Kuluva nokkaakseli....

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Jeps....

Mites sit käytännössä homma onnsituu?
Kuis ne venttiilit pitää mitata, tai miten ne pitää mitata?
Se osuus joka tulee kannen ylä puolelle.... ? ja mistä kohtaa ottaa sen vartailun...
Nyt ei leikkaa... :roll:

Kiitos jo etukäteen jos valoitat hieman asiaa...

Kiitos!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kasataan kansi, ite oon tässä vaiheessa käyttäny 0 välystä. Laitetaan heittokello paikoilleen. Pyöräytetään nokkaa kunnes venttiili on täysin auki ja luetaan heittokellosta lukema. Jos venttiili on liian pitkä/liian syvällä on venttiili enemmän auki kuin pitäisi. Se tarkoittaa taas sitä, että nokka pyyhkii kiikkua väärästä kohdasta, joka taas sorvaa nokan/kiikun vituiks. No, jos näin on irroitetaan venttiili ja lyhenntään sitä esim. nauhahioma koneella. Ja sitten uusi mittaus. Tämä show toistetaan kaikille venttiileille, kunnes max. nosto on nokkakortin ilmoittama.
Kuten voi päätellä homma kestää eli ei kuulu ilmaseen palveluun koneistamossa.

Hommasta suoriutuu myös silmämääräisesti. Kasataan kiikut sylinteri kerrallaan,oikealla välyksellä, pyöräytetään nokkaa se kierros , irroitetaan kiikut, molempiin kiikkuihin jää hyvin öljyttyyn pintaan nokan puhdistama alue. Tämä alue pitäisi olla keskellä liukupitaa.
Tätä tyyliä kannattaa käyttää vain vakio nokilla ja venttiileillä.

Tossa heittokellon kanssa pelailessa on syytä käyttää magneetti jalkaa ja jos ei ole 15mm iskulla olevaa kelloa joutuu 10 millisen kanssa kikkaileen, mutta pärjää silläkin.
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Do diin....

Kaikkee sitä oppii ku kuuntelee ja kattelee....
Eipä loppuen lopuksi kuulostanut vaikealta hommalta....mutta sitäkin työläämmältä....:roll: :wink:

Niin... onkos 'venttiilin nousu' just toi oikea mitta joka ilmoitetaan esim. huolto kirjassa...?
Esim. Imuventtiileille1.6 OHC:lle on arvo 9,503mm ja 2.0 OHC:lle 10,121.... ja pakoventtiileille 1.6 on 9,47mm ja 2.0 on 10,14
Eli tuon verranko se venttiili "saa avautua"?
Ja se heittokello laitetaan varmaan siihen venttiilin lautaselle...?
Ihan vaan varmistan, varmuuden välttämiseksi..... ;-)


KIITOS!
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niin... onkos 'venttiilin nousu' just toi oikea mitta joka ilmoitetaan esim. huolto kirjassa...?
On

Esim. Imuventtiileille1.6 OHC:lle on arvo 9,503mm ja 2.0 OHC:lle 10,121.... ja pakoventtiileille 1.6 on 9,47mm ja 2.0 on 10,14
Eli tuon verranko se venttiili "saa avautua"?
Joo.

Ja se heittokello laitetaan varmaan siihen venttiilin lautaselle...?
Joo.



KIITOS!
Eipä kestä.
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Kiitos kiitos....

Kyl mä pikkuhiljaa opin.... :wink:
Kuhan tarpeeks kokeilen juttuja kantapään kautta ja tarpeeks kyselen et mikäs meni vikaan..... :roll: :wink:
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Sodfor kirjoitti: Mulla olis KentCamsin fr22 nokka siihen... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?
Tähän aiheeseen vielä palaisin.....
Onkos kellä kokemuksia? Tietoa?

Kiittipä kiitti.....
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Eikös kellään oo kokemuksia ?
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Kukkuu?

Eiks kellään oo kommenttii/tietoo tähän dilemmaan?

"Mulla olis KentCamsin fr22 nokka... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?"

Kiittää ja kumartaa... :wink:
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kysy CRSC:llä, sieltähän saa neuvoja maksua vastaan.
Nyt tulee varmaan penaltti...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Kysy CRSC:llä, sieltähän saa neuvoja maksua vastaan.
Nyt tulee varmaan penaltti...
Ei sielt kehtaa kysyy.... ku Tane ei oo Cossu....:wink:
Nyt taitaa tulla penaltia mulle.... :lol:
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

niin... ku eka kirjautuis ennen ku vastaa... eli toi edellinen on mun viesti... :wink:
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sodfor kirjoitti:Kukkuu?

Eiks kellään oo kommenttii/tietoo tähän dilemmaan?

"Mulla olis KentCamsin fr22 nokka... mut yks nokka on basana.
Kannattaisko täyttää ? Tuleeko käyttökelpoinen?
Firmoja tiedossa PK-seudulla jotka tekevät moista hommaa?
Tulisko ton nokan (fr22) kanssa käyttää pitkä liuskaisia seuraajia ja jäykempiä jousia?"

Kiittää ja kumartaa... :wink:
On näköjään aika "antiikkinen" nokka tuo FR22? Kent Camsin sivuilta löytyy kyllä tuon nokan tekniset tiedot. http://www.kentcams.com/index.htm
Eiköhän tuon nokan kanssa tulisi käyttää samoja seuraajia ja jousia kuin esim. FR32 nokan kanssa? Tuolle FR32 nokalle tarjotaan Kent Camsin luettelossa vakioprofiilisia seuraajia CF36 ja VS9 jousia.

Kaveri korjautti n. 15 vuotta sitten nokan jossain firmassa, mutta en enää muista missä? Jollain metallinruiskutussysteemillä se oli korjattu?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin