Kuluva nokkaakseli....
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Kuluva nokkaakseli....
Elikä....
Tuossa Elokuussa iskin Taneen uuden 2.0 litusen uuden nokan seuraajineen ja öljyputkineen.... Rasvasin kaikki oikein hyvin, laakerit seuraajat jne.
Vajaa 200km myöhemmin jouduin toteamaan että 2 pytyn imu nokka oli alkanut kulumaan huomattavasti, oikein urille. Lähempi tarkastelu kaikkien nokkien ja seuraajien kohdalla paljasti että useassa muussa seuraajassa oli merkkejä kulumisesta......!
Mikähän mennyt vikaan? Sisäänajossa syy ? Nokan laakerit väljät joista öljy painelee pihalle?
Vastaavia kokemuksia?
Kansi oli juuri käynyt koneistamolla jossa teetin pakopuolelle teräs seetit ja uudet ohjuritputket... Ja kansi oli pesty koneistamolla,eli ei pitäs olla kanava tukoksia....
Pannu on 2.0litranen 1.6 kannella ja nokka on uusi ja 2.0 litrasen....
Mistä tosiaan alkais aiheuttajaa ettiimään.... alakerrassa kaikki laakerit oli ok kunnossa.... eli siel ainakin öljyn pitäs kulkee hyvin...
Kiitos!
Tuossa Elokuussa iskin Taneen uuden 2.0 litusen uuden nokan seuraajineen ja öljyputkineen.... Rasvasin kaikki oikein hyvin, laakerit seuraajat jne.
Vajaa 200km myöhemmin jouduin toteamaan että 2 pytyn imu nokka oli alkanut kulumaan huomattavasti, oikein urille. Lähempi tarkastelu kaikkien nokkien ja seuraajien kohdalla paljasti että useassa muussa seuraajassa oli merkkejä kulumisesta......!
Mikähän mennyt vikaan? Sisäänajossa syy ? Nokan laakerit väljät joista öljy painelee pihalle?
Vastaavia kokemuksia?
Kansi oli juuri käynyt koneistamolla jossa teetin pakopuolelle teräs seetit ja uudet ohjuritputket... Ja kansi oli pesty koneistamolla,eli ei pitäs olla kanava tukoksia....
Pannu on 2.0litranen 1.6 kannella ja nokka on uusi ja 2.0 litrasen....
Mistä tosiaan alkais aiheuttajaa ettiimään.... alakerrassa kaikki laakerit oli ok kunnossa.... eli siel ainakin öljyn pitäs kulkee hyvin...
Kiitos!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Re: Kuluva nokkaakseli....
Oisko valmistusvirhe nokassa? Mulla on omassa Tanessa alle 80 tuhatta ajettu OHC ja siinä on originaali nokka täysin sökö.
Nii, ja näkeehän sen tuleeks kaikille nokille öljyä kun pyöräyttää konetta venttiilikopan ollessa irti!
Nii, ja näkeehän sen tuleeks kaikille nokille öljyä kun pyöräyttää konetta venttiilikopan ollessa irti!
Kiinnostaa myös asia, koska tein tuossa kansirempan ja laitoin 1.6 koneeseen 2.0 nokan. Ei ole tosin paljoa tullut vielä käyteltyä kun käy huonosti, kaasarissa ja sytkässä vielä säädeltävää. Autolla on ajettu alle 160 tkm ja alkuperäinen nokka oli finaalissa. Mutta pyörititkö konetta startilla rempan jälkeen venakoppa auki katsoen meneekö öljyä kunnolla kaikille nokille?
Sisään ajon tein ns. "normaalisti" niin kuin tuo opaskirja kertoo. Et kierrokset tyhjä käyntiä ylempänä ja ei kuitenkaan korkeita kierroksia.
Vai onko ehdotuksia et toimis jotenkin toisin...?
Pyöritin kyl konetta startilla ja öljyä mielestäni tuli....
Mietittiin kyl liikkessä et nokkasarjassa olis valmistus vika, karkaisuvika tms.
Vai onko ehdotuksia et toimis jotenkin toisin...?
Pyöritin kyl konetta startilla ja öljyä mielestäni tuli....
Mietittiin kyl liikkessä et nokkasarjassa olis valmistus vika, karkaisuvika tms.
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Re: Kuluva nokkaakseli....
Eli rasvasin mukana tulleella rasvalla,,,,,Sodfor kirjoitti:Elikä....
Tuossa Elokuussa iskin Taneen uuden 2.0 litusen uuden nokan seuraajineen ja öljyputkineen.... Rasvasin kaikki oikein hyvin, laakerit seuraajat jne.
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Kyseessä lienee AE tai vastaava tarvike nokka? Ainakin noista ko. nokka/kiikku sarjoista on jäänyt kuva, että koreasta ulkonäöstä huolimatta eivät ole kovin laadukkaita tai ainakin laadussa on heittoja> karkaisu vika.
Luonnollisestihan, kun venttiileitä/ seetejä on koneistettu, olet lyhentänyt venttiilit oikeaan mittaan että kiikkujen kulmat säilyy oikeana, eikä epänormaalia kulumista pääse esiintymään.
Luonnollisestihan, kun venttiileitä/ seetejä on koneistettu, olet lyhentänyt venttiilit oikeaan mittaan että kiikkujen kulmat säilyy oikeana, eikä epänormaalia kulumista pääse esiintymään.
Jep... tarvike nokka...Anonymous kirjoitti: Luonnollisestihan, kun venttiileitä/ seetejä on koneistettu, olet lyhentänyt venttiilit oikeaan mittaan että kiikkujen kulmat säilyy oikeana, eikä epänormaalia kulumista pääse esiintymään.
Tjaahas... Eipä oo tullut eteen että venttiilit pitäs viel ite lyhennellä....
Eiks noitten pitäs koneistamolla se tehdä? Ku ne kuitenkin työsti myös venat nille uusille seeteille?:roll:
...tätä tää on kun meikä on vasta kuvin vasta alkaja näissä.... oppi ja ikä kaikki...
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Omassa projektissa huomasin 1.6 Sierran kantta vaihtaessa Taunuksen vastaavaan pienia tukoksia.
Kannessa nokka-akselille menevät öljykanavat olivat aivan tukossa, vaikka kansi oli käynyt koneistamolla ja olivat pesseet sen.
Putsasin kanavat ja asensin 2.0 akselin nostajineen+ uudet nokkalaakerit. Ja on se nyt 15000 km pysynyt kunnossa.
Että semmonen huomia.
Kannessa nokka-akselille menevät öljykanavat olivat aivan tukossa, vaikka kansi oli käynyt koneistamolla ja olivat pesseet sen.
Putsasin kanavat ja asensin 2.0 akselin nostajineen+ uudet nokkalaakerit. Ja on se nyt 15000 km pysynyt kunnossa.
Että semmonen huomia.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Käsittäkseni ihan normaalit.....Anonymous kirjoitti:Entäs venttiilin jouset? Onko normaalit vai jäykemmät?
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Kyllähän koneistamolla pitäis kansi kuntoon tulla. Ei tulis itellä ekana mieleen että pitäis jotain ruvet vielä itse nysväämään. Mutta kaikki riippuu tietysti siitä, mitä on sovittu.
Mutta noista tarvike-nokista... mulla on kans sellanen kuva ettei kovin hääppösiä ole, vaan ei hintakaan Tuollainen kuluminen on kyllä silti epänormaalia, varsinkin jos olet toiminut ohjeiden mukaan. Ei muuta kuin palautat sen ja jos ei onnistu niin kuluttaja-asiamies auttaa
Mutta noista tarvike-nokista... mulla on kans sellanen kuva ettei kovin hääppösiä ole, vaan ei hintakaan Tuollainen kuluminen on kyllä silti epänormaalia, varsinkin jos olet toiminut ohjeiden mukaan. Ei muuta kuin palautat sen ja jos ei onnistu niin kuluttaja-asiamies auttaa
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Jeps....
Vein nokan firmaan josta sen ostin ja katellaan tos ens viikon alussa myös kantta...
jos syy löytyis nokan laakereistaa (?), et jos en hukkaa paineita.
Tilansin laakerit siihen ja lupasivat vaihtaa ne ilmattees. Ja nokka on lähdössä maahantuojalle tai vastaavalle....
Saa nähdä....
Jep.. sarjan hinta oli vajaa 70 ekee....
Pitäis varmaan pyytää rahat takas...
Mulla olis KentCamsin fr22 nokka siihen... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?
KIITOS!!
Vein nokan firmaan josta sen ostin ja katellaan tos ens viikon alussa myös kantta...
jos syy löytyis nokan laakereistaa (?), et jos en hukkaa paineita.
Tilansin laakerit siihen ja lupasivat vaihtaa ne ilmattees. Ja nokka on lähdössä maahantuojalle tai vastaavalle....
Saa nähdä....
Jep.. sarjan hinta oli vajaa 70 ekee....
Pitäis varmaan pyytää rahat takas...
Mulla olis KentCamsin fr22 nokka siihen... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?
KIITOS!!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
- kukaan ei ole täydellinen -
Niiden pitkä pintasien kiikkujen tarve riippuu siitä minkä mittaiset on venttiilit ja mikä on nokan perusympyrä. Lyhentämättömät vakio venat osuu niillä aika lähelle totuutta. Mutta luonnollisesti se pitää tarkistaa.
Mitä noihin koneistamon tekemisiin tulee, niin ihan varmasti eivät ainakaan ilman eri veloitusta sitä ala tekemään, senverran hidasta hommaa, etten sanois nysväämistä.
Tosta venttiilien pituuden vaikutuksesta voi mainita esimerkkinä, jos laitat 2.0 kanteen 1.6 vakio imu venan (joka on siis kummassakin 42mm) niin vakio 2.0 nokalla venttiilin jousi pohjaa ennen täyttä nostoa. 1.6:sen vena on vain pari milliä pidempi. Tastä voi sitten arvailla paljonko seetien koneistus vaikuttaa...
Mitä noihin koneistamon tekemisiin tulee, niin ihan varmasti eivät ainakaan ilman eri veloitusta sitä ala tekemään, senverran hidasta hommaa, etten sanois nysväämistä.
Tosta venttiilien pituuden vaikutuksesta voi mainita esimerkkinä, jos laitat 2.0 kanteen 1.6 vakio imu venan (joka on siis kummassakin 42mm) niin vakio 2.0 nokalla venttiilin jousi pohjaa ennen täyttä nostoa. 1.6:sen vena on vain pari milliä pidempi. Tastä voi sitten arvailla paljonko seetien koneistus vaikuttaa...