Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1912
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sitä en tiedä tarkemmin mikä auto ollut kyseessä ja miten sinne oikeuteen on edes päädytty.

Itsekin näen maallikkona (ja harrastajana) asian niin että kun säännöissä ei erikseen mainita jotta vertailumallin pitäisi olla samaa markkina-aluetta (tällä hetkellä) se olisi silloin yhtäkuin sallittua. Aiemminhan se oli mainittu, kuten nyt tuossa uudessa luonnoksessakin on mainittuna (kuten tane mainitsikin).
automaattiseppä
Viestit: 62
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Siellä trafissa on edelleen jotain tulipalokommunisteja päättämässä asioista.
Varsinkin kaikki amerikkalaisperäinen on mustalla listalla.
Mm veekasimuutokset.
Punaisia takasivuäärivaloja ei missään nimessä hyväksytty.
Sitten suomalainen matkailuvaunuvalmistaja laittoi sellaiset omiinsa ja kas, trafi oikein erikseen ohjeisti, että ne ovat nyt
Sallittuja.
Avatar
Mois
Viestit: 7848
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Mois »

veeqs kirjoitti:Jep jep, lupalappu on tilattu Ford:lta runkonumerolla. Ja luja usko Trafin byrokratiaan että v8 swapit on mahdollisia nykyisilläkin säännöillä :D
Ja tämähän ei ole ekakerta kun Taunuksiin saa v8:ia laittaa. Kultaisen -90 luvun alussa oli parin vuoden jakso milloin säännöt oli löyhemmät. Tai eihän löyhemmät olleet mutta vertailumoottoria suurempiin sai luvan helpommin. Mutta luvat olivat voimassa vain tietyn ajan.

Jäi Roverin kasi laittamatta intin päivärahoilla aikoinaan, jos se nyt onnistuisi :mrgreen:
Kaveri yritti saada Amazoniin Roverin kasia, mut ei onnistunnu millään ja se oli joko -92 tai -93 vuonna. Itsellä taas oli hetken aikaa Amazon Roverin kasilla, mut se oli muutoskatsastettu 80-luvun puolella...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 307
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaveri yritti saada Amazoniin Roverin kasia, mut ei onnistunnu millään ja se oli joko -92 tai -93 vuonna. Itsellä taas oli hetken aikaa Amazon Roverin kasilla, mut se oli muutoskatsastettu 80-luvun puolella...[/quote]

Muistikuva olisi että V8 tai joku muu autolehti olisi käsitellyt asiaa ja lopputulema lakimuutoksesta oli perinteistä trafia :)
Muutama kuukausi laki hässkästä trafi ohjeisti ettei poikkeusluvalla anottuja moottorin vaihtoja hyväksytä. Pelkona oli että joku laittaa litrasen tilalle 7 litraa v8 voimaa tjsp. Mutua ja muistelua edellinen

V8 granadat ja Perana-capri on vissiin tehty nuilla luvilla????

Tästä nykyisestä hassäkästä ajattelin käydä lippulappusten kanssa kysymässä konttorilta että miten edetään.
Sierra konversiot on käsittääksdeni kaatuneet siihen että etelä-afrikan xr8 on kilpakäyttöön tehty limited-edition sarja tjsp.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1912
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tämä helpottaa tätäkin asiaa. 1.3 tulee voimaan.

https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... JK3YOn_VAM
Avatar
Hokki_74
Viestit: 376
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Vapari konetta saa virittää ilman muutoskatsastusta jos auto on vanhempi kuin 1998. Ennen ei tainnut olla Tuota vuosimalli rajaa?
Kannen vaihtaminen on kanssa vapaampi kuin ennen.
Jos nyt oikein tulkitsin niin Cossun kannen laittaminen OHC:n päälle ei nosta laskennallisesti tehoa... :D
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
veeqs
Viestit: 307
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Oho, Traficom yllätti :shock:

Tuohan vaikutti äkikseltään hyvältä, vaatii muutaman lukukerran että ymmärtää asiat.
Tämä kW/kg pitää kanssa lukea muutamaan kertaan, tai odottaa että joku kertoo selkokielellä.

