Sivu 1/2

Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 05 Elo 2017, 18:10
Kirjoittaja Hokki_74
Paljonko on Taunuksessa maksimi peräkärrin paino jarrullisena?
Ei ole merkintää rekisteriotteessa.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 06 Elo 2017, 11:30
Kirjoittaja Mois
Mul on merkitty reksiteriotteeseen 1200 kg, mut normaalisti on kai korkeintaan 1000 kg tai vähemmän...

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 07 Elo 2017, 12:12
Kirjoittaja Jouni_1986
Mulla 1.6 GX -82

Otteella lukee 1200kg jarruilla ja 520kg jarruitta. Eli ei saa edes 750kg jarrutonta kärryä tyhjänä vetää.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 07 Elo 2017, 12:47
Kirjoittaja Mois
Mulla MK2 -77 malli ja samat perävaunupainot.

http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... ietoja.jpg

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 07 Elo 2017, 12:56
Kirjoittaja Mois
Jouni_1986 kirjoitti:Mulla 1.6 GX -82

Otteella lukee 1200kg jarruilla ja 520kg jarruitta. Eli ei saa edes 750kg jarrutonta kärryä tyhjänä vetää.
Kyl tyhjänä saa vetää tommosta kärriä, jos kortti vaan riittää. En nyt ala kaivamaan korttiasetuksia esiin :lol:
Normi henkilöautokortilla kyl saa muistaaksein vetää tommosta kärriä.
Oon käynny katsastamassakin monta kertaa pikkuautolla jarrullista kärriä jonka kokonaispaino on 2500kg.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 07 Elo 2017, 15:44
Kirjoittaja Jouni_1986
Kyselin tuota joskus katsastuskonttorilta ja sanoivat ettei saa vetää tyhjänäkään millään kortilla jos ei ensin muutoskatsasta sen 750kg jarruttoman kärrynsä ensin 520kg:lle. Näin ainakin väittivät.

750kg tai alle jarruttomalle kärrylle sinänsä riittää aina pelkkä B-kortti.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 07 Elo 2017, 16:03
Kirjoittaja Jouni_1986
Tässä toki lukee aivan muuta kuin tuo katsastuskonttorilla tehty tulkinta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minull ... _vetaminen

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 09 Elo 2017, 00:45
Kirjoittaja Jouni_1986
Mihin kiinnityspisteisiin tulee Taunukseen kiinni vetokoukut, tai siis vetokoukkurungot?
Olettaisin että sen täytyy tulla takapään vahvikepalkkeihin pulttaamalla.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 09 Elo 2017, 08:12
Kirjoittaja Mois
Jouni_1986 kirjoitti:Mihin kiinnityspisteisiin tulee Taunukseen kiinni vetokoukut, tai siis vetokoukkurungot?
Olettaisin että sen täytyy tulla takapään vahvikepalkkeihin pulttaamalla.
Etupää on mun MK2 mallis varapyöräkotelon etupuolella kiinni ja takapää puskurin alla josta läpipultit takapaksin puolelle. Ei oo missään runkopalkeissa kiinni. Alkuperäsestä Fordin vetokoukusta en oo varma, mul on sellanen irtonaisena, mut en oo sitä sen kummemmin koskaan tutkinnu :)

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 09 Elo 2017, 23:19
Kirjoittaja Samu
mulla on mk3 farkussa puskurin alapuolella kulkeva palkki missä koukku kiinni.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 10 Elo 2017, 09:52
Kirjoittaja Tomi
Jouni_1986 kirjoitti:Kyselin tuota joskus katsastuskonttorilta ja sanoivat ettei saa vetää tyhjänäkään millään kortilla jos ei ensin muutoskatsasta sen 750kg jarruttoman kärrynsä ensin 520kg:lle. Näin ainakin väittivät.

750kg tai alle jarruttomalle kärrylle sinänsä riittää aina pelkkä B-kortti.
Tuo on kyllä ihan paskapuhetta :D. Autolla saa vetää vaikka kokonaspainoltaan 2000kg kärryä,jos se tyhjänä,tai sopivasti kuormattuna menee rajoihin,mutta korttiasiat katsotaan kokonaispainojen mukaan. esim 2000kg kokonaispainon autolla ei voi vetää 1800kg kokonaispainon kärryä tyhjänäkään ilman pikku-eetä,vaikka kärry ei tyhjänä painas,kun 500kg,vaikka 3500kg ei täytykkään ja autolla muuten saisikin vetää. tai jos autossa on koukkumassa 2000kg ja kärryn kokonaismassa on 2500kg,mutta jos se kuormataan vaan2000kg,niin se on ihan laillinen yhdistelmä,kun vaan kortti piisaa. Taunuksellakin voi ihan laillisesti vetää isoakin venetraileria tyhjänä...

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 10 Elo 2017, 13:32
Kirjoittaja Jouni_1986
^No niin minustakin :D Eiköhän täällä Espoossa sitten viimeistään poliisi anna sakot tuostakin asiasta, siis jos ei ole muutoskatsastettu kärry 520 kg:lle.

Täällä on ihan yleinen käytäntö, että jos esim. auto on katsastettu viimeisenä päivänä kun edellinen katsastus on voimassa ja tulee korjauskehotus, sanotaan katsastuskonttorilla että on 1 kk lisäaikaa korjata viat ja jälkinäyttää, kunhan sitä korjausta ei mitenkään erityisesti viivytellä. Tästä jo heti ensimmäisestä päivästä alkaen poliisi ottaa kilvet pois ja antaa sakkolapun käteen. Kuulemma mitään lisäaikoja ei ole olemassakaan poliisin mukaan. Näin on käynyt aika monelle täällä. Jostain luin tällä viikolla, että Espoon poliisi on Suomen korruptoitunein.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 10 Elo 2017, 16:28
Kirjoittaja taunus 78
Hokki_74 kirjoitti:Paljonko on Taunuksessa maksimi peräkärrin paino jarrullisena?
Ei ole merkintää rekisteriotteessa.
Jos ei otteeseen ole merkitty niin jarrullisen max vetopaino on sama kun auton kokonaismassa.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 10 Elo 2017, 18:20
Kirjoittaja Jouni_1986
Samu kirjoitti:mulla on mk3 farkussa puskurin alapuolella kulkeva palkki missä koukku kiinni.
Joku tuommoinen täytyy kanssa itselle hommata jossain välissä. Olettaisin että tulee sinne
takapalkkien reikiin sukset. Semmoinen varmasti on tukeva rakenne. Jos jollain on kuvaa
tuommoisesta niin olisi kiva nähdä. Itseäni epäilyttää sen takapuskuriin pultattavan lujuus.

Re: Taunuksessa sallittu peravaunun paino

Lähetetty: 10 Elo 2017, 20:36
Kirjoittaja vtormane
Jouni_1986 kirjoitti:
Samu kirjoitti:mulla on mk3 farkussa puskurin alapuolella kulkeva palkki missä koukku kiinni.
Joku tuommoinen täytyy kanssa itselle hommata jossain välissä. Olettaisin että tulee sinne
takapalkkien reikiin sukset. Semmoinen varmasti on tukeva rakenne. Jos jollain on kuvaa
tuommoisesta niin olisi kiva nähdä. Itseäni epäilyttää sen takapuskuriin pultattavan lujuus.
Ei sitä puskuriin pultata vaan siihen peltiin puskurin alla. Siinähän on moninkertainen pelti. Farmarissa on erinlainen systeemi kuon sedanissa.