Sivu 1/1

Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 21:40
Kirjoittaja janipuum
Olisi tiedossa purettu 2.3 V6 moottori, onkohan hitti vai huti? Kaikki osat pitäisi löytyä.

Ollut purettuna jo hyvän tovin, ja kaveri tuumasi että vaatii ainakin uudet männät ja hoonauksen. Itseä epäilyttää että mahtaakohan tuo tarkoittaa suoraan ylikoon mäntiä ja porausta.

En ole nähnyt osia, mutta jos ei ole ollut öljyttynä, niin varmaan laakereillakin sama juttu edessä, vai onkohan mahdollista jos hyvin säilynyt, että menisi kevyellä hionnalla ja uusilla vakiolaakereilla?

Toiveena saada ihan vain toimiva perus v6 vakiokone kasattua.

Vai olisko helpompi ja halvempi tie etsiä toimiva 2.3 suoraan. Noita voi varmaan saada joskus granada hemmoilta, jotka vaihtaa konetta isompaan. Tarvii vaan vähän tuuria matkaan.

Mutta voisin kuitenkin ainakin osiksi tuon koneen ottaa, ja ehkä rempata jos on edes jonkinlainen aihio. Saisin kuitenkin halvalla.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 21:47
Kirjoittaja janipuum
Jatketaanpa itse.

Viimeksi kun sain edullisen 2.3 hommattua, oli ihan hyvä tuuri koneen kanssa, tutulta edullinen käyttökuntoinen. Mutta menin purkamaan koneen ja ensin ei ollut aikaa ja sitten mielenkiintoa ja hyvä aihio jäi kasaamatta, oli tarkoitus laakeroida alakerta ja nokka.

Sitä edellinen oli kalliimpi, mutta se vilkutteli öljyvaloa tyhjäkäynnillä, oli ilmeisesti melko kulunut. Ei kuitenkaan syönyt öljyä, mutta olis vaatinut laakeroinnin myös ja oikeastaan täys rempan. Ajelin silläkin kyllä melko pitkään ja kyllä se kilinän ja metelin kanssa taunusta aina siirsi paikasta toiseen.

Vähän tuuripeliä tuo on "käyntikuntoisenkin" kanssa.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 21:50
Kirjoittaja kankkis
Hyväkuntoista kannattaa ettiä, v6 colognen osat nykysin pirun kalliita ja osaa osista jo hankala saada. Saati että ylikokoon tekisi niin hintaa kertyy melkoisesti.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 00:26
Kirjoittaja Vermilion
Ylikoko laakereiden saaminen kampiakseliin voi olla todella vaikeaa.... Mutta jos laakerit on kuluneet niin mahd. uudet riittäisi?
Ymärtääkseni hiottuja nokkia ja nokkalaareita saa myös. Tosin en ole varma onko vakio nokkaa enään saatavana, yleensä pitää ottaa se stage 1 viri nokka. Suhteellistä kallis... varsinkin kun puhutaan takomännistä ja kangista niin sitten kelpuutan tuon kallis sanan, jos puhutaan sataista ei ole paha mutta tonneista sitten eri juttu.

Toisille vaan kaikki pitäisi olla ilmaista...

2.8 Saa ns. köyhän miehen korjaus sarjaa, liekö 2.3 saa tällästä?
https://www.ebay.com/itm/332409587605?h ... Swn2JZ3prF

Minusta ei paha kun sisältää about kaikki tosin männät vähän matalapuristeiset...

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 06:49
Kirjoittaja kankkis
2.3 ja 2.6 osat suhteettoman kalliita verrattuna 2.8 osiin. 2.3 ylikokomännät maksaa vissiin 165€/kpl.

Ei kaikki pidä olla halpaa mutta toin vaan esiin että nykysin ovat kalliita ja hankalasti saatavia, varsinkin 2.3/2.6 osat.

Kyllä mää itse tein 2.6 moottorin ylikokoon ja kokemuksesta voin kertoa että ei 2000€ ollu kuin näyttää pelkkiin osiin vaikka oli käytetyt ylikoko männät.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 19 Huhti 2022, 13:07
Kirjoittaja janipuum
Kiitos infosta.