Ja äkkiä luettuna on mahdollista tehdä 4Wd Taunus 8)
Tosin jäi lukematta saako jousitustyypin muutoksen tehdä samalla kertaa?
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Hokki_74
Viestit: 376
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Jos oikein sitä teho/painosuhdetta laskin niin omapainon ollessa 1030 kg voi Taunukseen laittaa 199 hv moottorin.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
kankkis
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Mitenköhän menee kun lukee että omamassa todetaan punnitsemalla, eikös sillon esim v8 asennuksen myötä omamassa nouse ja samalla sallittu hv lukema
veeqs
Viestit: 307
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja veeqs »

kankkis kirjoitti:Mitenköhän menee kun lukee että omamassa todetaan punnitsemalla, eikös sillon esim v8 asennuksen myötä omamassa nouse ja samalla sallittu hv lukema
Eiköhän massa oteta auton alkuperäisestä painosta. Tästä lasketaan kw/kg eikä uudella moottorilla saa ylittää tätä alkuperäistä?
Akselipainoista ei vissiin puhuttu mitään. Tosin Voortin lupalapuissa taitaa nämä olla.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1912
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Vertailuautossa (tehokkaimpaan vertailumalliin pätee vain tämä teho/painosuhde) käytetään tehtaan ilmoittamaa omamassaa ja kw tehoa josta lasketaan se minimiraja jonka voi saavuttaa, Taunuksen tapauksessa pitäisi siis olla 7kg/kw.

Muutoskatsastuksessa sitten punnitaan auton omapaino ja tämä jaetaan 7 jolloin saadaan maksimi kw määrä ko. autolle. Tätä tietysti rajoittaa henkilöluku, akselimassat ja kokonaispaino.

Itsellä auto jo aiemmin leimattu 2paikkaiseksi, jolloin saa omamassa olla lähempänä kokonaismassaa salliten myös enemmän maksimi tehoa :roll:
Avatar
Sultzi
Viestit: 1912
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hokki_74 kirjoitti:Jos nyt oikein tulkitsin niin Cossun kannen laittaminen OHC:n päälle ei nosta laskennallisesti tehoa...
Näin minäkin tulkitsen, molemmat kun on saman kokoisia tilavuudeltaan. Toki cossun kannella täytyy säilyä edelleen vapaastihengittävänä. Sitä en tiedä miten tulkitaan jos sen ahtaa samalla reissulla, katsotaanko se minimi 20% tehonlisäys siihen ohc koneeseen vai vakio cossun koneeseen. Tämä varmasti lienee vielä tulkinnanvarainen asia, näkisin itse että ohc lohkolla oleva olisi ohc tehoihin minimissään se 20% päälle.
kankkis
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Sultzi kirjoitti:Vertailuautossa (tehokkaimpaan vertailumalliin pätee vain tämä teho/painosuhde) käytetään tehtaan ilmoittamaa omamassaa ja kw tehoa josta lasketaan se minimiraja jonka voi saavuttaa, Taunuksen tapauksessa pitäisi siis olla 7kg/kw.

Muutoskatsastuksessa sitten punnitaan auton omapaino ja tämä jaetaan 7 jolloin saadaan maksimi kw määrä ko. autolle. Tätä tietysti rajoittaa henkilöluku, akselimassat ja kokonaispaino.

Itsellä auto jo aiemmin leimattu 2paikkaiseksi, jolloin saa omamassa olla lähempänä kokonaismassaa salliten myös enemmän maksimi tehoa :roll:
Näin itsekkin tuon tekstin tulkitsin
Avatar
Hokki_74
Viestit: 376
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Onkohan se edelleen niin että lohko määrittää moottorin?
Mitenhän tulkitaan 20, 205, 202, 207, 200 lohkot?
200:sen lohkon päälle Taunuksen 8 venttiili kansi teho edelleen 220hv. 20 lohkon päälle 16 venttiilinen kansi Teho 98hv.
205 lohkon teho määräytyy sen mukaan mistä autosta se on alunperin :roll: 2wd cossu tai p100:nen :lol:

2 litraseen 1.6:sen kansi tehot laskee?
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
Avatar
Mois
Viestit: 7848
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt

Viesti Kirjoittaja Mois »

Noin 200 kaakkia on maksimiteho Taunukseen :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin