lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Stance
Viestit: 102
Liittynyt: 13 Elo 2005, 10:53

lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?

Viesti Kirjoittaja Stance »

Tätä asiaa on pienen tutkimuksen mukaan sivuttu muutaman kerran, mutta tehdäänpä ihan oma threadi.. Eli miten herkkiä nämä vanhat koneet on lyijyn puuttumiselle nykybensasta, mitä lyijyttömällä ajo aiheuttaa ja miten nopeasti? Mikä olisi paras lyijyn korvike tai venttiilien suoja ja miten paljon ainetta kannattaa bensan sekaan heittää?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

no nämä v-guardit sun muut vastaavat aineet on ihan syystä.
eli pakopuolen venttiilit uppoaa kanteen jos ei niitä käytä,ja uppoaa varmaan sittenkin,mutta jonkun verran hitaammin.
taunuksen koneet on muutenkin tehty korkeaoktaaniselle,eli 95 ilman lisäainetta ei ainakaan paranna taunuksen kulkua mitenkään.
kyllähän ne jonkun aikaa kulkee..ja sitten ei enää kulje mihinkään.
Taunus Maximus =)
Stance
Viestit: 102
Liittynyt: 13 Elo 2005, 10:53

Viesti Kirjoittaja Stance »

Eli paras yhdistelmä olisi 98 + lyijyn korvike?

Itse olen ajanut 95:llä lisäaineella maustettuna. Kellään faktatietoa lisäaineiden paremmuudesta ja niiden annostelusta?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

95 käy kun laittaa sytkän niin ettei nakuta,lisäaineista oon ite ottanu viimeksi teboililta jotain kun neste-asemalla maksoi 7 euroa purkki.. :evil:
tebarilla oli 4.80..
kai se 98 oharissa paremmin toimii,kutosella en huomannu mitään eroa kumpaa laittoi.
ja jostain luin että joku korjaamohemmo olis sanonu kolminkertaisen määrän olevan riittävä,mutta siihen hintaan kannattaa jo laittaa ne pakoseetit mieluummin kuntoon..elikkä teräksiset ainakin jos paljon ajaa.
Taunus Maximus =)
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
-71 Coupe GT
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
RuSi
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 23:12
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja RuSi »

Mulla ei nakuttanu 95:lla yhtään vaikka on kantta laskettu.. Ja ihan hyvin pelas muutenki, mitä nyt sillä 15000km ajoin.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

RuSi kirjoitti:Mulla ei nakuttanu 95:lla yhtään vaikka on kantta laskettu.. Ja ihan hyvin pelas muutenki, mitä nyt sillä 15000km ajoin.
Sytytys oli sitten varmaan tosi myöhäisellä :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?

Viesti Kirjoittaja Riku »

Stance kirjoitti:Tätä asiaa on pienen tutkimuksen mukaan sivuttu muutaman kerran, mutta tehdäänpä ihan oma threadi.. Eli miten herkkiä nämä vanhat koneet on lyijyn puuttumiselle nykybensasta, mitä lyijyttömällä ajo aiheuttaa ja miten nopeasti? Mikä olisi paras lyijyn korvike tai venttiilien suoja ja miten paljon ainetta kannattaa bensan sekaan heittää?
Omassa taunuksessa oli seetit karannut jotain 1,5mm lyijyttömällä. Koneistamolla laittoivat uudet venttiilit ja koneistivat seetit, sen jälkeen n. 10 000 km ja taas alkoi venttiilit vuotamaan. Sen jälkeen vaihtui kansi ja sillä pääsi melkein 15 000 km ennen kuin oli sekin valmis. Nykyään siinä on ruiskusierran kansi missä on ne seetirenkaat valmiina. Seetirenkaitten laitto maksaa koneistamolla n. 300€ uusilla venttiileillä pelkästään pakopuolelle.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ja vissiin et sitten käyttäny lisä-ainetta?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

mois13 kirjoitti:
Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
Eihän sillä oktaaniluvulla oo muuta väliä kuin että se ei poksahda puristusvaiheessa, ja jos puristukset on tollasta jenkkiautolukemaa niin miten ne voi vaatia ysikasia? Tai mistä minä tiedän, mutta ei mulla kutonen ainakaan kilistele 95:llä.
-71 Coupe GT
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jukkis kirjoitti:
mois13 kirjoitti:
Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
Eihän sillä oktaaniluvulla oo muuta väliä kuin että se ei poksahda puristusvaiheessa, ja jos puristukset on tollasta jenkkiautolukemaa niin miten ne voi vaatia ysikasia? Tai mistä minä tiedän, mutta ei mulla kutonen ainakaan kilistele 95:llä.
Sullakin sytkä myöhäsellä tai kuulo heikentynny :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Taco kirjoitti:Ja vissiin et sitten käyttäny lisä-ainetta?
Kyllä sitä lisäainetta tuli käytettyä, mutta ei se vastaavaa suojaa anna kuin lyijy. Saattaa olla että mulle on sattunut jotain maanantaikansia... Nykyään ei tartte enää käyttää lisäaineita 8)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä tässä on tullu OHC:llä ajettua
jo valovuosia 95:lla,eikä kilinöitä
tai jälkikäyntejä.
Sytytykset vaan niin ettei kilistä.
Ja eikösse ainaki 1.6 oharin
alkuperäinen suosituskin ollu 96.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

oliskos ollu tosiaan 96?
itelle jääny mieleen jostain syystä kaikissa saksalaisissa 99..
mutten mie muistakkaan niin hyvin.. :lol:
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin