Prätkän kaasarit autoon?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Kuinkahan hyvin tollaset esim. keihin PWK malliset kaasarit sais toimiin autokäytössä?
Tommoset 6 kpl kun laittais V6:een kiiltävillä imutorvilla niin olis aikas näytttävät ainakin :P
Meneeköhän noissa samanlailla kurkun koko kun auton kaasarissa? eli tässä tapauksessa 32-38mm.
Imusarjahan pitää tietysti tehdä ite.
Avatar
Hokki_74
Viestit: 376
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Yhessä ralli Escortissa on Harley Davidsonin kaasuttimet. Oliskohan olleet Mikunit. Hyvin ainakin siinä pelaa.
Eihän se ole kuin mielenkiinnosta ja osaamisesta kiinni niiden sovittaminen autoon. Imusarjan ja vivuston teko.
Jonkin verranhan moottoripyörien läppärunkojakin on sovitettu autoihin.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-94 GMC Vandura 6.5d
-17 Hyundai i30N performance
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Paljon käyttävät jokkiksessa "mopoja", ei muuta kun sovittaa paikalleen ja säätö kuten muissakin virikaasareissa.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Koitin tolla kaasutin laskurilla koittaa selvittää tota kurkun kokoo, mutta ei oikein saanut järkevää tulosta.
Jos nykyinen kaasari jakaa litraselle 3-pyttyselle koneelle kakkua 25mm kurkulla/32mm rungolla, niin mikähän sitten olis käypänen koko/tyyppi noissa "mopojen" kaasareissa? olettaen että niitä olis 6 kpl.
Nää tiedot kun selviäis niin olis taas helpompi suunnitella lisää ja katella tarjontaa.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Alkaa vaikuttaa mahdottomalta toteuttaa koska v6:n tila kaasareille on liian ahdas :evil:
Pitää keksiä jotain muuta näyttävää :mrgreen:
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Laita tuolleen kaksi vaakaimua, kuten tuossa Caprissa.
Kuva
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Oliskohan vähän liian isot tollaseen 2 litraseen? Sen takia noita "mopon" kaasareita aattelin kun ne on pienemmän kokoisia.
Kuvassa näyttäs olevan essexin pata. Onko sun tekemä?
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

No ei ole liian isot jos moottori on muutenkin viritetty, kanavat kaivettu kunnolla, kansia laskettu ja kunnon nokka...esim. 40 Weberiin pienin saatavilla oleva sisäkurkku on 24mm...ja onhan nuita vaakaimuja olemassa 32millisiäkin, siis jos haluaa jotakin vähän erilaista rakentaa.

Tuo on vaan esimerkki kuva ja on essex, nuo kaasarit taisi olla 45mm.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Tää aihe alkaa nyt vähän lipsua :oops: , mutta kysästään nyt jos olis paremmin tietäviä.
Mistäs mahtaa johtua tuo väite että yksi vaakaimu ei toimi välilaipalla normi imarin kans?
Lainaus sivulta: (Ollut V-6 Fordissa laipalla vakion tilalla, joka ei ole järin hyvä ajatus.)
http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
Aattelin että laittais yhden vaakaimun sojottaan eteenpäin.
Avatar
Mois
Viestit: 7848
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja Mois »

96taunus kirjoitti:Tää aihe alkaa nyt vähän lipsua :oops: , mutta kysästään nyt jos olis paremmin tietäviä.
Mistäs mahtaa johtua tuo väite että yksi vaakaimu ei toimi välilaipalla normi imarin kans?
Lainaus sivulta: (Ollut V-6 Fordissa laipalla vakion tilalla, joka ei ole järin hyvä ajatus.)
http://freetechnics.fi/polttoainepuoli/ ... timet.html
Aattelin että laittais yhden vaakaimun sojottaan eteenpäin.
En tiedä miksi ei toimi? Mul on semmonen välilaippa Weber/Solex pystyimulle.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Toimii se, mutta ei ole paras mahdollinen kun tulee turhia mutkia imukanavaan...jos laittaa tuolla tavalla yhden tai useamman vaakaimun niin se väliosa tehtävä mahdollisimman loivalla mutkalla.

Oman Caprin essexiin tulee tuo, kunhan joskus tulisi imusarja valmiiksi. Kuva
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
Sumu
Viestit: 1521
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja Sumu »

isoatlas kirjoitti:Toimii se, mutta ei ole paras mahdollinen kun tulee turhia mutkia imukanavaan...jos laittaa tuolla tavalla yhden tai useamman vaakaimun niin se väliosa tehtävä mahdollisimman loivalla mutkalla.

Oman Caprin essexiin tulee tuo, kunhan joskus tulisi imusarja valmiiksi. Kuva
Onko Porschen kaasari? Millaiset sisäkurkut?
Sedan GT '73
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

On Porschen 40:nen, vakiot sisäkurkut on 27mm...sorvataan 34 tai 36mm.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
96taunus
Viestit: 112
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: Prätkän kaasarit autoon?

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Tuosta possun imarista tulikin mieleen että jos laittais 2kpl 1-kurkkusia sillain että 1,2ja 4 pytyt olis yhdellä ja loput toisella kaasarilla, ja jos noi erottais toisistaan niin kuinkas sitten saa alipaineet tehostimelle?
Kuva
Milläs langalla tota imaria pystyy hitsaan, onko kokemusta?
Vastaa Viestiin