Tuohon 2.8 koneeseen varmaan löytyy helpoiten tuo korjaussatsi, kuitenkin ollut Amerikassa (ja Euroopassa) yleinen moottori.

Itsellä autona tällä kertaa Ford 17m P5 ja laitoin juuri maahantuojalle kyselyä, voiko saman korimallin "perus" 20m käyttää verrokkina edes tuolle 2.3 litraselle.

Ongelmia alkaa tulla kun mennään vielä tuota isompaan koneeseen, koska jos P7 kori luetaan samaan mallisarjaan, niin siitä 26m on sitten jo varmuudella vertailuautona ja vaatii isommat jarrut eteen, ja ilmeisesti isompaa vakaajatankoa, jotka saattaa olla kimurantteja löytää. En tiedä onko ohjauksessa jotain eroa myös, mutta siis helpoin olisi käyttää 20m vertailtavana mallina, koska vaatii vain pienet muutokset.

Koitin myös googlata noita 2.3 osia, ja ei ole kyllä läheskään yhtä helppoja löytää, kuin 2.8.

Mutta otetaan nyt omaan talliin tuo 2.3 osineen lojumaan, kun kerran ei juuri mitään maksakaan. Muutaman viikon päästä pääsen käymään kaverilla, niin otan kyytiin samalla.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 20 Huhti 2022, 17:59
Kirjoittaja Vermilion
Kannattaa purkaa ja katsoa voisko uusilla STD kokoisilla laakereilla elvyttää.
2.3 käy myös high volyme/pressure pumppukin, jolla voit vähän kompensoida,mutta ei se auta jos laakerit on loppu.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 20 Touko 2022, 00:45
Kirjoittaja Mois
Mul on uusia OHC koneen mäntiä 30/kpl, kun laittaa 2.6 tai 2.8 kampiakselin ja porauttaa niille männille,niin tilavuudeksi tulee noin 2.7.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 26 Touko 2022, 20:34
Kirjoittaja automaattiseppä
Jos kapitaalia löytyy niin multa löytys täydellinen paketti metriseen.
"Kaksilitrainen" kuutonen ja sen perään sovitettu gs653dz.
Mieluiten myisin täydellisenä kokonaisuutena ihan kardaania myöten.
Maxxecu moottorinohjaus sre765 ym ym.
Dynolappu löytyy ja lukemat ovat vakuuttavia.
Kone on myös ollut juuri auki.
Himottais omaan laittaa vaihteeksi detroitin rautaa keulille.

Eikö tommonen kakspuolisataa kulkeva peeviis olis melko muikee vehje?

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 05 Kesä 2022, 16:54
Kirjoittaja janipuum
automaattiseppä kirjoitti: 26 Touko 2022, 20:34 Jos kapitaalia löytyy niin multa löytys täydellinen paketti metriseen.
"Kaksilitrainen" kuutonen ja sen perään sovitettu gs653dz.
Mieluiten myisin täydellisenä kokonaisuutena ihan kardaania myöten.
Maxxecu moottorinohjaus sre765 ym ym.
Dynolappu löytyy ja lukemat ovat vakuuttavia.
Kone on myös ollut juuri auki.
Himottais omaan laittaa vaihteeksi detroitin rautaa keulille.

Eikö tommonen kakspuolisataa kulkeva peeviis olis melko muikee vehje?
Eihän tolla tohdi ajaa edes motarilla satasta, sen verran hepposta tekoa keulassa pyöräntuennat ja jarrut :lol: Mutta kiitos tarjouksesta kuitenkin

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 10:22
Kirjoittaja automaattiseppä
Jos tukivarret on mädät niin ne pitää vaihtaa vaikkei ajaisi kuuttakymppiä kovempaa.
Ehjänä se ripustus pelaa yli kahdensadan vauhdissakin.
Jarrut taas on helppo vaihtaa isompiin nykytietämyksellä.
Mutta toki vauhti maksaa eikä kaikilla riitä pito lompsassa.

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Lähetetty: 05 Elo 2023, 13:19
Kirjoittaja janipuum
Niin. Tukivarret ei ole mädät, mutta ei nuo kovin jykevää tekoa P5 Taunuksessa kyllä ole. Ja itsellä ei ole mitään tarvetta päästä tuolla metrisellä satasta lujempaa missään olosuhteissa.