Hei!
Vaimon Taunuksen kanssa ongelmavyyhti päällä ja tarvittaisiin neuvoja. Auto on tehty alkuvuonna 1979. Sillä on ajettu n. 150 tkm. Ostin sen n. 2012 ja museorekisteröin välittömästi. Nyt vasta alkoi ensimmäiset ongelmat, kun ei mennyt katsastuksesta läpi päästöjen takia. No säädin venttiilit, putsasin kaasarin, säädin ryypyn pois päältä ja korjasin kaasarin imukaulan ilmavuodon. Näiden jälkeen kone lähti kyllä käyntiin, mutta tyhjäkäynti seilasi. Kaasua polkiessa otti hyvin kierroksia ja kävi mielestäni aika nätisti. Auto pysyi tyhjäkäynnillä käynnissä, mutta siinä oli säännöllinen rytmi, joka meni siten, että kierrokset nousee - kierrokset laskee - kierrokset nousee - kierrokset laskee. Taajuus oli ehkä jotain 2 sekunnin luokkaa. Eli 2 sekunnin aikana kierrokset nousi ja laski. Ja se kierrosten lasku oli sen kuuloista, että moottorissa ei tapahdu polttoaineen palamista. Ja juuri ennen sammumista bensa alkoi taas palamaan ja kierrokset nousi. Tällöin katsoin ajoituslampulla vauhtipyörältä ajoitusta ykkössylinterin tulpan johtoon liitettynä. Ajoitus seilasi edes takas moottorin käyntirytmillä. Noh, yritin tarkastaa kaasarin letkuja, mutta niissä ei ollut mitään ihmeellistä. Putsasin bensapumpun ja katsoin, että bensapumppu nostaa hyvin bensaa. Kokeilin myös imusarjalta sytytyksen ajoitukselle tulevan letkun irrottamista ja siihen puhaltamista, mutta kummallakaan ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Seuraavaksi tilasin kärjettömän virranjakajan https://autionauto.fi/verkkokauppa/fin/ ... -50399-402
ja asensin sen. No nyt en saa konetta käyntiin ollenkaan tällä uudella virranjakajalla. Tulpille tulee kipinä, mutta ilmeisesti ajoitus on aivan pielessä, tai kaikesta huolimatta tulppien piuhat väärin. Merkkasin ja valokuvasin tulppien piuhojen sijainnin ja järjestyksen. Ja olen varmaan 4 kertaa tsekannut ne.
Periaatteessa pitäisi ilmeisesti tehdä niin, että pyörittää konetta vauhtipyörästä, kunnes jokin vauhtipyörän lovi on jonkin merkin kohdalla ja kääntää sitten virranjakajaa sen verran, että ykköspytylle menevä virranjakajan kannen metallinasta on pyörijän kärjen kohdalla. No tämä ei ehkä onnistu. Kampiakselin pään vauhtipyörässä on n. 4 lovea ja ilmeisesti ne pitää olla jonkun kohollaan olevan kolmion kohdalla, mutta onko tämä paikka väärä? Se "kolmio" minkä mukaan yritän säätää on yläkautta nähtävissä hieman koneen oikealla puolelta (suunta hytistä katsottuna). Kun säädän jonkun noista hihnapyörän lovista kolmion kohdalle, niin kone ei hörähdäkään. Miten tämä sytytys pitäisi säätää tai paikantaa jokin muu vika?
Talvi painaa päälle ja auto pitäisi saada talveksi maalaamoon...
Kärjettömän sytkän säätö 2,0 OHC Taunus
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: Kärjettömän sytkän säätö 2,0 OHC Taunus
Tarkastappa ettei moottori ole 180° väärässä kohden.
Ota ykkös sylinterin tulppa irti ja kokeile onko mäntä ylhäällä.
Sitten laita ennakkoa vaikka 10 astetta.
Ne kolot taisi olla hihnapyörällä kahden asteen välein.
Ota ykkös sylinterin tulppa irti ja kokeile onko mäntä ylhäällä.
Sitten laita ennakkoa vaikka 10 astetta.
Ne kolot taisi olla hihnapyörällä kahden asteen välein.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Kärjettömän sytkän säätö 2,0 OHC Taunus
Ensinnäkin pyörität moottoria niin kauan että ykköspytyn mäntä on ylhäällä ja ajoitusmerkit näkyy kohdakkain, sitten laitat jakajan niin kuin itsekin sen laitoit eli ykköspytyn johdin jakajan merkin kohdalle, pitäisi hörähtää heti, toki vaatii tarkemman säädön ajoituslampulla käydessä jakajan alipaineletku irti.
Epäilen kuitenkin että aluperin syyllinen löytyy kaasarista. Kaasarin kalvot ei kestä nykybensaa ja bensaa pääsee alipaine puolelle.
Epäilen kuitenkin että aluperin syyllinen löytyy kaasarista. Kaasarin kalvot ei kestä nykybensaa ja bensaa pääsee alipaine puolelle.
Re: Kärjettömän sytkän säätö 2,0 OHC Taunus
Noniin. Sain Tanhen käymään, kun kokeilin milloin ykkösmäntä on ylhäällä ja säädin pyörijän ykkösen kohdalle virranjakajan kannessa. Ennakkomerkkejä taitaa olla hihnapyörässä, mutta en tiedä mikä niistä on 10 astetta. Pitää varmaan vielä tuohon kaasariin noita kalvoja yrittää ostaa ja vaihtaa. Yhden kaasarin korjaussarjan ostin ja vaihdoin kaikki osat jotka kaasariiin kävi. Ihan kaikki ei ollut sopivia.
Koneesta kuuluu epäsäännöllinen naputus. Välillä menee 2-10 sekuntia ja sitte napsuu muutaman kerran. Venttiili rikki?
Koneesta kuuluu epäsäännöllinen naputus. Välillä menee 2-10 sekuntia ja sitte napsuu muutaman kerran. Venttiili rikki?