeksi paljon kun tuollaista kusetuskikkailua tehdään, niin kohta on kielletty kaikki koneenvaihdot muihin kuin alkuperäistä vastaaviin :? Niinhän siinä meni tuon prosenttitehtailunkin kanssa kun riittävästi saneerattiin vanhoja ambulanssimersuja SECciläisiksi bensaveekasilla.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
- Paikkakunta: Vantaa
6 §Jari H kirjoitti:Itseasiassa lain mukaan moottoria saa virittää mallisarjan tehokkaimmasta +20%. Siitä yli mentäessä on oltava luvat.
Tosin taitaa saada vaparia viilailla kaikessa rauhassa ilman että ovat konttorilla tehoista kiinnostuneita.
200 hepaa takapyöristä 2 litrasesta vapari Oharista vaatii melko syvät taskut ja mieluummin rullanokallisen alu kannen by S. Mattila.
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
missähän täällä tuommosta soopaa puhutaan ettei sais ilman muutoskatsastusta koneen tehoja nostaa 20% enempää??
Toki leimataan, tosin vähän pienemmälle tilavuudelle. Garretilla korvataan puuttuvat kuutiot.tanari kirjoitti:nää on näitä paskanjauhanta topickkeja taas, parasta on vaan että leimataan ne taunukset niille 2.8 koneille eikä jätetä puheeks, koska siinä ei tosiaan ole mitään ongelmaa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Vielä ei ole paperia näyttää, että I-korisessa 2.8 mutta tänään kokemäen katsastussetä totesi mulle puhelimessa kutakuinkin näin: Emme näe mitään estettä laittaa ko. moottoria taneen. Eli näillänäkymin olisi muutoskatsastus 2.8 kaasariversiolle ensivuonna...Taco kirjoitti:Siitä vaan kokeileen. II ja III-koppasissa ei suurempaa ongelmaa 2.8:lle olekkaan, mutta I-koppaselle TULEE ongelmia. Nyt toivoisin että tämä jauhaminen todellakin loppuu ja joku näyttää sen 2.8 paperin joka on leimattu -99 jälkeen. Kiitos.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe