Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Vermilion kirjoitti:Mulla oli joskus unelmana Caprissa 302 boss (puhun vanhasta 302 jossa oli lyhyt iskupituus) kahdella turbolla, mutta se on mahdottomuus neljästä syystä.

1. Trafi ei ikinä hyväksy
2. Paino&koko ei tuu sopimaan
3. Hinta (jos en osta omakotikämpää ois rahaa mutta ei järkee)
4. Ei olis varaa ajaa 20-40 litraa /100km ois varmaan kulutus

Siis puhun tästä moottorista.
Displacement 302 cu in (4.9 L)
Cylinder bore 4 in (102 mm)
Piston stroke 3 in (76 mm) (juuri mahtava iskupituus! Yksi parhaista V8 moottoreista tuon osalta)
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon, tän päivän osilla saa tehtyä ominaisuuksiltaan paremman koneen murto osalla tommosen Bossin hinnasta. Ja ulkonäkökin on senverran liki ettei amatööri huomaa eroa..
Caprin ruumassa tosin tulee ahdasta. Turbot saanee unohtaa, eli joutuu vetään kaasuilla.

Hmm, näillä aussi papereilla liikuis toi -76 stw:kin 302:lla. Siitä kun ne V8 luvat meni vanhaksi 15v sitten.
Taitaa kuitenkin jäädä eläkepäivien rojektiksi..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Eric »

Menee vähän ohi aiheen, mutta eikös samalla kaavalla viistokeulaan uppoa jo 6.1 litrainen ..?Kuva
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Pitäis onnistua. Tossa kun on ne taikasanat, että XR8 kuuluu samaan mallisarjaan normi työläismallin Sierran kanssa.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jari H kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Mulla oli joskus unelmana Caprissa 302 boss (puhun vanhasta 302 jossa oli lyhyt iskupituus) kahdella turbolla, mutta se on mahdottomuus neljästä syystä.

1. Trafi ei ikinä hyväksy
2. Paino&koko ei tuu sopimaan
3. Hinta (jos en osta omakotikämpää ois rahaa mutta ei järkee)
4. Ei olis varaa ajaa 20-40 litraa /100km ois varmaan kulutus

Siis puhun tästä moottorista.
Displacement 302 cu in (4.9 L)
Cylinder bore 4 in (102 mm)
Piston stroke 3 in (76 mm) (juuri mahtava iskupituus! Yksi parhaista V8 moottoreista tuon osalta)
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon, tän päivän osilla saa tehtyä ominaisuuksiltaan paremman koneen murto osalla tommosen Bossin hinnasta. Ja ulkonäkökin on senverran liki ettei amatööri huomaa eroa..
Caprin ruumassa tosin tulee ahdasta. Turbot saanee unohtaa, eli joutuu vetään kaasuilla.

Hmm, näillä aussi papereilla liikuis toi -76 stw:kin 302:lla. Siitä kun ne V8 luvat meni vanhaksi 15v sitten.
Taitaa kuitenkin jäädä eläkepäivien rojektiksi..
Uudessa V8:ssa on ihan naurettavan pitkä isku, ei tuu kestämään jos meinaa ottaa 7 tonnia kierroksia...
alle 90mm pitää olla iskun niin sitten on omaan mieleen, siellä kyllä menettäää alakierros vääntöä mutta voi voi.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Jari H »

??
Tarkoitin lähinnä, että tän päivän osilla tekee 302n. Hakkaa mennentullen tollasen rauta kantisen laahurinokka Bossin.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Menee ehkä vähän offtopicksi mutta kattokaapas tollasta Maclarenin 3.8 V8 Twin turboa siinä on sellanen aika kiva paketti jonka tyylisen saisi varmaan jostain isommasta V8 moottorista muunnettua. Riitää varmaan menohalut kaikkien makuun. Etsikääpäs iskupituus kyseistä autosta netin syövereistä ja verratkaapas noihin nyky normi moottoreihin, jotka tehdään ison väännön takia.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Eric
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Loka 2009, 13:57
Paikkakunta: Kotka

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Eric »

vielä yks viesti off topic. Jos nyky moottoreista pitäis valmis moottori valita, olisi se ehdottomasti 5.0 32V Coyote uuden Mustangin keulalta. Euro versiossa 418 hv / ja jotain +500 Nm vääntöä.

Ford-liikkestä tilattuna "service engine" ilman apulaitteita on 7750 € Suomessa .. Ja Ford Performance myy koneeseen valmista johto-/ohjainlaitesarjaa, mukana jopa kaasupoljin :) hinta jotain 1500-1700 taalaa.

Sitten olisi valmis kone jossa jopa Fordin tehdas varaosatakuu, eikä tarvi arpoa kuka kasasi ja millä palikoilla ja miten se toimii, niin kuin näissä omissa projekteissä aina käy.. ;)

Eikä hintakaan ole loppuen lopuksi paha, jos vertaa että pitäisi rakentaa toimiva / kestävä 302 pikkulohko, joka puskee +400hv. Osat sellaseen maksaa jo saman verran kun tuo "service" Coyote.

Ja täysalumiini 5.0 on kevyempi kuin 302 patarauta kasa.. Coyote kuivapaino melkein sama kuin 3.0 Essex Caprin keulalta :D
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Eric kirjoitti:vielä yks viesti off topic. Jos nyky moottoreista pitäis valmis moottori valita, olisi se ehdottomasti 5.0 32V Coyote uuden Mustangin keulalta. Euro versiossa 418 hv / ja jotain +500 Nm vääntöä.

Ford-liikkestä tilattuna "service engine" ilman apulaitteita on 7750 € Suomessa .. Ja Ford Performance myy koneeseen valmista johto-/ohjainlaitesarjaa, mukana jopa kaasupoljin :) hinta jotain 1500-1700 taalaa.

Sitten olisi valmis kone jossa jopa Fordin tehdas varaosatakuu, eikä tarvi arpoa kuka kasasi ja millä palikoilla ja miten se toimii, niin kuin näissä omissa projekteissä aina käy.. ;)

Eikä hintakaan ole loppuen lopuksi paha, jos vertaa että pitäisi rakentaa toimiva / kestävä 302 pikkulohko, joka puskee +400hv. Osat sellaseen maksaa jo saman verran kun tuo "service" Coyote.

Ja täysalumiini 5.0 on kevyempi kuin 302 patarauta kasa.. Coyote kuivapaino melkein sama kuin 3.0 Essex Caprin keulalta :D
Tuossa menee tehot raakasti yli sallitun.
Sedan GT '73
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos Capriin saa V8 vertailumalli paperit niin 265 heppaa ainakin pitäis löyty tehokkaimmasta mallista ja siihen se +25% siinä max teho sille (330).
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Vermilion kirjoitti:Jos Capriin saa V8 vertailumalli paperit niin 265 heppaa ainakin pitäis löyty tehokkaimmasta mallista ja siihen se +25% siinä max teho sille (330).
Onko capriin olemassa tommonen paperi?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

vtormane kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Jos Capriin saa V8 vertailumalli paperit niin 265 heppaa ainakin pitäis löyty tehokkaimmasta mallista ja siihen se +25% siinä max teho sille (330).
Onko capriin olemassa tommonen paperi?
Ennen ei kelvannut vertailu malliksi noi Australia/E-Afrikka paperit, tiedä saisko nyt?
http://www.perana.org/capriv8.asp Tossa perusteet 9kg painavampi kuin 3.0 Essex moottorilla
varustettu.

http://www.spinneri.fi/2004/06/ford-cap ... na-faktat/
Tossa lisää faktaa (Jossain lukee, että ois 265 heppaa tiedä sitte...)

http://autoweek.com/article/classic-car ... ds-auction
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Tiedustelin asiaa fordilta. Caprista, cortinasta ja granada tullut useita tiedusteluita, mutta perana mallit ei kelpaa, koska ulkoisen virityspajan tekemiä.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ardhu kirjoitti:Tiedustelin asiaa fordilta. Caprista, cortinasta ja granada tullut useita tiedusteluita, mutta perana mallit ei kelpaa, koska ulkoisen virityspajan tekemiä.
Niin vähän muistelinkin, vaikkakin fordin liikeestä tuota sai ostettua kuten yllä olevissa linkeissä lukee. Hinnat yms.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Vermilion kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Tiedustelin asiaa fordilta. Caprista, cortinasta ja granada tullut useita tiedusteluita, mutta perana mallit ei kelpaa, koska ulkoisen virityspajan tekemiä.
Niin vähän muistelinkin, vaikkakin fordin liikeestä tuota sai ostettua kuten yllä olevissa linkeissä lukee. Hinnat yms.
Eli caprissa tyydyttävä edelleen rover/221 sbf. Taunukseen saa siis nykyään isompaa konetta kuin capriin :)
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

vtormane kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Tiedustelin asiaa fordilta. Caprista, cortinasta ja granada tullut useita tiedusteluita, mutta perana mallit ei kelpaa, koska ulkoisen virityspajan tekemiä.
Niin vähän muistelinkin, vaikkakin fordin liikeestä tuota sai ostettua kuten yllä olevissa linkeissä lukee. Hinnat yms.
Eli caprissa tyydyttävä edelleen rover/221 sbf. Taunukseen saa siis nykyään isompaa konetta kuin capriin :)

http://www.suomencaprit.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3008

Saa sen, mutta kestää pari vuotta prosessi ja se maksaa....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin