lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?
Tätä asiaa on pienen tutkimuksen mukaan sivuttu muutaman kerran, mutta tehdäänpä ihan oma threadi.. Eli miten herkkiä nämä vanhat koneet on lyijyn puuttumiselle nykybensasta, mitä lyijyttömällä ajo aiheuttaa ja miten nopeasti? Mikä olisi paras lyijyn korvike tai venttiilien suoja ja miten paljon ainetta kannattaa bensan sekaan heittää?
no nämä v-guardit sun muut vastaavat aineet on ihan syystä.
eli pakopuolen venttiilit uppoaa kanteen jos ei niitä käytä,ja uppoaa varmaan sittenkin,mutta jonkun verran hitaammin.
taunuksen koneet on muutenkin tehty korkeaoktaaniselle,eli 95 ilman lisäainetta ei ainakaan paranna taunuksen kulkua mitenkään.
kyllähän ne jonkun aikaa kulkee..ja sitten ei enää kulje mihinkään.
eli pakopuolen venttiilit uppoaa kanteen jos ei niitä käytä,ja uppoaa varmaan sittenkin,mutta jonkun verran hitaammin.
taunuksen koneet on muutenkin tehty korkeaoktaaniselle,eli 95 ilman lisäainetta ei ainakaan paranna taunuksen kulkua mitenkään.
kyllähän ne jonkun aikaa kulkee..ja sitten ei enää kulje mihinkään.
Taunus Maximus =)
95 käy kun laittaa sytkän niin ettei nakuta,lisäaineista oon ite ottanu viimeksi teboililta jotain kun neste-asemalla maksoi 7 euroa purkki..
tebarilla oli 4.80..
kai se 98 oharissa paremmin toimii,kutosella en huomannu mitään eroa kumpaa laittoi.
ja jostain luin että joku korjaamohemmo olis sanonu kolminkertaisen määrän olevan riittävä,mutta siihen hintaan kannattaa jo laittaa ne pakoseetit mieluummin kuntoon..elikkä teräksiset ainakin jos paljon ajaa.
tebarilla oli 4.80..
kai se 98 oharissa paremmin toimii,kutosella en huomannu mitään eroa kumpaa laittoi.
ja jostain luin että joku korjaamohemmo olis sanonu kolminkertaisen määrän olevan riittävä,mutta siihen hintaan kannattaa jo laittaa ne pakoseetit mieluummin kuntoon..elikkä teräksiset ainakin jos paljon ajaa.
Taunus Maximus =)
Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: lyijytön vanhoissa koneissa / lyijyn korvikkeet?
Omassa taunuksessa oli seetit karannut jotain 1,5mm lyijyttömällä. Koneistamolla laittoivat uudet venttiilit ja koneistivat seetit, sen jälkeen n. 10 000 km ja taas alkoi venttiilit vuotamaan. Sen jälkeen vaihtui kansi ja sillä pääsi melkein 15 000 km ennen kuin oli sekin valmis. Nykyään siinä on ruiskusierran kansi missä on ne seetirenkaat valmiina. Seetirenkaitten laitto maksaa koneistamolla n. 300€ uusilla venttiileillä pelkästään pakopuolelle.Stance kirjoitti:Tätä asiaa on pienen tutkimuksen mukaan sivuttu muutaman kerran, mutta tehdäänpä ihan oma threadi.. Eli miten herkkiä nämä vanhat koneet on lyijyn puuttumiselle nykybensasta, mitä lyijyttömällä ajo aiheuttaa ja miten nopeasti? Mikä olisi paras lyijyn korvike tai venttiilien suoja ja miten paljon ainetta kannattaa bensan sekaan heittää?
Eihän sillä oktaaniluvulla oo muuta väliä kuin että se ei poksahda puristusvaiheessa, ja jos puristukset on tollasta jenkkiautolukemaa niin miten ne voi vaatia ysikasia? Tai mistä minä tiedän, mutta ei mulla kutonen ainakaan kilistele 95:llä.mois13 kirjoitti:Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
-71 Coupe GT
Sullakin sytkä myöhäsellä tai kuulo heikentynnyJukkis kirjoitti:Eihän sillä oktaaniluvulla oo muuta väliä kuin että se ei poksahda puristusvaiheessa, ja jos puristukset on tollasta jenkkiautolukemaa niin miten ne voi vaatia ysikasia? Tai mistä minä tiedän, mutta ei mulla kutonen ainakaan kilistele 95:llä.mois13 kirjoitti:Kyllä molemmissa on suositus käyttää tota 98:a!!!!!Jukkis kirjoitti:Ei kai kutonen tosiaan ysin puristuksilla mitään 98:ia tarvi? Ja mitä ohareissa on se? 9,0? 9,2? Ei luulis tarttevan 98 jos ei oo kansia laskettu tms...
Mulla ainakin kilisti V6:n 95:lla sekä toi OHC myös.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98