Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1912
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hokki_74 kirjoitti:Ei vaan ole tällä hetkellä järkeä kokeilla, koska meidän peräkylältä ei saa E85:ta. Lähinpään tankkauspaikkaan on matkaa 35 kilometriä per suunta.
Itselläkin liki 30km per suunta lähimmälle e85 asemalle, silti käyttiksellä ajan pääasiassa pelkällä etanolilla ja harrastevehkeillä pelkästään sillä. Eli vähän huono tekosyy hei :mrgreen:

Itselläkin jäi vielä purkat hieman matalaksi, 14:1 tavoittelin mutta jäi reiluun 13:1 :cry:
Vermilion
Viestit: 1555
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Sultzi kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:Ei vaan ole tällä hetkellä järkeä kokeilla, koska meidän peräkylältä ei saa E85:ta. Lähinpään tankkauspaikkaan on matkaa 35 kilometriä per suunta.
Itselläkin liki 30km per suunta lähimmälle e85 asemalle, silti käyttiksellä ajan pääasiassa pelkällä etanolilla ja harrastevehkeillä pelkästään sillä. Eli vähän huono tekosyy hei :mrgreen:

Itselläkin jäi vielä purkat hieman matalaksi, 14:1 tavoittelin mutta jäi reiluun 13:1 :cry:
Niin noh tiputtaahan se varmaan 10-20 heppaa tehoa.

Minulla itellä on 15km yhteen suuntaa E85 asemalle.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 376
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Sultzi kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:Ei vaan ole tällä hetkellä järkeä kokeilla, koska meidän peräkylältä ei saa E85:ta. Lähinpään tankkauspaikkaan on matkaa 35 kilometriä per suunta.
Itselläkin liki 30km per suunta lähimmälle e85 asemalle, silti käyttiksellä ajan pääasiassa pelkällä etanolilla ja harrastevehkeillä pelkästään sillä. Eli vähän huono tekosyy hei :mrgreen:

Itselläkin jäi vielä purkat hieman matalaksi, 14:1 tavoittelin mutta jäi reiluun 13:1 :cry:
Pitää yrittää jollakin perustella itselle, ettei vaan ala taas moottoria uusiksi tekemään :lol:

Jos tekisi välimallin alkuun asentaisi fleksifuel boksin... Ei siinäkään kyllä mitään järkeä olisi.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
veeqs
Viestit: 301
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Käyttöauton virityksessä herkästi käy nii, että siitä tulee harrasteauto. Taunuksesta tuli heti 11v käytön jälkeen harraste. Seisoi enempi tallissa kuin ajossa. Käyttikseksi valikoitu Stw Sierra 1.6 ja VV kaasarilla, eihän se mihinkään liikkunut mutta vei alle 8l matka-ajossa :)
Edellisetä viisastunee ei ollut tarkoitus mitään isompaa tehdä. No aluksi GT viritys, milli pois kannesta ja 2.0 nokka-akseli, pettymys oli kauhea kun ei mitään muuttunut. Tämä korjaantui vaihtamalla VV --> DVG vaiheittain aukeavaan. Tällä paketilla tuli tyytyväisenä ajeltua aikansa, mitä nyt jatkuva venttiililisäaineen käytttö tympäsi :shock:

Työpaikalla tuli vastaan halvalla tiisselin turbo ja välijäähy, niin pitihän ne ostaa pois kuleksimasta :D
Mitään edellisestä oppineena tuli aloitettua pikku virittelyt.

Tästähän alkoi irtomoottorin metsästys, ensin ostin tollona VW 88 männät ja metsästin niihin sopivaa lohkoa. Parin harjoituskappaleen jälkeen porautin yhden sylinterirymän 0.5mm ylikolle Mahlen vakio männille. VW männät jäi hyllyyn odottamaan parempaa käyttöä....
sierra_sy.jpg
sierra_sy.jpg (161.82 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Kiertokanget tuli F mallia yms. pientä. Kone kasattiin 1 bar ahtoja silmällä pitäen. Kantta tuli hierottua ja vaihdatettua pakopuolelle lyijytöntä kestävät seetit.

sierra_kan.jpg
sierra_kan.jpg (159.62 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Tiisseliturbon ahtopainekello toimii alipaineella, joten purin möykyn ja muutin ylipaineella toimivaksi.
sierra_aht.jpg
sierra_aht.jpg (191.57 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Tästähän riitti myöhemmin ihmettelyä..... :oops:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 301
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ahtopainesäädin vaati vain sisuskalujen vaihtamisen toisin päin toimiakseen ahtopaineella :wink:
sierra_aht2.jpg
sierra_aht2.jpg (131.08 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Ostettu välijäähy osoittautui hivenen isoksi Sierran konehuoneeseen :club:

sierra_väl.jpg
sierra_väl.jpg (182.3 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Tuli vaihdettua sitten välijäähy hivenen pienempään General Mistakesin tuotteeseen :evil: Tämä meni syylärin etupuolelle kohtuudella.


sierra_väl2.jpg
sierra_väl2.jpg (226.49 KiB) Katsottu 1178 kertaa
Kaiken näköistä säätöä vaati välijäähy sopiakseen paikoilleen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 301
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Välijäähyt putket tuli tehtyä mustasta raudasta silikoni letkulla vahvistettuna.
sierra_väl3.jpg
sierra_väl3.jpg (176.64 KiB) Katsottu 1177 kertaa

Vakiopensapumppu toimitti polttoaineen sisäänajon aikana, vähäisellä kaasun polkemisella seosmittari näytti vihreää. Tosin kun vein auton dynoon, eka kiihdytys paljasti koneen menevän laihalle. Eli takaisin ja vaihtamaan pensapumppu ruiskun vastaavaan. Onneksi tankissa oli ruisku optio valmiina.

Toisella kertaa homma toimi katsastuslappua ottaessa hyvin :D
sierra_teho.jpg
sierra_teho.jpg (159.71 KiB) Katsottu 1177 kertaa
Vähäinen teho aiheutti ihmettelyä ja syylliseksi paljastui alipainekello. Jos tuollaisen muuttaa niin kalvo on ihan liian iso paine puolelle ja läppä on täysin auki jo 0.1 bar ahdoilla :soo:

Tämän selvityttyä dynovastaava kysyi leikillään "katsotaanko mitä siitä oikeasti lähtee". Minä siihen että mikä ettei, arveli hulluksi kun oli eka joka siihen suostui :seko:

Eikun lisäjousen lisäjousta kellon kylkeen. Tämä johti sitten kansi pahvin antautumiseen ekalla vedolla kun syylärin tuulettimesta oli johto poikki. Teho oli kohtuullisessa kasvussa ennenkuin kansipahvi löysäsi.

Dynottaminen loppui siihen. Pahvi tuli vaihdettua toiseen halpismalliin. Tämä on halvin sulake moisessa stokman kopiossa :)
Konttorilta tuli leima jo toisella kertaa, eka kaatui pakokaasupäästöihin. Toinen kerta oliki jo 30min kuluttua ekasta, kävin lähimmässä korjaamossa säädättämässä kaasarin ja hakemassa päästölapun. :mrgreen:

Talvikäytössä tuli otettua välijäähy pois käytöstä.
sierra_väl4.jpg
sierra_väl4.jpg (245.81 KiB) Katsottu 1177 kertaa
Hivenen jäätyy kaasari talvella jos välijäähy on käytössä.

Tämä oli kohtuu onnistunut viritys omasta mielestä, pieni turbo oli tehostamassa menoa jo 1200 rpm jälkeen. Ihankuin olisi kutosella ajanut 8)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1555
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Tätä oli mukava lukea. Miksi et laittannu parempaa kansipahvia? Rockautolta sai ainakin todella hyviä kansipahveja puoli ilmaiseksi.
Jotenkin jäi epäselväksi, siis 57kW oli katsastus teho, mutta mitä siellä oli paineita ja mitä oli kun levis?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 301
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kansipahvi oli tietoinen valinta, halvempi se vaihtaa kuin männät jos ja kun nakuttaa. En kyllä muita oliko Rockauto jo 2004 kuinka tunnettu mutta paikallisista hyvää ja halpaa pahvia tuli haettua :)


Oliskohan ollut paineet 0.8 bar kun porsi ja teho jossain 80-90 kW tienoilla. Tuollaisella pienellä KKK ahtimella ei paljoa yli 120 kW irtoa. Ja DGV käyttö ahdinhommissa on hivenen haastavaa yli 0,5 bar jälkeen.

Normiajossa oli 0,5-0,6 bar käytössä ja hyvin Sierra silläkin muun liikenteen seassa pysyi 8)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1555
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Juu olen kuullut että määrättyjen kaasarien ahtaminen on mahdotonta yli kilon paineilla. Kaiken näköistä viritystä kuullut tehdyn että seoskset ei menis laihalle. Jossain jopa kuullut että jos auto keulii tai kiihtyy riittävän hyvin bensa pinnat menee sekaisin ja seos laihenee ja männät hajoaa. Jos seos on sopiva vakio männätkin kestää ihmeitä.... 400hv 2.8/29 vakio männillä ei ole mikään ongelma V6:ssa, jos seos/puristus on oikea.

Rockautosta sai V6:seen FelPro HD tiivisteitä puoli ilmaiseksi. Samaa tiivistettä sai burtonilta noin 3x hinnalla kappale.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 301
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kokeillaan uudestaa, edellinen viesti katosi bittiavaruuteen.

Juu, oikeita turbokaasareita ei taida olla kuin turbo-dellortot ja weberin DAT. Näillä pääsee yli yhden barin.
Omassa DGV:ssä on messinki koho mikä ei juuri 0.5 enempää kestä eikä kuulema aina sitäkään. Muovikoholla pääsee yhden pintaan.

Turbo käytössä DGV ensiopuoli oli aikalailla vakio säädöissä mutta toisio olikin sitten eksoottisempi. Ilmaan turboa kokeillessa kone meinasi sammua kun toisio tuli mukaan :mrgreen: Ahtopaine kyllä korjasi sitten ongelman :D
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
niceman
Viestit: 498
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja niceman »

En tiedä vielä onnistumisesta kunhan jossain vaaiheessa pääsee kadulle ajamaan...
OHC 2.0 lohko ei 205...
92mm poraus, wicenon männät, croverin kiertokanget, kampiakselista pyöristetty kaikki kulmat ja nurkat, kiilotettu samalla.
Kannessa 44/38 venttiilit, joku 262 asteinen nokka.
Vauhtipyörää kevennetty hiukan.
Kaikki osat 0 painotettu.
Garrett t03 ahdin, pakosarja teetetty, IS imusarja, mätänetin välijäähdytin.
Suuttimet 660cc, MegaSquirt 3 + MS3X
Mondeon puolat

Dynossa ajettu noin 150-200Km, lopputulos 225Hp / 350Nm takapyörällä 1Bar
Etanolianturi kanssa asennettu jos jossain vaiheessa teen bensa/etanoli versioksi niin voi käyttää kumpaa tahansa, nyt ajettu vain e98:lla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
JeeSe
Viestit: 572
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Moottorin onnistuneet ja epäonnistuneet viritykset

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Joskus tuli "viritettyä" Taunuksen 2.0 OHC:n päälle joku Sierran 1.6 vähemmän saastuttavan mallin kansi ihan sellaisenaan. Kun se oli ainoa ehjä mikä siihen hätään löytyi, kun piti töihin päästä seuraavana maanantaina.

Sikäli onnistunut viritys, että siellä se kansi on pysynyt.
Alkuun kone tuntui ihan pirteältäkin, mutta moottorin lämmettyä joutui sytytystä säätämään sen verran reippaasti myöhäisemmälle päästäkseen nukutuksesta eroon, ettei tehot varmaan ainakaan lisääntyneet. Eli ehkä virityksenä ei kuitenkaan kovin onnistunut.
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Vastaa Viestiin