Paras sytytystulppa V6
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Paras sytytystulppa V6
2.0l v6 cologneen lievästi viritettyyn(nokka, pakosarjat, kaasari ja kärjetön sytkä) tulpat hakusessa.
Kokeillut moni NGK malleja, mutta ongelmaksi muodostunut kylmä startit. Välillä tuntuu ettei kestä, varsinkaan jos vähän siirrät autoa perätysten niin joku tulppa pimenee.
Voiko puola rikkoa tulppia? Mitään käynti ongelmaa muuten ei ole.
Jostain lukenut, että nää vissiin on aika ronkeleita tulppien suhteen.
Kokeillut moni NGK malleja, mutta ongelmaksi muodostunut kylmä startit. Välillä tuntuu ettei kestä, varsinkaan jos vähän siirrät autoa perätysten niin joku tulppa pimenee.
Voiko puola rikkoa tulppia? Mitään käynti ongelmaa muuten ei ole.
Jostain lukenut, että nää vissiin on aika ronkeleita tulppien suhteen.
Re: Paras sytytystulppa V6
Itsellä oli samaa ongelmaa alkuperäis kärjellisellä ja kärjettömällä sytkällä, omassa bosch tulpat (WR7DC+)oli mitkä kesti muutaman kerran kastumisen kun taas NGK oli aina kerrasta pimeenä. Oikeastaan kaikki merkit kävin läpi.
Ratkaisu millä pääsi ongelmasta oli vaihtaa MSD 6AL sytkäyksikkö alkuperäisen tilalle. Kertaakaan ei ole sen jälkeen tulppaa kastellut.
Ratkaisu millä pääsi ongelmasta oli vaihtaa MSD 6AL sytkäyksikkö alkuperäisen tilalle. Kertaakaan ei ole sen jälkeen tulppaa kastellut.
Re: Paras sytytystulppa V6
Pitää kokeilla, vaikka noilla kynttilöillä vielä
Saa olla kyllä viimeset mitä hommaa
Seuraavaksi kanssa päivitellä sytkä laitteistoa.


Re: Paras sytytystulppa V6
Ite vauhdoin Denson Irdiumiin kun pari NGK:t pimeni mystisesti.
Tosin Etanolilla on vähän erilaiset noi ominaisuudet. Mutta ei se NGK yleensä ole ollu huonoin... Itsellä 2.8ssa nyt IW24 Denson Iridium tulpat.
Kastuminen on yleensä syy tulpan pimenemiseen. Startatessa kylmänä rikastuspiiri heittää sen verran kamaa lisää että
sattaa kastella, jos ei heti lähde pyörimään. Kerran kun kastuu niin yleensä ei enään siitä herää.
Yleensä on niin että väärät/ylikuluneet tulpat rikkoo puolan.... (uudemmissa) sähköisissä sytytyksissä. Yli 0,6mm kärkiväli on usein myrkkyä.
https://www.ngk.com/heat-range-conversion-chart-2
(Tulppien kastuminen vaan pahenee jos laittaa liian kylmän tulpan)...
https://www.denso.com/cgi-bin/global/pl ... t.cgi?m=20
https://www.motonet.fi/tuote/denso-iw24 ... t=11-05316
Tosin Etanolilla on vähän erilaiset noi ominaisuudet. Mutta ei se NGK yleensä ole ollu huonoin... Itsellä 2.8ssa nyt IW24 Denson Iridium tulpat.
Kastuminen on yleensä syy tulpan pimenemiseen. Startatessa kylmänä rikastuspiiri heittää sen verran kamaa lisää että
sattaa kastella, jos ei heti lähde pyörimään. Kerran kun kastuu niin yleensä ei enään siitä herää.
Yleensä on niin että väärät/ylikuluneet tulpat rikkoo puolan.... (uudemmissa) sähköisissä sytytyksissä. Yli 0,6mm kärkiväli on usein myrkkyä.
https://www.ngk.com/heat-range-conversion-chart-2
(Tulppien kastuminen vaan pahenee jos laittaa liian kylmän tulpan)...
https://www.denso.com/cgi-bin/global/pl ... t.cgi?m=20
https://www.motonet.fi/tuote/denso-iw24 ... t=11-05316
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Paras sytytystulppa V6
Luulen kans et toi mun dellorton käsi ryyppy tuuttaa liikaa gasoo joo.
Re: Paras sytytystulppa V6
En ole oikein kaasutin expertti, mutta oliko siellä joku tyhjäkäynti/kylmärikastus suutin ehkä sen vaihtaminen 1 pykälän pienempää auttaisi?
(Läppärillä ohjelmoitavassa, vaan säädetään suuttimien aukiolo aikaa pienemmälle)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Paras sytytystulppa V6
Täytyy ottaa tutkailuun toi kylmäpiiri. En ole siihen juuri kiinnittänyt siihen huomioo kun saanut normi piirit/suuttimet hierottuu kohdilleen.
Silti tuntuu erikoisen ronkelilta cologne tulppien suhteen. Ollut monta vanhempaa kaasari/ruisku konetta ja vaikka kuinka välillä saivat huikkaa liikaa niin harvemmin tulppia pimeni..
Silti tuntuu erikoisen ronkelilta cologne tulppien suhteen. Ollut monta vanhempaa kaasari/ruisku konetta ja vaikka kuinka välillä saivat huikkaa liikaa niin harvemmin tulppia pimeni..
Re: Paras sytytystulppa V6
Itellä ollut samaa ongelmaa ohc:n kanssa.
Denson tulpat kesti paremmin, kuin NGK:t rikasta seosta.
Briskin kisa tulpat vielä paremmin mutta pimeni nekin.
Viime keväänä säädin polttoainekarttaa laihemmalle niin sen jälkeen kesti perus NGK: t koko kesän.
Denson tulpat kesti paremmin, kuin NGK:t rikasta seosta.
Briskin kisa tulpat vielä paremmin mutta pimeni nekin.
Viime keväänä säädin polttoainekarttaa laihemmalle niin sen jälkeen kesti perus NGK: t koko kesän.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Paras sytytystulppa V6
Ei ole kylmärikastus piiriä erikseen, ryyppy läpät vaan rajoittaa ilmanpääsyä ja lisää alipainetta läppien väliin millä vetää myös enempi bensaa mukaan.PV6 kirjoitti: ↑22 Huhti 2025, 21:13 Täytyy ottaa tutkailuun toi kylmäpiiri. En ole siihen juuri kiinnittänyt siihen huomioo kun saanut normi piirit/suuttimet hierottuu kohdilleen.
Silti tuntuu erikoisen ronkelilta cologne tulppien suhteen. Ollut monta vanhempaa kaasari/ruisku konetta ja vaikka kuinka välillä saivat huikkaa liikaa niin harvemmin tulppia pimeni..
Itse huomasin saman että tuo cologne on ronkeli virinokalla tulpista ja että kastelee kylmänä herkästi, itsellä ei ollut mitään ongelmia vakionokalla samassa kokoonpanossa.
Re: Paras sytytystulppa V6
kankkis kirjoitti: ↑23 Huhti 2025, 11:50Ei ole kylmärikastus piiriä erikseen, ryyppy läpät vaan rajoittaa ilmanpääsyä ja lisää alipainetta läppien väliin millä vetää myös enempi bensaa mukaan.PV6 kirjoitti: ↑22 Huhti 2025, 21:13 Täytyy ottaa tutkailuun toi kylmäpiiri. En ole siihen juuri kiinnittänyt siihen huomioo kun saanut normi piirit/suuttimet hierottuu kohdilleen.
Silti tuntuu erikoisen ronkelilta cologne tulppien suhteen. Ollut monta vanhempaa kaasari/ruisku konetta ja vaikka kuinka välillä saivat huikkaa liikaa niin harvemmin tulppia pimeni..
Itse huomasin saman että tuo cologne on ronkeli virinokalla tulpista ja että kastelee kylmänä herkästi, itsellä ei ollut mitään ongelmia vakionokalla samassa kokoonpanossa.
Joo, kuten sanoin en ole kaasutin expertti, ruisku V6:sten kanssa enemmän puuhannu, mutta kylmänä/startatessa saa vissiin vähän liikaa.
Ryyppy? Käsi tai mikä nyt onkaan niin on osallisena. Laihalla seoksella juuri koskaan pimene tulppia.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!