2,9 erot ja muutokset.

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj

Vermilion
Viestit: 1587
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Sultzi kirjoitti:37 tai 53 bemarin loota vaan, MS-koneistuksen kautta kopan hitsaus siihen. Mikalla myös laatikoita valmiina, ilmeisesti muutama bz (bensan loota) jossa ykkönen hieman järkevämpi. En ole 100% varma oliko mikalla jigi lohkoa olemassa v6:selle?

Itellä oli 2.8twinturbon perässä 53dz ja paras vakiolaatikko tähän mennessä jota olen kadulla ajanut. Tälle kaveriksi kunnon timakka vaihdekeppi koriin.

T5 voi unohtaa heti jos haluaa vaihteita joskus vaihtaa ja ovat ylihintaisia läjiä.
Joo, komppaan tosin ite kysyin ihan pikaisesti sitä bensa mallia mutta ei ollu missään sellaista tai hinta oli 3x mitä se diiselin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

No niin.
Vehje kävi säädöissä.
Positiivisena asiana kytkin pitää ja moottori pysyy nipussa.
Vähän toista bar on nyt ahdot.
Kaiken leikkimisen lomassa on koitettu pitää säännöllisiä terveystarkastuksia, ja hyvä niin.
Kardaanin ristikoihin ilmaantui välyksiä.
Nyt on uudet.
Peräöljyissä oli näkyvinään metallihohtoa niin kurkattiin sisälle.
Ristitapilla oli kaikki hyvin.sen sijaan lautaspyörän pultit olivat löystyneet.yksi jopa katkennut.kantaa ei löytynyt, joten saattaa olla vanha vaurio.täytyy kyllä hommata lukko ihan ensi tilassa.
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Ajeltu on, mitään ei ole mennyt rikki.
Pikkuhiljaa parantelua.
Nyt on nylon puslat takapäässä.
Hanuri on nyt lattialla työn alla.
Uudet laakerit ja blackline atb.
Kohta pääsee piirtämään mustia tuplaraitoja.
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

kysellään taas apuja...
Mistä ja minkä fordin ylävesiletkua osaisi hakea, kun on 2,9 missä letku lähtee oikealle vähän yläviistoon ja siitä suoraan eteenpäin noin 150mm.
Tajusikohan kukaan?
Minkä fordin nopeusmittarinvaijeri natsaa type9 ja m-ford mittariston väliin?
Esim britti escort cortina mittarin jenka on eri kokoa.

Itse vehe missä tekniikka asuu on toiminut hyvin.
Tehtiin vaihto e85 aineelle ja ennakkoa sai lisää ja sitämyöten tehoa.
Vielä olisi varaa nostaa ahtoja.hyvin kulkee, E60 AMG mersut ei jää vanhoille fordeille toiseksi kovin usein. :mrgreen:
Vermilion
Viestit: 1587
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kahdesta silikoniletkun kappaleesta saat varmaan tehtyä ylävesiletkut. Laitat väliin vaikka metalli pätkän jossa esim. vedenlämpäsensori tai tulppaat.
Joku 130 asteen käyrä ja suorapätkä niistä saa rakenneltua.

Capriin käy ainakin escorin vaijeri, tiedä sitten m-taunuksesta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jiba
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Syys 2015, 20:26

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja jiba »

jos tarvetta v6 type 9 täältä joutais vaihossa menis toi dieselin loota.toi loota on 2.3v6 jatkona toki konekkin joutaa,ja 4l v6 konekkin löytys.
vaihossa menee tc1 tanarin keulan peltiosat tai farkun katto.
soitolla tai viestillä suoraan tavottaa paraiten 045.12283o3
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Toi dieselin loota on rikki ryhmäpyörän osalta.

Mutta nyt löyty eka sulake moottorista, eli lämmöt nousee ja pakokaasut haisee snadisti.
Kansinahka siis ilmoitti vaihdontarpeesta.
2,9 koneeseen ei ihan lähi fixus liikkeestä löydy tiivisteitä.
Samaan vaivaan laittaa jotain vakiota parempaa....
Ideoita?
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Uudet tiivisteet kesti pari reissua.kuumeni jo koeajolla kun varsinainen vika oli termostaatti.
No, taitaa olla kannet kierossa.
Nyt tarttis tietoa että käykö 2,8 kansitiivisteet isompaan?
2,9 ei löydy kovin helpolla kotimaasta.
Kohta loppuu mielenkiinto kölniläiseen...laittaa suoraan kulmaan valettua detroitin rautaa pellin alle....
Voisin vaikka myydä koko paketin, eli kone apulaitteineen ahtimineen lootineen maxxecu ohjauksella johtosarjoineen...
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Mitäs pidät hintaa paketille?
Koneelle ei tarvetta mutta muille kyllä niin ei tarttis itte väkästellä😂
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

3000 moottori ahtimen ja apulaitteineen välijäähdyttimen ja moottorinohjauksen kanssa.type9 sintterikytkimellä tulee mukana.
automaattiseppä
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Talvi ja kausihuolto käynnistyi.
Nyt tulee sitten zfgs6 laatikko.asetelma todnäk sre ja massalevy.
Koneesta paljastui kulunut nokka akseli ja vielä niin että jakajan rattaasta puuttui palasia.nokan laakerit kuitenkin timmejä että vähän ihmetyttää miksi murtunut.
Liekö 2,8 sama jakajan ratas? Ehjä tarvis kuitenkin jostain löytää tähän 2,9 koneeseen.itse jakajan runkohan toimittaa vain laakeripisteen virkaa että öljypumppu toimii.
Samalla koitetaan laittaa liekkirenkaat sillä orastavaa vuotoa oli havaittavissa.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1259
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Korjatkoon joku jos muistan väärin.
Eikös 2.8 ja 2.9 nokat pyöri eri suuntiin (2.8 ratasjakopää ja 2.9 ketjulla)
Eli virranjakajan ratas sillon peilikuvana
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
veeqs
Viestit: 362
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja veeqs »

2.9 litrasen isoveljeen 4.0 versioon tehdään remppaa --> https://www.motortrend.com/how-to/2001- ... on-design/
Siinä on jakajaton systeemi vakiona, tosin en löytänyt Rockautosta varaosana moista kikkaretta.
Mutta luulisi löytyvän uusia rattaita jakajan pyörittämiseen
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 362
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Elikkä olisiko 4.0 nokka-akselin tunnistin sovitettavissa 2.9 litraseen --> https://www.therangerstation.com/tech_l ... _cmp.shtml

Tosin Rockautosta löytyy 2.9 litraseen virranjakajaa--> CARDONE 302686MB, n 70€
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
kankkis
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: 2,9 erot ja muutokset.

Viesti Kirjoittaja kankkis »

veeqs kirjoitti: 07 Joulu 2021, 23:50 Elikkä olisiko 4.0 nokka-akselin tunnistin sovitettavissa 2.9 litraseen --> https://www.therangerstation.com/tech_l ... _cmp.shtml

Tosin Rockautosta löytyy 2.9 litraseen virranjakajaa--> CARDONE 302686MB, n 70€
Pitäis sopia suoraan 2.9 moottoriin 4.0 moottorin nokkatunnistin
Vastaa Viestiin