Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Eihän siinä muuta kun laitat vaakaimun jos siltä tuntuu, kyllä se toimii kaikilla kierroksilla...koko moottoristahan se loppujen lopuksi on kiinni onko se kierros vai vääntökone, nokka-akseli eniten vaikuttaa ja tietysti se että kone on säädetty kunnolla penkissä tai laajakaista seosmittarin kanssa, eikä pelkästään korvakuulolta sinnepäin. Kahta on turha laittaa, 40 fajs riittää kyllä.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Ok! Hyvä tietää että tollakin pelittää. Semmonen muistikuva olis että pidemmillä imukanavilla sais alavääntöä lisää vähän niinkuin pakosarjoissakin, oonkohan ihan mettässä/pihalla :seko:
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Pituudesta toki hyötyä, mutta ylimääräisistä mutkista taas haittaa ainakin huipputehoa ajatellen...ei se ainakaan sen paremmin potki 40 vaakaimulla kun 38 pystylläkään.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Vermilion
Viestit: 1556
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mitä pidemmät imukanavat/matka ilmallaa ns. kiihdyttää sitä parempi vääntö on, mutta yläpäässä häviät sitten tehoa. Hmmm mikäs auto se olikaan siinä oli muuttuva imusarjan pituus, pienillä kierroksilla imusarja oli huomattavasti pidempi kuin korkeammilla kierrokksill, jolloin saatii kaikki teho irti. Muistaakseni jossain oli käppyräänkin vaikutus oli 5-10% kokonaistehoon/vääntöön.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja musche »

Vermilion kirjoitti:Mitä pidemmät imukanavat/matka ilmallaa ns. kiihdyttää sitä parempi vääntö on, mutta yläpäässä häviät sitten tehoa. Hmmm mikäs auto se olikaan siinä oli muuttuva imusarjan pituus, pienillä kierroksilla imusarja oli huomattavasti pidempi kuin korkeammilla kierrokksill, jolloin saatii kaikki teho irti. Muistaakseni jossain oli käppyräänkin vaikutus oli 5-10% kokonaistehoon/vääntöön.
Ainakin porsche on käyttänyt tuota tekniikkaa boxerikoneissa, en tiedä käyttääkö enää.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
perämetsä
Viestit: 101
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Joskus tuhrasin ohc koneis noiden 2 kurkkusten kans, solex eeit 35/35 (alkup. v6) ja weber 38/38 dgms kaasareis muistaakseni sisäkurkuis ei ollu ku millin kokoero, jos sullon toimiva kutosen solexi niin paljon et siitä kostu jos ruuvaat weberin tilalle:) Mul on 2 noita solexeja jemmas, saa edullisesti jos joku tarvii.
Avatar
Sumu
Viestit: 1521
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Ennenkuin alan tuota kiinakopioweberiä tuohon laittamaan niin mistä noita ilmaputsarin adaptereita saa tuolle Solexin kaasarin ilmanputsarille?

Entä tarviiko hommata kaasarin alle vielä jotain välilaippaa erikseen?
Sedan GT '73
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei kaasarin alle mitään tarvitse lisätä, mutta sen imusarjan oman solex välilaipan aukkoja joudut vinguttamaan.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
Sumu
Viestit: 1521
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

isoatlas kirjoitti:Ei kaasarin alle mitään tarvitse lisätä, mutta sen imusarjan oman solex välilaipan aukkoja joudut vinguttamaan.
:peukku:
Sedan GT '73
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Kyllä v6 koneen kanssa ainut ja oikea kaasutin vaihtoehto on mielestäni weberin dgms tai kopio. Tai sitten kolme pystyä, vaatii jo koneelta enemmän.
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
Sumu
Viestit: 1521
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

isoatlas kirjoitti: 07 Huhti 2019, 23:23 Ei kaasarin alle mitään tarvitse lisätä, mutta sen imusarjan oman solex välilaipan aukkoja joudut vinguttamaan.
Mitäs sieltä pitää vinguttaa? Unohdin koko asian ja löin kaasarin kiinni. Toimii kyllä jotenkin, mutta ei ihan optimi ole.
Sedan GT '73
kankkis
Viestit: 83
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 21:44
Paikkakunta: Humppila

Re: Kutosen kaasari vaihtoehdot?

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Weberin kurkut leveemmällä kuin solexin/imusarjassa
Vastaa Viestiin