Järjetön sytkä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Järjetön sytkä
Otsikko kertoo kaiken
Ihmeellisiä asioita tapahtuu, onkohan kenelläkään muulla käynyt niin että sytkän keskipako ennakko päättääkin kääntää sytkää 2000 r:n jälkeen myöhäiselle
Eihän toi sytkä boksi mitään ennakkoja osaa muuttaa mun tietääkseni, vai onko siitä tullut tekoälyboksi
Ihmeellisiä asioita tapahtuu, onkohan kenelläkään muulla käynyt niin että sytkän keskipako ennakko päättääkin kääntää sytkää 2000 r:n jälkeen myöhäiselle
Eihän toi sytkä boksi mitään ennakkoja osaa muuttaa mun tietääkseni, vai onko siitä tullut tekoälyboksi
Re: Järjetön sytkä
Alkaa loppuun ymmärrys tän suhteen
Virranjakaja on tsekattu ja on kunnossa joten ei jää muuta vaihtoehtoo kun nokka akseli ja jakopää
Jos fiiberi pyörästä lähtee hampaita niin voiko kone edes käydä ?
Mekaaninen vikahan tän täytyy olla koska eihän noi sähkölaitteet mitään ennakkoo säädä.
Saa heittää villejä arvailuja
Virranjakaja on tsekattu ja on kunnossa joten ei jää muuta vaihtoehtoo kun nokka akseli ja jakopää
Jos fiiberi pyörästä lähtee hampaita niin voiko kone edes käydä ?
Mekaaninen vikahan tän täytyy olla koska eihän noi sähkölaitteet mitään ennakkoo säädä.
Saa heittää villejä arvailuja
Re: Järjetön sytkä
Noissa kärjettömissä mitä itellä on, on boxissa punanen johto mihin tulee sytytysvirta ja valkonen johto mihin voi kytkeä virran joka tulee ainoastaan startatessa ja se kai säätää sytkää startatessa myöhäsemmälle. En oo kuitenkaan ikinä kytkenny sitä valkosta johtoa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Järjetön sytkä
Tää boksi on boschin 0227100111, 7-nap. josta on käytössä vaan 5 nastaa. Jakaja kans boschin jossa on kaksi johtoa litteessä liittimessä ja suojavaipassa kulkeva maa. Tällä on toiminut kohta 20 vuotta
Puolakin on boshcin. Ostin nää sillon joskus romikselta, voi olla peräsin bemarista ei ainakaan fordista
Täytyy vielä tutkia noita jännitteitä kun näyttäs lataavan huonosti.
Puolakin on boshcin. Ostin nää sillon joskus romikselta, voi olla peräsin bemarista ei ainakaan fordista
Täytyy vielä tutkia noita jännitteitä kun näyttäs lataavan huonosti.
Re: Järjetön sytkä
Taas käy Oli mennyt boksista bitit väärin päin En olis kyllä ikinä uskonut että tommonenkin vika on mahdollinen.
Re: Järjetön sytkä
Miten tämä ilmeni, poksuko vai eikö lähteny käyntiin?96taunus kirjoitti:Taas käy Oli mennyt boksista bitit väärin päin En olis kyllä ikinä uskonut että tommonenkin vika on mahdollinen.
Omassa kärjettömässä on sytkän kanssa ongelmia, kun painaa kaasu nopeasti. Kipinä sinkoilee mihin sattuu. Hieman pitemmän kiihdyttelyn tulokset kuvissa.
Lisäksi pyörijässä hivenen pientä.
Vaihdettua: kaasari solex --> dellorto, puola, v-jakajan kansi, kaikki johdot, 4-kärki tulpat putsattu. Jakajana Bosch, sytytysmoduuli -83 sierran motorcraft. Ja bensan paine pysyy 0.2 bar koko ajan.
Co säädetty 1,46. HC on 238, CO2 11,7.
Hitaasti kiihdyttäessä toimii. Öljyä oli reilusti huopa palassa akselin keskellä, kuivattu ja putsattu jakaja pariin kertaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: Järjetön sytkä
Outo yhteensattuma, mutta itse painin vastaavien vikojen kanssa.
Kaasaria huollettu, tulpat, puola, vj-kansi, pyörijä vaihdettu, venttiilit säädetty. Kaikki tuloksetta. Kyseessä siis 2.8 v6 kärjettömällä sytkällä.
Täytyy kokeilla vielä toisella sytkäboksilla ennenkuin aukoo jakopään..
Kaasaria huollettu, tulpat, puola, vj-kansi, pyörijä vaihdettu, venttiilit säädetty. Kaikki tuloksetta. Kyseessä siis 2.8 v6 kärjettömällä sytkällä.
Täytyy kokeilla vielä toisella sytkäboksilla ennenkuin aukoo jakopään..
Re: Järjetön sytkä
Outoja vikoja
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Järjetön sytkä
Käynnistys oli vaikeaa, lähti vasta kun käänsi jakajaa reippaasti ennakolle, sitten kun sai käymään ja katto strobolla ennakkoo niin kaasua antaessa muuttu myöhäselle ja poksu putkesssa eikä muutenkaan vastannut kaasuun. Koitin toisellakin puolalla joka on semmonen muuntajan näkönen kuiva puola, sehän ei sitten taas pelittänyt kieppimittarin kans yhteen vaan nypytti viisaria mukavasti.
Uusi boksi 0227100123 onkin eri mallia kuin vanha vaikka piti olla sama(voi olla tietty että on kuitenkin vastaava). Johtojärjestystä piti vähän muuttaa niin alko pelittään.(jakajalta tuleva pinkki johto meni ennen yhteen maan kanssa, se piti erotella ja laittaa omalla liittimellä nastaan 6.)
Aika tarkkana saa olla mitä myyjät myy että saa sen oiken mallisen boksin kun niitä on hall-anturia ja induktiivistä joka mulla on käytössä.
Uusi boksi 0227100123 onkin eri mallia kuin vanha vaikka piti olla sama(voi olla tietty että on kuitenkin vastaava). Johtojärjestystä piti vähän muuttaa niin alko pelittään.(jakajalta tuleva pinkki johto meni ennen yhteen maan kanssa, se piti erotella ja laittaa omalla liittimellä nastaan 6.)
Aika tarkkana saa olla mitä myyjät myy että saa sen oiken mallisen boksin kun niitä on hall-anturia ja induktiivistä joka mulla on käytössä.
Re: Järjetön sytkä
Jos se on samanlainen jakaja mitä itellä on ollu, niin jakajalta tulee oranssi, violetti ja musta johto. Tai mulla on Boschin sekä Motorcraftin jakajia ja molempiin käy sama boxi. Mul on niitä isoja alumiinisia boxeja ollu käytössä. Nyt niitä boxeja saa vielä Motonetistä, tai ne tilaa niitä maahantuojalta jos on tarvis. Niitä on enää rajallinen määrä maahantuojalla saatavana ja sitte niitä ei enää Suomesta saa. Toi on se iso boxi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/108102
Tollanen on se Boschin jakaja: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... 14/016.JPG
Ja Motorcraftin jakaja on se sinikantinen jossa kansi on kahdella ruuvilla kiinni.
Tollanen on se Boschin jakaja: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... 14/016.JPG
Ja Motorcraftin jakaja on se sinikantinen jossa kansi on kahdella ruuvilla kiinni.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Järjetön sytkä
Nonii, vaikeuksien kautta voittoon (kait)
Jakajan oranssin siirto 4 --> 6 nastaa huononsi käyntiä ennestään, mutta jakajan oranssin ja violetin paikkojen vaihto auttoi 4-->5 ja 5 -->4 nastaan.
Pakokaasuanalysaattori oli erimieltä remontista, CO oli 0,12 ja hc yli 3000 sytkää ja tyhjäkäyntisuuttimia pyörittelemällä päästiin CO 1,5 ja HC 240 arvoihin. Tosin tyhjäkäynti on apaut 600 rpm.
Ennakko ilman alipainetta 12 ja alipainesäädin kytkettynä 26 astetta, tämä asettui 18 asteeseen tuolla 600 rpm. Tähän täytyy perehtyä.
Jakajan oranssin siirto 4 --> 6 nastaa huononsi käyntiä ennestään, mutta jakajan oranssin ja violetin paikkojen vaihto auttoi 4-->5 ja 5 -->4 nastaan.
Pakokaasuanalysaattori oli erimieltä remontista, CO oli 0,12 ja hc yli 3000 sytkää ja tyhjäkäyntisuuttimia pyörittelemällä päästiin CO 1,5 ja HC 240 arvoihin. Tosin tyhjäkäynti on apaut 600 rpm.
Ennakko ilman alipainetta 12 ja alipainesäädin kytkettynä 26 astetta, tämä asettui 18 asteeseen tuolla 600 rpm. Tähän täytyy perehtyä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: Järjetön sytkä
Minkä merkkinen/mallinen kaasari sul on? Alipainesäätimen ei pitäis vaikuttaa ennakkoon yhtään tyhjäkäynnillä. Vasta siinä vaiheessa kun kaasuläpät alkaa aukeamaan, alipainesäädin säätää ennakko isommalle.veeqs kirjoitti:Nonii, vaikeuksien kautta voittoon (kait)
Jakajan oranssin siirto 4 --> 6 nastaa huononsi käyntiä ennestään, mutta jakajan oranssin ja violetin paikkojen vaihto auttoi 4-->5 ja 5 -->4 nastaan.
Pakokaasuanalysaattori oli erimieltä remontista, CO oli 0,12 ja hc yli 3000 sytkää ja tyhjäkäyntisuuttimia pyörittelemällä päästiin CO 1,5 ja HC 240 arvoihin. Tosin tyhjäkäynti on apaut 600 rpm.
Ennakko ilman alipainetta 12 ja alipainesäädin kytkettynä 26 astetta, tämä asettui 18 asteeseen tuolla 600 rpm. Tähän täytyy perehtyä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Järjetön sytkä
Dellorto DRLA 40 tällä hetkellä. Sovitelaipalla orkkiksen tilalla.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: Järjetön sytkä
Jättäisin sen alipaineletkun tolla kaasarilla kokonaan irti, tai kokeilisin ainakin niin, vai ootko niin tehnyt/kokeillut?
Tossa ohjeet virranjakajan "virittämisestä" maksimiennakin suhteen. Ohjeet saatu tällä Foorumilla Timpalta:
Niin tuosta ennakon säädöstä vielä, että sitä maksimiennakkoa yläkierroksilla tosiaan pitää rajoittaa.
Eli käytännössähän tämä menee niin (jos on perinteinen virranjakaja) että otetaan virranjakaja irti autosta ja avataan se. Eli se pohjalevy otetaan irti missä kärjet on kiinni . Sen alta paljastuu keskipakoennakon säätömekanismi. Siinä on yleensä 2 limppua ja niiden liikettä rajoittavat 2 jousta. Yleensä toinen jousi on paksumpi kuin toinen. Taivutetaan sitä paksumman jousen ulommaista pidikettä n. 1mm ulommas, jotta jousi alkaa rajoittaa ennakkoa aikaisemmin.
Ohuemman jousen jännitystä voi ehkä hivenen löysentää, jolloin se antaa nopeammin ennakkoa pienillä kierroksilla. Mutta kuitenkin jousen täytyy pystyä vetämään keskipakomekanismi takaisin alkuasentoon (moottorin sammuessa/tyhjäkäynnillä).
Sitten palikat takaisin kasaan, sytytyksen perusennakon tarkistus ja koeajolle. Ajoituslampulla toki hyvä tarkistaa keskipakosäädön määrä ennen ja jälkeen säädön.
Ja tämä säätötoimenpide sitten toistetaan niin monta kertaa että ollaan tyytyväisiä.
Tohon jakajan tekoon sen verran lisäystä että käyttämällä astelevyä apuna, niin saa keskipakoennakon määrän kerralla oikeanlaiseksi, kun taivuttelee niitä limpun rajoitin nastoja, 15*/35* on hyväksi todettu ennakko miedossä rallimoottorissa,maksimiennakko saa tulla vähän 3000r jälkeen.
Tossa ohjeet virranjakajan "virittämisestä" maksimiennakin suhteen. Ohjeet saatu tällä Foorumilla Timpalta:
Niin tuosta ennakon säädöstä vielä, että sitä maksimiennakkoa yläkierroksilla tosiaan pitää rajoittaa.
Eli käytännössähän tämä menee niin (jos on perinteinen virranjakaja) että otetaan virranjakaja irti autosta ja avataan se. Eli se pohjalevy otetaan irti missä kärjet on kiinni . Sen alta paljastuu keskipakoennakon säätömekanismi. Siinä on yleensä 2 limppua ja niiden liikettä rajoittavat 2 jousta. Yleensä toinen jousi on paksumpi kuin toinen. Taivutetaan sitä paksumman jousen ulommaista pidikettä n. 1mm ulommas, jotta jousi alkaa rajoittaa ennakkoa aikaisemmin.
Ohuemman jousen jännitystä voi ehkä hivenen löysentää, jolloin se antaa nopeammin ennakkoa pienillä kierroksilla. Mutta kuitenkin jousen täytyy pystyä vetämään keskipakomekanismi takaisin alkuasentoon (moottorin sammuessa/tyhjäkäynnillä).
Sitten palikat takaisin kasaan, sytytyksen perusennakon tarkistus ja koeajolle. Ajoituslampulla toki hyvä tarkistaa keskipakosäädön määrä ennen ja jälkeen säädön.
Ja tämä säätötoimenpide sitten toistetaan niin monta kertaa että ollaan tyytyväisiä.
Tohon jakajan tekoon sen verran lisäystä että käyttämällä astelevyä apuna, niin saa keskipakoennakon määrän kerralla oikeanlaiseksi, kun taivuttelee niitä limpun rajoitin nastoja, 15*/35* on hyväksi todettu ennakko miedossä rallimoottorissa,maksimiennakko saa tulla vähän 3000r jälkeen.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Järjetön sytkä
Töihin ajellessa tuli mieleen miksi edellisellä kerralla tuli säädettyä tyhjäkäynniin ruuvi siten miten se nyt oli
Alipaine jarrutehostimelle on ryöstetty Dellorton alipainemittarin paikoista, ja nyt sitä alipainetta ei ollut.
Pitää katsastukseen kokeilla ottaa virallisesta alipaine liittimestä tehostimelle ja unohtaa alipainejakaja.
Alipaine jarrutehostimelle on ryöstetty Dellorton alipainemittarin paikoista, ja nyt sitä alipainetta ei ollut.
Pitää katsastukseen kokeilla ottaa virallisesta alipaine liittimestä tehostimelle ja unohtaa alipainejakaja.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on