Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj

janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Olisi tiedossa purettu 2.3 V6 moottori, onkohan hitti vai huti? Kaikki osat pitäisi löytyä.

Ollut purettuna jo hyvän tovin, ja kaveri tuumasi että vaatii ainakin uudet männät ja hoonauksen. Itseä epäilyttää että mahtaakohan tuo tarkoittaa suoraan ylikoon mäntiä ja porausta.

En ole nähnyt osia, mutta jos ei ole ollut öljyttynä, niin varmaan laakereillakin sama juttu edessä, vai onkohan mahdollista jos hyvin säilynyt, että menisi kevyellä hionnalla ja uusilla vakiolaakereilla?

Toiveena saada ihan vain toimiva perus v6 vakiokone kasattua.

Vai olisko helpompi ja halvempi tie etsiä toimiva 2.3 suoraan. Noita voi varmaan saada joskus granada hemmoilta, jotka vaihtaa konetta isompaan. Tarvii vaan vähän tuuria matkaan.

Mutta voisin kuitenkin ainakin osiksi tuon koneen ottaa, ja ehkä rempata jos on edes jonkinlainen aihio. Saisin kuitenkin halvalla.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Jatketaanpa itse.

Viimeksi kun sain edullisen 2.3 hommattua, oli ihan hyvä tuuri koneen kanssa, tutulta edullinen käyttökuntoinen. Mutta menin purkamaan koneen ja ensin ei ollut aikaa ja sitten mielenkiintoa ja hyvä aihio jäi kasaamatta, oli tarkoitus laakeroida alakerta ja nokka.

Sitä edellinen oli kalliimpi, mutta se vilkutteli öljyvaloa tyhjäkäynnillä, oli ilmeisesti melko kulunut. Ei kuitenkaan syönyt öljyä, mutta olis vaatinut laakeroinnin myös ja oikeastaan täys rempan. Ajelin silläkin kyllä melko pitkään ja kyllä se kilinän ja metelin kanssa taunusta aina siirsi paikasta toiseen.

Vähän tuuripeliä tuo on "käyntikuntoisenkin" kanssa.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Hyväkuntoista kannattaa ettiä, v6 colognen osat nykysin pirun kalliita ja osaa osista jo hankala saada. Saati että ylikokoon tekisi niin hintaa kertyy melkoisesti.
Vermilion
Viestit: 1589
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ylikoko laakereiden saaminen kampiakseliin voi olla todella vaikeaa.... Mutta jos laakerit on kuluneet niin mahd. uudet riittäisi?
Ymärtääkseni hiottuja nokkia ja nokkalaareita saa myös. Tosin en ole varma onko vakio nokkaa enään saatavana, yleensä pitää ottaa se stage 1 viri nokka. Suhteellistä kallis... varsinkin kun puhutaan takomännistä ja kangista niin sitten kelpuutan tuon kallis sanan, jos puhutaan sataista ei ole paha mutta tonneista sitten eri juttu.

Toisille vaan kaikki pitäisi olla ilmaista...

2.8 Saa ns. köyhän miehen korjaus sarjaa, liekö 2.3 saa tällästä?
https://www.ebay.com/itm/332409587605?h ... Swn2JZ3prF

Minusta ei paha kun sisältää about kaikki tosin männät vähän matalapuristeiset...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja kankkis »

2.3 ja 2.6 osat suhteettoman kalliita verrattuna 2.8 osiin. 2.3 ylikokomännät maksaa vissiin 165€/kpl.

Ei kaikki pidä olla halpaa mutta toin vaan esiin että nykysin ovat kalliita ja hankalasti saatavia, varsinkin 2.3/2.6 osat.

Kyllä mää itse tein 2.6 moottorin ylikokoon ja kokemuksesta voin kertoa että ei 2000€ ollu kuin näyttää pelkkiin osiin vaikka oli käytetyt ylikoko männät.
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Kiitos infosta.

Tuohon 2.8 koneeseen varmaan löytyy helpoiten tuo korjaussatsi, kuitenkin ollut Amerikassa (ja Euroopassa) yleinen moottori.

Itsellä autona tällä kertaa Ford 17m P5 ja laitoin juuri maahantuojalle kyselyä, voiko saman korimallin "perus" 20m käyttää verrokkina edes tuolle 2.3 litraselle.

Ongelmia alkaa tulla kun mennään vielä tuota isompaan koneeseen, koska jos P7 kori luetaan samaan mallisarjaan, niin siitä 26m on sitten jo varmuudella vertailuautona ja vaatii isommat jarrut eteen, ja ilmeisesti isompaa vakaajatankoa, jotka saattaa olla kimurantteja löytää. En tiedä onko ohjauksessa jotain eroa myös, mutta siis helpoin olisi käyttää 20m vertailtavana mallina, koska vaatii vain pienet muutokset.

Koitin myös googlata noita 2.3 osia, ja ei ole kyllä läheskään yhtä helppoja löytää, kuin 2.8.

Mutta otetaan nyt omaan talliin tuo 2.3 osineen lojumaan, kun kerran ei juuri mitään maksakaan. Muutaman viikon päästä pääsen käymään kaverilla, niin otan kyytiin samalla.
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Vermilion
Viestit: 1589
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kannattaa purkaa ja katsoa voisko uusilla STD kokoisilla laakereilla elvyttää.
2.3 käy myös high volyme/pressure pumppukin, jolla voit vähän kompensoida,mutta ei se auta jos laakerit on loppu.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7861
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on uusia OHC koneen mäntiä 30/kpl, kun laittaa 2.6 tai 2.8 kampiakselin ja porauttaa niille männille,niin tilavuudeksi tulee noin 2.7.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Jos kapitaalia löytyy niin multa löytys täydellinen paketti metriseen.
"Kaksilitrainen" kuutonen ja sen perään sovitettu gs653dz.
Mieluiten myisin täydellisenä kokonaisuutena ihan kardaania myöten.
Maxxecu moottorinohjaus sre765 ym ym.
Dynolappu löytyy ja lukemat ovat vakuuttavia.
Kone on myös ollut juuri auki.
Himottais omaan laittaa vaihteeksi detroitin rautaa keulille.

Eikö tommonen kakspuolisataa kulkeva peeviis olis melko muikee vehje?
janipuum
Viestit: 164
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja janipuum »

automaattiseppä kirjoitti: 26 Touko 2022, 20:34 Jos kapitaalia löytyy niin multa löytys täydellinen paketti metriseen.
"Kaksilitrainen" kuutonen ja sen perään sovitettu gs653dz.
Mieluiten myisin täydellisenä kokonaisuutena ihan kardaania myöten.
Maxxecu moottorinohjaus sre765 ym ym.
Dynolappu löytyy ja lukemat ovat vakuuttavia.
Kone on myös ollut juuri auki.
Himottais omaan laittaa vaihteeksi detroitin rautaa keulille.

Eikö tommonen kakspuolisataa kulkeva peeviis olis melko muikee vehje?
Eihän tolla tohdi ajaa edes motarilla satasta, sen verran hepposta tekoa keulassa pyöräntuennat ja jarrut :lol: Mutta kiitos tarjouksesta kuitenkin
Taunus 17m 1.7 -67
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: Puretun 2.3 v6 hankkiminen mielessä

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Jos tukivarret on mädät niin ne pitää vaihtaa vaikkei ajaisi kuuttakymppiä kovempaa.
Ehjänä se ripustus pelaa yli kahdensadan vauhdissakin.
Jarrut taas on helppo vaihtaa isompiin nykytietämyksellä.
Mutta toki vauhti maksaa eikä kaikilla riitä pito lompsassa.
Vastaa Viestiin