Sivu 1/1

Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 18:32
Kirjoittaja Hokki_74
Onko kellään kokemusta ns. Giljotiini läppärungoista?
Eli ovat akselittomat rungot, joissa läppä liikkuu joko sivusuunnassa tai avautuu sekä ylös että alas.
Mitenhän mahtaisivat toimia katuautossa?
Jotkut sanoo, etteivät toimi kunnolla osakaasulla. Mihin hän mahtaa se perustua?
Täyskaasulla virtaus on parempi koska kanavassa ei ole läppää sotkemassa virtausta. Pitäisi virrata 10% paremmin kuin "perinteinen" malli.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 23:03
Kirjoittaja Vermilion
Onko nää ne ns. dominaator kaasarin läpät? Jos on niin dominaattoreita käytettään vaan kiihdytyskisoissa yms. missä kaasu on joko kiinni tai kokonaan auki. Nykii osa kaasulla tai röpöttää. Näin olen parissa tapauksessa todennu.

https://www.hotrod.com/articles/ccrp-06 ... he-street/

Katos löytyy ihan laatujulkaisusta juttua tuosta. Jotkut saanu jotenkin toimimaan mutta ei vissiin kukaan oikein hyvin. Miten kukakin sitten halua autonsa toimivan "haitaa" laiska vaste tai pikku nykiminen yms.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 00:57
Kirjoittaja isoatlas
Dominator on vain iso kaasari tai saa sitä nykyään myös efinä.

Siinä giljotiini, eli liukuläppärunko. Toimiihan nekin jotenkin osakaasulla, mutta ei niin hyvin kuin perinteisellä läpällä...en ole kuitenkaan sen paremmin niitten osakaasu virtausominaisuuksiin perehtynyt, se on kuitenkin selvää että giljotiinit on enemmän kisavehkeisiin.
Kuva

Kuva

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 06:57
Kirjoittaja Hokki_74
Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 11:25
Kirjoittaja isoatlas
Joo ei mene kaikki soppa perille asti.

On myös tämmöistä rullatyyppistä läppärunkoa.
Kuva

Kuva

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 14:48
Kirjoittaja Hokki_74
Olis yhdet giljotiinit tiedossa, jotka olleet kisa OHC:ssä. Pitänee joskus kokeilla mitä tapahtuu, jos ne tuuppaa kiinni. Arvaus on, että ainakin ylhäällä tulee lisää voimaa, mutta eipä sillä mitään tee jos se on jossakin +6000 rpm.
Samalla voisi kääntää imusarjan yläviistoon niin saisi siihen lisää pituutta. Sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Pitäisi kokeilla jatkaa imusarjaa myös tuohon nykyiseen kokoonpanoon..

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 15:02
Kirjoittaja Vermilion
Hokki_74 kirjoitti:Olis yhdet giljotiinit tiedossa, jotka olleet kisa OHC:ssä. Pitänee joskus kokeilla mitä tapahtuu, jos ne tuuppaa kiinni. Arvaus on, että ainakin ylhäällä tulee lisää voimaa, mutta eipä sillä mitään tee jos se on jossakin +6000 rpm.
Samalla voisi kääntää imusarjan yläviistoon niin saisi siihen lisää pituutta. Sen pitäisi vaikuttaa vääntöön. Pitäisi kokeilla jatkaa imusarjaa myös tuohon nykyiseen kokoonpanoon..

Joo sillä ns. ilmanputsari palotila välisellä pituudella on vaikutusta paljonkin vääntöön. "Jotenkin näin, siis mitä enemmän putsarilta on matkaa ilmalle kiihtyä niin sitä enemmän se antaa vääntöä".
Ei nyt ihan noin mutta aika lähelle totuutta kuitenkin. On siinä pituudessa rajansakin. Uusissa moottoreissa on juuri tuollainen ns. muuttuvapituinen imusarja jolla saavutetaan lisää vääntöä ja sitten korkeilla kierroksilla se lyhenee jolloin saadaan yläkierroksille lisää tehoa ja kierto herkkyyttä.
Tämä kun yhdistettään muuttuvaan nokka-akseliin saada 10-20% lisää tehoa ja vääntöä halutulle alueelle, mutta tässä on omat säätö vaikeudet ja paljon hajoavia osia. En lähtis ite rakentaa mitään tollasta muuttuvaa systeemiä. Jollain kalliimmilla säädettävillä ecuilla mahdollista tuo.

