Moro
Parantelin viimekesänä tanen jarruja ja unohdin silloin siitä kirjoitella tarinaa jos joku pohtii samoja asioita omaan kiesiinsä.
Eli vaihdoin tehostajan ja pääsylinterin granadasta. Kyseessä halkaisijaltaan ja paksuudeltaan isompi tehostaja, ilmeisesti tuplakalvot. Pääsylinteri taitaa olla 22mm. Saa sopimaan aika pienellä muutoksella. Taunuksen tehostajan käyttöakseli on hiukan pidempi kuin granadan. Lyhensin sitä tehostajan kiinnikerautaa sen verran että sai akselin pään oikeaan kohtaan polkimelle.
Jarrulevyiksi valikoitui citroen xantian 283mm jäähdytetyt levyt 22mm paksuina ja satuloiksi taunuksen omat levityssarjoilla. Levityssarjat tilasin rallyracelta. Tässä linkki levyihin https://www.motonet.fi/tuote/jarrulevy- ... ct=22-5421. Levyihin piti porata uusi pulttijako ja sorvata keskireikää hiukan suuremmaksi.
Satuloiksi koitin sovitella myös 240 volvon nelimäntäsiä, mutta oli vaikeampaa saada adapteria tehtyä niin ettei jarrupalat tulisi jarrulevyn ulkoreunan yli. Eli volvon satulan saisi helpommin sopimaan jos olisi tuota isompi halkaisija jarrulevyssä.
Adapterin tein ensin vanerista jolla sain satulan mallailtua paikalleen ja tehtyä tarkemmat mittakuvat adapterin koneistusta varten.
Takajarruina mulla on aiemmin laitetut sierran levyjarrut.
Näillä muutoksilla tuli aika paljonkin napakammat jarrut taneen. Koitan lisäillä muutaman kuvan vielä alle.
Yksi resepti tehokkaammille jarruille taunukseen
Valvojat: Pj, taunus 78, Timppa
- FoorttiFani
- FoorttiFani
Re: Yksi resepti tehokkaammille jarruille taunukseen
Kuvia
- Liitteet
-
- IMG_20240815_145355.jpg (2.71 MiB) Katsottu 1055 kertaa
-
- IMG_20240624_084541.jpg (2.67 MiB) Katsottu 1055 kertaa
-
- IMG_20240614_212906.jpg (2.86 MiB) Katsottu 1055 kertaa
-
- IMG_20240827_194333.jpg (2.25 MiB) Katsottu 1055 kertaa
-
- IMG_20240901_210749.jpg (2.6 MiB) Katsottu 1055 kertaa
-
- IMG_20240901_210812.jpg (2.91 MiB) Katsottu 1055 kertaa
Näitä on Citroen muutoksia on tehty ainakin 3 aikaisemmin. Täällä ei toki haittaa ei paha muutos ollenkaan.
Itse en tykkää että levyihin pitää porata uusia jakoja, kaupasta jos tarvii ostaa uudet levyt viikon päästä kun ne onkin kierot kuten itselle käynyt.
Muita melko helpolla olevia on Cossu sierran 283mm, 273mm jäähdytetyt levyt. MK1 RS Focuksesta löytyy myös 4x108 jako ja 324mm levyt joilla varmasti alkaa nämä classikot pysähtymään, taitaa vaan vaatia melkein millä tahansa satulalla vaan 17" vanteet jotka ei näihin enään istu.... jollei tykkää jostain naurettavasta 35mm rengasprofiilista.
https://www.burtonpower.com/brake-discs ... 56322.html
Satulassa kannattaa tosiaan ottaa huomioon että mahdollisimman matala, että tämä paketti mahtuu 15" vanteeseen. Alumiini satula olisi vielä huippua.
Itse suosin noissa jarrusatuloissa yhtä isoa mäntää, koska kahdessa jos ei niitä parin vuoden välein purkaa ja putsaa se toinen mäntä jumissa. Tätä ongelmaa ollut juuri Volvossa ja Toyotalla Hiluxsissa. Toyota tietääkseni luopunut nykyään kaksi mäntäisistä satuloista. Kisa käytössä useampi mäntäiset satulat pelaa, mutta itsellä ei ole kiinnostusta purkaa satuloita 5tkm välein.
Syliteristä, mulla on kait Audi 100 pää sylinteri olikohan se 23,8mm jos en väärinmuista. Jarutuntumaan en saanut oikein hyväksi, ennen kuin alipainepumppu tuli asennettua. Ebaysta löytyi tuollainen Aston Martinin DB:stä Hellan alipainepumppu. Sillä sai vasta poljin tuntuman paremmaksi.
Poljin tuntumaan voi vaikuttaa myös jarrupaineensäätimellä (Wilwood, ja Hurst linjalukko) .
Jarrupaloillakin on merkitystä jarrutus tuntumaan. EBC Greedstuff ja Redstuff on aika hyviä. (Kuullut hyvää myös yellow stuff mutta ei omaa kokemusta.) Minulla itsellä on red stuff palat joka nurkassa. Muillakin valmistajalla on näitä parempia paloja, Motonetin halvimmat palat ei ole kyllä hyvä valinta jos haluaa premiumia. (Ferodolta löytyy varmaan jotain vastaavaa?)
https://www.ebcbrakeshop.co.uk/pages/in ... brake-pads
Mistä sait noin hyvä näköisen jarrutehostajan kävikö suoraan pulttijako? Voitko laittaa tuumina mitan, noita on 7,5", 8", 9" ja 10" ja 10,5" ja kaksi kalvoisia, tuo taitaa olla kaksi kalvoinen tehostin. Itse olen vähän haavaillut 8" kaksi kalvoisesta tehostimesta (uudesta tai uuden veroisesta).
Itse en tykkää että levyihin pitää porata uusia jakoja, kaupasta jos tarvii ostaa uudet levyt viikon päästä kun ne onkin kierot kuten itselle käynyt.
Muita melko helpolla olevia on Cossu sierran 283mm, 273mm jäähdytetyt levyt. MK1 RS Focuksesta löytyy myös 4x108 jako ja 324mm levyt joilla varmasti alkaa nämä classikot pysähtymään, taitaa vaan vaatia melkein millä tahansa satulalla vaan 17" vanteet jotka ei näihin enään istu.... jollei tykkää jostain naurettavasta 35mm rengasprofiilista.
https://www.burtonpower.com/brake-discs ... 56322.html
Satulassa kannattaa tosiaan ottaa huomioon että mahdollisimman matala, että tämä paketti mahtuu 15" vanteeseen. Alumiini satula olisi vielä huippua.
Itse suosin noissa jarrusatuloissa yhtä isoa mäntää, koska kahdessa jos ei niitä parin vuoden välein purkaa ja putsaa se toinen mäntä jumissa. Tätä ongelmaa ollut juuri Volvossa ja Toyotalla Hiluxsissa. Toyota tietääkseni luopunut nykyään kaksi mäntäisistä satuloista. Kisa käytössä useampi mäntäiset satulat pelaa, mutta itsellä ei ole kiinnostusta purkaa satuloita 5tkm välein.
Syliteristä, mulla on kait Audi 100 pää sylinteri olikohan se 23,8mm jos en väärinmuista. Jarutuntumaan en saanut oikein hyväksi, ennen kuin alipainepumppu tuli asennettua. Ebaysta löytyi tuollainen Aston Martinin DB:stä Hellan alipainepumppu. Sillä sai vasta poljin tuntuman paremmaksi.
Poljin tuntumaan voi vaikuttaa myös jarrupaineensäätimellä (Wilwood, ja Hurst linjalukko) .
Jarrupaloillakin on merkitystä jarrutus tuntumaan. EBC Greedstuff ja Redstuff on aika hyviä. (Kuullut hyvää myös yellow stuff mutta ei omaa kokemusta.) Minulla itsellä on red stuff palat joka nurkassa. Muillakin valmistajalla on näitä parempia paloja, Motonetin halvimmat palat ei ole kyllä hyvä valinta jos haluaa premiumia. (Ferodolta löytyy varmaan jotain vastaavaa?)
https://www.ebcbrakeshop.co.uk/pages/in ... brake-pads
Mistä sait noin hyvä näköisen jarrutehostajan kävikö suoraan pulttijako? Voitko laittaa tuumina mitan, noita on 7,5", 8", 9" ja 10" ja 10,5" ja kaksi kalvoisia, tuo taitaa olla kaksi kalvoinen tehostin. Itse olen vähän haavaillut 8" kaksi kalvoisesta tehostimesta (uudesta tai uuden veroisesta).
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Hienoa, itse tein kanssa citikan 283 levyllä mutta satuloiksi tuli pösö 308/3008 satulat jotka menee suoraan pulttaamalla paikalle, pari milliä isompi mäntä tosin isommat j.palat jotka latoin GS EBC.
Taakse vielä jos jaksaisi väkertää levyt myös.
Olen miettinyt että mitenköhän toimisi 1 koppasen scorparin sähköinen tehostin...
Taakse vielä jos jaksaisi väkertää levyt myös.
Olen miettinyt että mitenköhän toimisi 1 koppasen scorparin sähköinen tehostin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016