Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Kirjoitellaan tänne v8 pähkäilyt, ettei "sotketa" kenenkään projekti päiväkirjaa
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Jep jep, lupalappu on tilattu Ford:lta runkonumerolla. Ja luja usko Trafin byrokratiaan että v8 swapit on mahdollisia nykyisilläkin säännöillä
Ja tämähän ei ole ekakerta kun Taunuksiin saa v8:ia laittaa. Kultaisen -90 luvun alussa oli parin vuoden jakso milloin säännöt oli löyhemmät. Tai eihän löyhemmät olleet mutta vertailumoottoria suurempiin sai luvan helpommin. Mutta luvat olivat voimassa vain tietyn ajan.
Jäi Roverin kasi laittamatta intin päivärahoilla aikoinaan, jos se nyt onnistuisi
Ja tämähän ei ole ekakerta kun Taunuksiin saa v8:ia laittaa. Kultaisen -90 luvun alussa oli parin vuoden jakso milloin säännöt oli löyhemmät. Tai eihän löyhemmät olleet mutta vertailumoottoria suurempiin sai luvan helpommin. Mutta luvat olivat voimassa vain tietyn ajan.
Jäi Roverin kasi laittamatta intin päivärahoilla aikoinaan, jos se nyt onnistuisi
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Tää olis juu kiva tietää että miten onnistuu.
Mulla on tältä syksyltä kokemusta sierran katsastuksesta, eikä kelvannu xr8 vertailumalliksi sitten millään.
No, en lannistu pienistä, vaihdoin 302 koneen tilalle 221 koneen ja homma meni muutoskatsastuksella.
Mutta se mikä itseä seuraavaksi kiinnostaisi niin p7 koppaan kasi.
Sekin onnistuisi jos etelä-afrikan 3000cc koneinen kävisi vertailuun.
Mulla on tältä syksyltä kokemusta sierran katsastuksesta, eikä kelvannu xr8 vertailumalliksi sitten millään.
No, en lannistu pienistä, vaihdoin 302 koneen tilalle 221 koneen ja homma meni muutoskatsastuksella.
Mutta se mikä itseä seuraavaksi kiinnostaisi niin p7 koppaan kasi.
Sekin onnistuisi jos etelä-afrikan 3000cc koneinen kävisi vertailuun.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Saako fordilta sierran lappua missä xr8?
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Saa mutta ei kelpaa katsastusmiehelle.
Joku trafin insinööri on erikseen tämän asian tehnyt selväksi.
Joku trafin insinööri on erikseen tämän asian tehnyt selväksi.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Mulle myös kerrottiin ettei suomeen uutena tuotua voi muuttaa muun markkina alueen autoavastaavaksi.
Sillä vähän jännityksellä seurannut mitenmuut onnistuu näitten tc1 koristen muutosleimoissa.
Eli selitettiin että autoyksilön pitää olla uutena myyty sinne markkina alueelle minkä tietoja aiotaan muutoskatsastuksesda käyttää.
Sillä vähän jännityksellä seurannut mitenmuut onnistuu näitten tc1 koristen muutosleimoissa.
Eli selitettiin että autoyksilön pitää olla uutena myyty sinne markkina alueelle minkä tietoja aiotaan muutoskatsastuksesda käyttää.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Onnistuu sellasten autojenkin muuttaminen suomessa mitä ei ikinä ole suomeen/eurooppaan uutena myyty. Taas joku trafin änkyrä vissiin asialla
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Ei kai kukaan muuta ole väittänytkään.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
En juuri koskaan kirjoittele tänne mutta nyt oli pakko.
Maininta siitä että vertaimallin tulee olla samalta markkina-alueelta sisältyy vain ja ainoastaan siihen uuteen määräysLUONNOKSEEN Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta ( "Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa." Tuon uuden määräyksen PITI tulla voimaan 2020, mutta EI TULLUT.
Voimassa oleva määräys vuodelta 2016, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen (TRAFI/8777/03.04.03.00/2013) löytyy kokonaisuudessaan Finlexistä https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/42527.
Ja siellä vertailumoottorista ja moottorinvaohdoista sanotaan seuraavaa
"Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin
(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver�tailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajo�neuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumootto�rin iskutilavuus;"
Tuosta kun poimii tuon "samaan tyyppiin kuuluvassa" kohdan, tätä varten tarvitaan se virallinen Fordin lappu missä todetaan että Australian Cortina on samaa mallisarjaa Taunuksen kanssa ja niiden tärkeimmät erot, se todistaa että ne ovat samaa tyyppiä ja täten vertailumallina voi edelleen käyttää Australian Cortinaa.
Lukekaa niille lakia stana
Ps. Kirjoittamani saa todistaa vääräksi jos joltain löytyy parempaa tietoa
Maininta siitä että vertaimallin tulee olla samalta markkina-alueelta sisältyy vain ja ainoastaan siihen uuteen määräysLUONNOKSEEN Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta ( "Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa." Tuon uuden määräyksen PITI tulla voimaan 2020, mutta EI TULLUT.
Voimassa oleva määräys vuodelta 2016, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen (TRAFI/8777/03.04.03.00/2013) löytyy kokonaisuudessaan Finlexistä https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/42527.
Ja siellä vertailumoottorista ja moottorinvaohdoista sanotaan seuraavaa
"Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai iskutilavuudeltaan alkuperäistä suuremman moottorin
(vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka ver�tailumoottoreita tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajo�neuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumootto�rin iskutilavuus;"
Tuosta kun poimii tuon "samaan tyyppiin kuuluvassa" kohdan, tätä varten tarvitaan se virallinen Fordin lappu missä todetaan että Australian Cortina on samaa mallisarjaa Taunuksen kanssa ja niiden tärkeimmät erot, se todistaa että ne ovat samaa tyyppiä ja täten vertailumallina voi edelleen käyttää Australian Cortinaa.
Lukekaa niille lakia stana
Ps. Kirjoittamani saa todistaa vääräksi jos joltain löytyy parempaa tietoa
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Haluatko yksityisviestinä käyttämäni konttorin ja katsastusmiehen yhteystiedot, niin voit kokeilla lukea hänelle lakia ja kertoa, ettei hänen tule noudattaa trafin ohjeistusta.
Sieltä kyllä kerrotaan sen trafin insinöörin nimi.
Voin kertoa että sen insinöörin saaminen puhelimeen tulee olemaan haastavaa.
Sieltä kyllä kerrotaan sen trafin insinöörin nimi.
Voin kertoa että sen insinöörin saaminen puhelimeen tulee olemaan haastavaa.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Mukava olisi jos tuollaisissa jutuissa voisi auttaa mutta oma aika ei riitä eikä hermo kestäisi vääntää noista. En myöskään omaa minkään sortin lakipuolen koulutusta.
Väite siitä että Australian mallit eivät käy vertailumalleiksi voi perustua vain siihen vanhaan tietoon että ne eivät ole samaa mallisarjaa, tyyppiä, Eurooppalaisten mallien kanssa.
Monien autojen kanssa näin onkin, niitä ei voi laskea samaan tyyppiin kuuluviksi koska ei ole olemassa mitään virallista valmistajan dokumenttia mikä näin todistaisi. Taunusten ja Sierrojen kanssa tilanne muuttui jokunen vuosi sitten kun Suomen Fordilta rupesi saamaan dokumenttia missä esim. Australian Cortina esitettiin kuuluvaksi samaan mallisarjaan kuin Taunus ja Eurooppalainen Cortina. Dokumentissa esitetään myös tärkeimmät rakenteelliset erot mallien välillä jolloin myös insinöörin pitäisi tietää että mitä muutoksia vaaditaan jarruihin ja alustaan.
Ja edelleen, nämä minun kirjoitukset saa ja pitää todistaa vääräksi jos jollain on parempaa tietoa. Yritän vain omalta osaltani parhaani mukaan estää väärän tiedon ja mutun leviämisen faktoina.
Väite siitä että Australian mallit eivät käy vertailumalleiksi voi perustua vain siihen vanhaan tietoon että ne eivät ole samaa mallisarjaa, tyyppiä, Eurooppalaisten mallien kanssa.