Mitä oman autoon tulee niin tuolla pitkällä imupuolella veikkausena saan 20-30nm vääntöä lisää mutta häviän varmaan 10 heppaa, nooh ei se just niin ole. Muutenkin alakierros vääntö vähän huono tollasessa V6:ssa ilman tollasta kikkailua. Jos olisi ylimääräistä rahaa vois testata jossain penkissä paljon vaikutusta. Niin ja ahtimen päähän jos suoraan laittaa se suodattimen niin kuulemma lyhentää hieman ahtimen ahtimen elinikää kun muutokset on ns. nopeampia. Kisavehkeessä pelaa kyllä mutta puhutaan erosta 20tkm vs 150tkm.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 15:06
Kirjoittaja Vermilion
Hokki_74 kirjoitti:Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html

Tästä tuli mieleen että onko se nyt Fordin GAA moottorista vai mistä katoin videota siinä oli tollaiset ja se tosiaan tuntui "pöllyttävän samalla tavalla" oisko noissa jotain polttoaineen leviämis juttuja?
Tulee mieleen että jos tossa ois töttöröitten päällä jotkut ns. lisä torvet vaikka 5cm lisää ja suodattimet tasaiskohan se tuota polttoaineen pöllytystä?

Mites onko tolla +10% virtauksella mitään merkitystä jos laittaa vaan vähän isommat läppärungot?
Esim. +20% isommat varmasti luulis korvaavan ton erityisesti jossain kisavehkeessä.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 16:13
Kirjoittaja Hokki_74
Vermilion kirjoitti:
Hokki_74 kirjoitti:Juuri tuota iso Atlaksen systeemiä tarkoitin.
Niistäkin on paria versiota toisissa on suuttimet imusarjan toisissa imutorvissa.
Tuossa YouTube videossa toimintaa käytännössä.
Ei taida ihan kaikki polttoaine mennä sylinteriin asti

https://youtu.be/hHjf9zhQIRk

Sitten on vielä tuo malli
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... power.html

Tästä tuli mieleen että onko se nyt Fordin GAA moottorista vai mistä katoin videota siinä oli tollaiset ja se tosiaan tuntui "pöllyttävän samalla tavalla" oisko noissa jotain polttoaineen leviämis juttuja?
Tulee mieleen että jos tossa ois töttöröitten päällä jotkut ns. lisä torvet vaikka 5cm lisää ja suodattimet tasaiskohan se tuota polttoaineen pöllytystä?

Mites onko tolla +10% virtauksella mitään merkitystä jos laittaa vaan vähän isommat läppärungot?
Esim. +20% isommat varmasti luulis korvaavan ton erityisesti jossain kisavehkeessä.
Jos pienempi läppärunko virtaa paremmin niin silloin virtaus on nopeampi kuin isommassa.
Virtausnopeuskin taitaa johonkin vaikuttaa...
Olisihan niitä laskukaavoja ja ohjelmia millä näitä voisi simuloida.
Imupuoli pitäisi mitoittaa "pulssien" mukaan oikean mittaiseksi silloin toimisi parhaiten. Nyt mulla taitaa olla venttiilin ja imutorven välinen mitta noin 21 cm joku 26-28 cm olis varmaan parempi.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 27 Helmi 2019, 16:22
Kirjoittaja Vermilion
Selvä, en ole noista virtauksista niin perillä kun Siiamilaiset pakosarjat ahdistaa pahasti, vaparina mutta ahdettuna isompi on parempi, Pienet epätasaisuudet menettää heti merkityksensä kun on yli kilo ahtoja.

Re: Giljotiini läppärungot

Lähetetty: 10 Kesä 2020, 22:26
Kirjoittaja JeeSe
Ite laitoin joskus mopoon moottorisahasta löytyneen Tillotsonin läppä-kalvokaasarin.
Se sumutti bensaa vissiin enemmän ulospäin kuin sylinteriin, mutta polttoainetalous tuli kuntoon, kun pisti kaasarin perään 90 putkimutkan ja viritti lasolipullon kaulasta siihen päälle pystymallin ilmanputsarin. 8)