Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Oma maamoottori on tallissa täytteenä, lähtöisin LTD/Econoline -85 2-bbl 302 (ex-aod). Matkassa tuli manuaalin vauhtipyörä. Automaatin tilalle mieli tekisi 5 tai 6 vaihteista manuaalia. Käytettyjä 5-v mussen laatikoita ei näy netissä myynnissä, eikä oikein kuulosta olevan jenkkiosia myyvissä liikkeissä. Tremec:in 5-6v kyllä löytyy uutena, hp 2500€ :o tai Ford motorsport versiona US-partsilta. Käytettyjä löytyy Ebay:stä mutta ongelmatilanteissa olisi helpompi valittaa kotimaiselle toimijalle :)

ZF gs6 on saatavana lensupowerilta sovitettuna v8 pulttijaolla.Tähän comboon taitaa olla turha sovitella orkkisvauhtipyörää vai miten lie 240mm kytkimen tehoinkeston kanssa. Orkkis v8 levyhän on jotain 10,5 tuumaa eli 266,7 mm. Lisähaastetta tuonee ZF 22 tai 26 boorinen akseli vs ford 10 boorinen.

Type-9:iä löytyy omistakin varastoista mutta sen voi suosiolla jättää pois laskuista.

Mitä muita vaihtoehtoja löytyy kohtuu hintaan?
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
kankkis
Viestit: 98
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Siinähän ne kokolailla on, t5 tremecejä löytyy välillä mut aika haluttuja ovat. 4 vaihteista toploaderia on useemmin myynnissä mikä sekin ihan käypä loota jollei hirmu tehoja tavottele
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos et laita turboa niin Joku T56 loota pelaa kyllä... tai tremec tr6060.
Turhaa viritellyä mitään ZF loottaa, et saa vapaasti hengittävästä 302 moottorista tehoa niin paljon että yllä olevat laatikot ei toimis. T5 lootakin kyl pelaa mutta kuusivaihteissa on oma ilonsa ja varaosiahan noihin laatikoihin saa kyllä. Vanhaa lootaa en ostais yleensä ihan rikkinäisiä tai sitten ostat vanhan laatikon ja vaihdat siihen laakerit ja syncrot.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Borg Warner T-10 myös vaihtoehto.
Sedan GT '73
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ratkaisin ongelman tilaamalla mussen T5 lootan kunnostettuna. Tiheällä ykkösellä, joten perävälitys tulee olemaan jossain 3.5-3.75 välillä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja veeqs »

T5 laatikko+kytkinkoppa+yoken pätkä saapuivat aikanaan. Seuraavaksi kytkin käpälä ja paineasetelma laakereineen jostain tilaukseen. Kiinan-Joelta on tulossa vaihteensiirtäjä aihio, siihenki kumisuojaa yms.

Kardaanini ihmettelyä myös, jossain jemmassa on sierran ja taunuksen kardaanit, jos niistä saisi yhdistelemällä yoken pätkän kanssa saisi 2-osaisen tehtyä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Miksi 2 osainen kardaani? Mikä perä sulla on? Sierran tai taunuksen kardaania on vähän huono liittää tohon t5 yokeen, putkikoossa huomattava ero.
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja veeqs »

perämetsä kirjoitti:Miksi 2 osainen kardaani? Mikä perä sulla on? Sierran tai taunuksen kardaania on vähän huono liittää tohon t5 yokeen, putkikoossa huomattava ero.
Iso-Atlas sinne aluksi sujahtaa, ja 2-osainenkun on tullut luettua pikkupikku vaikeuksista mitä muilla on 1-osaisen kanssa ollut?

Tosin eikait tätäkään kannata mihinkään kiveen hakata :)

8.8 perä alkupään Fox-koppasista pitäisi leveyden puolesta olla passeli. Tukivarret myös näyttävät kuvissa olevan taunus-style :D

(lähde: https://www.jalopyjournal.com/forum/thr ... 035/page-2 )
86 to 93 V8 mustangs 58.75"
90 to 97 Ford Ranger 58.75
94 to 2003 Ford Exploders 59.75
90 to 95 Aerostar 59.75
79 to 2002 crown vick 62.8"
hope this helps

Plus...
84-92 Thunderbird V6/V8 = same as the 86-93 Mustang 4x4.25" pattern.
87-88 Thunderbird Turbo Coupe 61.5" w/disc brakes. 4x4.25" bolt pattern.
84-92ish Lincoln Mark VII & 82-end of rear drive production Continential also 61.5" wide w/ disc brakes, BUT 5x4.5" pattern.
94-98 Mustang 60.25" w/disc brakes and 5x4.5" pattern
99-04 Mustang 61-5/8" w/disc brakes and 5x4.5"
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

No sit 2 osainen ymmärrettävää jos säilytät alkuperäisen tuennan. Mulla 1 osainen kardaani, putkiylätukivarret suorassa linjassa+panhard, toimii hyvin. Toisessa autossa vakiovarret polypuslilla, kardaani 2 osainen kumilimpulla, tämä vähän huonompi. Vakiotuennalla pinionin kulma ei pysy samana jouston aikana, olisko toi syy miks joillakin ei 1 osainen sit oo hyvä, minkälaista ongelmaa näis on ollut?
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tärähtälee ja värähtelee ja paksuutta pitää 1-osaisessa olla.
http://www.overdrive.fi/forum/threads/k ... en.106607/
ja
Tuostahan siinä 1-osaisessa on kyse --> https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Jostain syystä etuvetoisissa on vakionopeusnivelet vetareissa :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
kankkis
Viestit: 98
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Mikä estää pistämään kardaaniin vakionopeus nivelet jos kuitenkin kardaanin teettää?
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ford v8 ja manuaalilaatikko vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

kankkis kirjoitti:Mikä estää pistämään kardaaniin vakionopeus nivelet jos kuitenkin kardaanin teettää?
Jos ois facebook mä peukuttaisin!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin