Sivu 1/2

rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 01 Touko 2018, 20:56
Kirjoittaja tero
Kuinkas helposti toi roverin kasi menis pellin alle :P ja mikä laatikko manuaalina tohon sopeis?

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 02 Touko 2018, 13:47
Kirjoittaja isoatlas
Meneehän se, nykyään saa laittaa 302:sen eli 5.0 koneenkin...hyvin sopii kun vaan laittaa. Mikä laatikko lie Alunperin manuaali Roverissa?...sovittamallahan siihen saa minkä laatikon tahansa.

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 02 Touko 2018, 17:51
Kirjoittaja Sumu
isoatlas kirjoitti:Meneehän se, nykyään saa laittaa 302:sen eli 5.0 koneenkin...hyvin sopii kun vaan laittaa. Mikä laatikko lie Alunperin manuaali Roverissa?...sovittamallahan siihen saa minkä laatikon tahansa.
Niin, mites tuo laatikkojuttu nyt meneekään? Roverin kasi lienee Buickin lisenssin peruja, joten löytyisikö joku jenkkilaatikko joka menisi heittämällä tuohon jatkoksi?

Noissa Roverin SDI-malleissa oli 5 vaihteista manuaalia ainakin.

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 03 Touko 2018, 23:44
Kirjoittaja Jari H
isoatlas kirjoitti:Meneehän se, nykyään saa laittaa 302:sen eli 5.0 koneenkin...hyvin sopii kun vaan laittaa. Mikä laatikko lie Alunperin manuaali Roverissa?...sovittamallahan siihen saa minkä laatikon tahansa.
Onko tietoo, joko näillä uusilla tulkinnoilla on montakin 302 Tanee tai Sierraa leimattu..?

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 04 Touko 2018, 22:12
Kirjoittaja Samu
leimasta en tiedä mutta kyllä niitä rakenteilla näyttää jokunen olevan

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 04 Touko 2018, 23:33
Kirjoittaja Vermilion
lappeenrannassa tallissa oli 3 vuotta sitten yhdellä hemmolla tuplaturbo V8 sierra....
kyl niitä on mutta niistä ollaaan yleensä hiljaa...

tiedä sitten miten saanu vai onko ees saanu katsastettua...

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 05 Touko 2018, 00:21
Kirjoittaja isoatlas
Jari H kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Meneehän se, nykyään saa laittaa 302:sen eli 5.0 koneenkin...hyvin sopii kun vaan laittaa. Mikä laatikko lie Alunperin manuaali Roverissa?...sovittamallahan siihen saa minkä laatikon tahansa.
Onko tietoo, joko näillä uusilla tulkinnoilla on montakin 302 Tanee tai Sierraa leimattu..?
Kuinka niin Sierraa?

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 05 Touko 2018, 02:02
Kirjoittaja Jari H
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, vaikka ei Cortinan vinkkelöintiin liitykään. Näitä kun ei kuitenkaan liikaa ole, edes roverilla tehtynä.

Aattelin vaan, kun sillä XR8 paperilla ei tunnu tekevän mitään niin miten on Tanen aussi vertailun laita.
Ja komppanian hevosmiehet ties kertoa että vähän huonosti tuntuu japsi verrokitkin kelpaavan.

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 05 Touko 2018, 13:07
Kirjoittaja Samu
Tarkoitatko ettei kelpaa katsastusasemalle? Siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa firmaa, kyllä pitäis katsastus hyväksyä jos sulta löytyy maahantuojan/valmistajan paperi missä leimat ja allekirjoitukset yms.

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 06 Touko 2018, 01:28
Kirjoittaja Jari H
Ei kelpaa trafille. Vaikka pitäis. Juuri sen takia asia kiinnostaa kuinka on Tane/Cortina tilanne.

Tohon omaan 302 Sierraan riittää normi vuosileima, niinkun siihen lpr:n Sierraankin. Molemmat tehty aikoinaan luvilla. Lisää ei liene tulossa, ainakaan nyky tulkinnoilla.

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 06 Touko 2018, 11:38
Kirjoittaja Sultzi
Cortina/taunus selvää pläkkiä, sierran tilanteesta en osaa nyt sanoa kuinka ratkennut?

Samin kirjoitus crsc clubilla puolitoista vuotta sitten meni näin:
"LUKEKAA TÄMÄ ettei tartte sataa kertaa vastata samaan kuumaan aiheeseen :D

Syksyllä tosiaan muuttui rakennemuutosmääräykset hyvään suuntaan, vaikka tästäkin tälläkin foorumilla pessimistit löysivät lähinnä huonoja puolia :green:

Kun aikaisemmin asetettiin moottorinvaihdoksiin liittyvästä vertailumallista, että vertailumallin täytyy olla ajoneuvovalmistajan euroopan tai yhdysvaltain markkina-alueelle yleiseen tieliikenteeseen tarkoittama (tuotanto)malli, muuttui ohjeistus niin, että nykyisin käy kaikkien maiden ja maanosien mallit, kunhan kyseessä on automerkin oma malli (ei viripajan kuten Perana, Hartge, AMG jne) ja se on samaan ajoneuvotyyppiin (Esim Ford Sierra) kuuluva malli ja tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen. Meille Fordisteille siis aukesivat mm Australia ja Afrikka uusina alueina.

Itse työn puolesta soittelin Trafin tukilinjalle varmistaakseni että asian oikein ymmärsin, ja kyllä asia näin on. Mutta painottivat, että näissä rankimmissa muutoksissa pitää olla maahantuojatason lausunto vertailukelpoisuudesta, että ei ihan "Motonetin nettisivujen pohjalta mennä"...

Sitten asiaan; laitoin kyselyä maahantuojalle aikanaan hyvin tehtyjen vertailumoottoritodistusten päivittämisestä kattamaan kaikkien maiden isomoottoriset mallit johtuen tästä nykyohjeistuksesta, lähinnä mk3 Cortina oli kyseessä, koska sitä on Ausseihin tehty jo mainitulla 4.1 suoralla kutosella, ja asiakkaalla oli menossa 3.0 Essex muutos sellaiseen. Iso pyörä alkoi sitä kautta rullamaan, ja nyt on Fordilla asianmukaiset vertailumoottoritodistukset kattamaan mm. seuraavat mallit:

-Taunus mk1 / Cortina mk3 (4.1 Aussi kutonen)
-Taunus mk 2/3 (4.1 Aussi kutonen / tehon puolesta xr6 interceptor)
-Sierra (xr8)

Lisäksi papereissa on maininta, että Taunukset mk1-2-3 ja Cortina mk3 ovat keskenään samaa mallisarjaa, samaan tyyppiin kuuluvaa ja keskenään vertailukelpoisia. Taunus mk1 ja Cortina mk3 ovat pintapelleiltään erilaisia, mutta tehdas on tarkoittanut samaksi mallisarjaksi, Taunus / Cortina TC. Edelleen Taunus mk2/3 ja Cortina mk4/5 ovat keskenään täysin identtisiä, lukuunottamatta kummallako puolella ohjauslaitteet sijaitsevat.

Sierran verrokin kanssa on sellainen "oikosulku" vielä, että Trafin kanta on että sitä on tehty niin vähän ettei voisi vertailla.. Fordin mielipide kuitenkin on, että samaa mallisarjaa perus Sierran kanssa ja tieliikennemalli jota on tehty rajoitettu painos. Että tästä ei kai oikeaa mielipidettä olekaan. Fordin kanta on muuten se, että Cossu on Sierran kanssa eri mallisarjaa, joten ei vois käyttä verrokkina.

Summa summarum: Taunuksiin ja mk3 Cortinaan voi laitella max 5.1 litraisen moottorin vajaan parinsadan hepan teholla, ja Sierraan kenties 6.2 litraisen reilu 240hp koneen. Akseli- ja kokonaismassat tulevat nopeesti vastaan, mutta mallisarjan puitteissa on mahdollista saada painonkorotustodistus maahantuojalta (autokohtainen asia).

Huomioikaa Taunuksien verrokkipaperissa takajarrujen hihnan leveys; 9" jarru mutta 10mm leveemmällä nauhalla kun perus kutosen jarrut.

SITTEN VIELÄ YKSI ASIA:
Koska Ford osoittaa maahantuojana kyntensä palvelemalla myös klassikkoharrastajia tällä tavoin, voitais osoittaa olevamme mekin asialla, ja tilattaisiin niitä vain 60e maksavia vertailumoottoripapereita ihan omikseen jokainen tarvitsija itse, vaikka kopiokin toki leimalla enimmäkseen kelpaa. Tämä ihan siksi, että maahantuojan intressi jatkossakin pysyy myös harrastajien osalta kunnossa! Esimerkiksi mk2 Transitia on tehty Ausseihin samalla 4.1 koneella... Ja mk1 Transua 3.3 koneella. Ja nekin taitavat olla keskenään vertailukelpoisia... :wink:"

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 06 Touko 2018, 19:44
Kirjoittaja Tauski
Onkos näitä sierroja enempikin torpattu, mitä on xr8 vertailupaperilla yritetty muutoskatsastaa? Onko tietoa millä perusteella on sitten kieltävä päätös tullut?

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 07 Touko 2018, 00:36
Kirjoittaja Jari H
Trafi ei katso XR8:n olevan riittävän sarjavalmisteinen.
Siitä onko joku muukin käynyt ko. paperin kanssa asioita selvittelemässä ei ole tietoa. Eikai nyt kukaan rakenna ensin autoa ja sitten vasta ota selvää saako siihen leimaa?

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 07 Touko 2018, 23:12
Kirjoittaja Samu
On se taas hienoa kun Trafilla ei pitäisi siihenkään asiaan olla mitään sanavaltaa jos Maahantuojalta/valmistajalta on mustaa valkoisella vertailupaperissa. :club:

Re: rover v8 -73 corttiinaan

Lähetetty: 08 Touko 2018, 11:55
Kirjoittaja isoatlas
Trafi nyt on aina toiminut vähän itsevaltiaan ottein, eli tekee ihan just niin kun se itse haluaa.