Type9 Taunukseen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Kiitoksia tiedoista, mukava kun joku on perillä näistä ja viitsii jakaa tietämystään. Auto tuli itselle melkeinpä vahingossa ja perehtyminen vasta alussa.

En ole aivan varma kun en viimeksi saanut kunnolla mitattua, mutta mielestäni askiin menevä putki oli sen 30 eikä 35mm.

Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea paljastuu kun alkaa purkamaan :D
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Moottorissa numerot 16, eli taunuksen 1.6 lohko. Tarkemmin en katsonut.

Usko tai älä niin kardaani on 1-osainen, molemmissa päissä ristinivel, ja vaihteistoon menevä putki silti vain 30mm.

Vaihtoehdot nyt varmaan hommata vastaava yksiosainen kardaani 35mm päällä, tai sitten vaihtaa tuohon nykyiseen kardaaniin yoke jossa 35mm putki. Mikäli teen jälkimmäisen, niin onko ristikot kaikissa taunuksen kardaaneissa saman kokoisia, vai pitääkö tuota yokeakin hankkiessa olla vielä tarkkana?
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja Mois »

JJAL kirjoitti:Moottorissa numerot 16, eli taunuksen 1.6 lohko. Tarkemmin en katsonut.

Usko tai älä niin kardaani on 1-osainen, molemmissa päissä ristinivel, ja vaihteistoon menevä putki silti vain 30mm.

Vaihtoehdot nyt varmaan hommata vastaava yksiosainen kardaani 35mm päällä, tai sitten vaihtaa tuohon nykyiseen kardaaniin yoke jossa 35mm putki. Mikäli teen jälkimmäisen, niin onko ristikot kaikissa taunuksen kardaaneissa saman kokoisia, vai pitääkö tuota yokeakin hankkiessa olla vielä tarkkana?
Kyl ne ristikot on kaikissa samankokoset. Itel on yks -75 malli 1.6, mut en oo ikinä sen alle kattonnu, et onko siinä siin kumilimppu vai ristikko. Se kun ei oo rekisterissä, en oo montun tai nosturin päälle sitä ikinä ajannu.
Kuitenkin 71 - 73 kaikissa Taunusmalleissa on se 35mm Yokella oleva kardaani, riippumatta moottorin koosta, eikä niissä ole sitä kumilimppua.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

190mm kytkinhän siellä oli.
Tuli tämmönen vastaan:
https://www.ebay.com/itm/391865797745

100e kotiin tuotuna kuulostaa aika vähältä valeon setistä jossa kytkinlevyn lisäksi painelevy ja laakeri.
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Vaikka ei otsikon aiheeseen liity niin kysyn nyt kuitenkin tässä kun samasta autosta kyse.
Onko tommonen 190mm vakiokytkin liian pieni n. 130 hepan kombolle, eli tarviiko sen takia kattoo isommalle kytkimelle vauhtipyörä?
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja veeqs »

2.0 versio kannattaa laittaa suoriltaan onko se nyt 215mm halkaisijaltaan.
Yleensä nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Ahtamaan en ala ja vaparivirittäminen on tyyristä :D mutta jos tuo 190mm alkaa jo noissa tehoissa olla rajoilla niin toki sitten suosiolla 215mm.
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Minkäslainen kardaani löytyy P7 17M:stä, onko samanlainen vaihteiston päähän menevä osa?
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

JJAL kirjoitti:Vaikka ei otsikon aiheeseen liity niin kysyn nyt kuitenkin tässä kun samasta autosta kyse.
Onko tommonen 190mm vakiokytkin liian pieni n. 130 hepan kombolle, eli tarviiko sen takia kattoo isommalle kytkimelle vauhtipyörä?
Millaisella reseptillä meinasit 130 heppaa ottaa?
Yhdellä kaasuttimella vai tuplilla?
40 mm tuplakaasarit, bf63 nokka, peltipakosarja, 2"putki ja vähän kannavia kaivamalla tulee helposti 150 hv.

Ja vääntöhän sen kytkimen luiston loppujenlopuksi aiheuttaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

45mm tuplawebereillä kun semmoset löytyy. 2.0 ohc lohko, 1.6 kansi vähän muotoiltuna, peltisarja. Nokka vielä auki että laitanko 2.0 vakion vai jonkun muun. Nyt kun tuli puheeksi niin kuinka suuri vaikutus esim tuon mainitsemasi nokan laittamisella on? Ja mitä kaikkea muuta kannesta menee vaihtoon tuon nokan myötä että toimii?
Hokki_74 kirjoitti:Ja vääntöhän sen kytkimen luiston loppujenlopuksi aiheuttaa.
Näinhän se on, laitetaan 215mm kytkin niin ei jää siitä sitten kiinni.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Nokalla on suuri merkitys vaparikoneessa.
Vaikuttaa moottorin tehoalueeseen.
Tuo bf63 mikä minulla on sen tehoalue oli muistaakseni 2800-7000 rpm. Mutta kyllä se vetää jo alempaakin.
Katu moottoriin ottaisin mieluumin alavääntöä kuin tehoa 6000 kierroksen jälkeen....
Säädettävä nokkapyörä kannattaa hommata ja kovapalaseuraajat, nokalle sopivat jouset.
Vakio venttiilileillä pääsee alkuun mutta suurempia kannattaa harkita..
Kokonaisia nokkapaketteja saa missä on seuraajat ja jouset mukana.
Kannen teko kannattaa jättää sellaiselle joka on OHC::hen ennenkin tehnyt.
Jos siellä on mitoitukset pielessä niin se ei tuu kestämään, kuin yhden reissun kylälle....
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Juu kattelin burtonilta tota mainitsemaasi nokkaa ja sen kanssa suositeltavia muita osia. 500e setti karkeesti, ei paljon alle ainakaan. Voipi olla että jätetään seuraavaan kauteen se viritys vaikka kiva olisikin.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Ei se halpaa ole virittäminen.
Muutama tonni menee vaikka millaisen budjetti moottorin tekisi.
Samalla kyllä kannattaa tehdä kunnon osista tulee loppujen lopuksi halvemmaksi. Nimimerkillä kokemusta on :lol:
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
JJAL
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Marras 2020, 18:13

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja JJAL »

Näinhän se on. Kattelin että rallyracelta saa ton bf63+seuraajat+öljyputki 265e, vaatiiko tuo myös vakiosta poikkeavat venttiilijouset? Nokkapyörästä ois varmaan mahku tehdä itsekin säädettävä. Budjetilla kun mennään :mrgreen:
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Type9 Taunukseen

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tuo jousi asia kannattaa kysyä, kun ostaa nokka-akselia.
Mulla on cranen tuplajouset ja jousilautaset on kupla volkkarista "mallia korottavat" niitä saa Keiteleen koneesta ja kyllä tietää kun sanoo että tulee Fordin OHC:hen.

Nokkaa valitessa kannattaa kartoittaa millaisen moottorin haluaa ja valita nokka sen mukaan.
Ei se bf63 oo ainoa oikea :lol:
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vastaa Viestiin