Monien autojen kanssa näin onkin, niitä ei voi laskea samaan tyyppiin kuuluviksi koska ei ole olemassa mitään virallista valmistajan dokumenttia mikä näin todistaisi. Taunusten ja Sierrojen kanssa tilanne muuttui jokunen vuosi sitten kun Suomen Fordilta rupesi saamaan dokumenttia missä esim. Australian Cortina esitettiin kuuluvaksi samaan mallisarjaan kuin Taunus ja Eurooppalainen Cortina. Dokumentissa esitetään myös tärkeimmät rakenteelliset erot mallien välillä jolloin myös insinöörin pitäisi tietää että mitä muutoksia vaaditaan jarruihin ja alustaan.
Ja edelleen, nämä minun kirjoitukset saa ja pitää todistaa vääräksi jos jollain on parempaa tietoa. Yritän vain omalta osaltani parhaani mukaan estää väärän tiedon ja mutun leviämisen faktoina.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
- Paikkakunta: mäntäsälä
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Uskon heti kun näen ensimmäisen ilman poikkeuslupaa
Muutoskatsastetun taunuksen tai cortinan.
Mullakin n oli vaikka mitä kyselyä ja kuulopuhetta tiedossa kuinka sierra kelpaa kun vie fordin laput viisilitraisesta.
Niitä ei tarvinnut edes esittää kun ilmoitettiin etteivät kelpaa.
Ja katsastusmiehen kanssa on turha yrittää väitellä.hän ei väittele, hän toteaa ja perustelee kantansa ja se on sit sillä hyvä.
Muutoskatsastetun taunuksen tai cortinan.
Mullakin n oli vaikka mitä kyselyä ja kuulopuhetta tiedossa kuinka sierra kelpaa kun vie fordin laput viisilitraisesta.
Niitä ei tarvinnut edes esittää kun ilmoitettiin etteivät kelpaa.
Ja katsastusmiehen kanssa on turha yrittää väitellä.hän ei väittele, hän toteaa ja perustelee kantansa ja se on sit sillä hyvä.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Mee toiselle konttorille.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Tätä käyty kuulemma ihan oikeusasteella jo läpi (jonkin muutosleimatun auton jälkeen) ja lopputulema ollut ettei esim. australian mallit käy vertailuun ja tästä Trafi antanut katsastusmiehille ohjeen ettei saa hyväksyä. Toki osa niitä on hyväksynyt tässä muutaman vuoden aikana, tiedän leimatun Taunuksen ja Sierran. Mutta täytyy myös muistaa että pahimmillaan voi olla itse katsastusmiehen työpaikka vaarassa (ja konttorikin voi saada runtua) jos tekee toisin kuin Trafi selvästi ohjeistaa, joten ymmärrän hyvin ettei monella ole mielenkiintoa asian suhteen ollenkaan. Ja jos ovat epävarmoja ja kysyvät Trafista miten menee, vastaus on selvä ei.
Katsotaan tuleeko ne uudet säännöt koskaan voimaan, niiden kanssa ei olisi ongelmaa (jos tulevat kuten luonnoksessa kirjoitettu) Auttaisivat myös mukavasti MK1 Escon muutoksissa.
Katsotaan tuleeko ne uudet säännöt koskaan voimaan, niiden kanssa ei olisi ongelmaa (jos tulevat kuten luonnoksessa kirjoitettu) Auttaisivat myös mukavasti MK1 Escon muutoksissa.
Re: Taunus 0hc/v6 --> v8 pähkäilyt
Kiitos Sultzi kun päivitit viimeisimmän tiedon tästä, oli minullekin uutta tietoa että oikeusteitse käyty kumoamassa tämäkin mahdollisuus.
Valitettavaa että homma muuttui näiden osalta noin, olisi ollut mukava nähdä lisää erilaisia tekniikkakonversioita taunusten keulilla.
Valitettavaa että homma muuttui näiden osalta noin, olisi ollut mukava nähdä lisää erilaisia tekniikkakonversioita taunusten keulilla.