Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

peetee
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja peetee »

Sumu kirjoitti:Tuossa 4.1l suorassa kutosessa voisi olla oma juttunsa ja tunnelmansa. 8)
Mikäs laatikko noissa on ollut alunperin? Automaattina varmaankin C4? Entä manuaali?
Automaattina c3 ja manuaalina "joku"4-lovinen.Näin sanotaan tuossa Fordin lähettämässä paprussa jonka posti tänään toi :D
No,tietenkin siitä löytyi painovirhe-paholainen :evil:kohdassa etujousten lankavahvuus.Kahden"pienimmän"auton kohdalla oli tieto aivan oikein,15,2mm,mutta lopuissa malleissa 114,5mm :shock: eli ylimääräinen ykkönen livahtanut alkuun :(Eihän se konttorille tuommosena kelvannut, eikun soittoa taas Fordille,asian aikovat korjata ensiviikolla ja lähettää korjatun vedoksen veloituksetta kaikille jotka kyseisen lapun ovat tilanneet :peukku:
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Oliskohan millainen häväistys, jos Chevyn koneen nakkais keulalle

Chevyn 305:nen menis koon ja tehon puolesta. Mitähän ne painaa.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Hokki_74 kirjoitti:Oliskohan millainen häväistys, jos Chevyn koneen nakkais keulalle

Chevyn 305:nen menis koon ja tehon puolesta. Mitähän ne painaa.
Aika paljon enemmän kuin voortin pikkulohko joka painaa karvan yli 200kg. Chevyn motti taitaa painaa suunnilleen 250kg. Alukansilla ja imusarjalla painon saanee 200kg luokkaan.
Mullakin ois yks 305 jonka vois laittaa mutta kooltaan ja painoltaan ei oikein sovellu...
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Mois »

peetee kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Tuossa 4.1l suorassa kutosessa voisi olla oma juttunsa ja tunnelmansa. 8)
Mikäs laatikko noissa on ollut alunperin? Automaattina varmaankin C4? Entä manuaali?
Automaattina c3 ja manuaalina "joku"4-lovinen.Näin sanotaan tuossa Fordin lähettämässä paprussa jonka posti tänään toi :D
No,tietenkin siitä löytyi painovirhe-paholainen :evil:kohdassa etujousten lankavahvuus.Kahden"pienimmän"auton kohdalla oli tieto aivan oikein,15,2mm,mutta lopuissa malleissa 114,5mm :shock: eli ylimääräinen ykkönen livahtanut alkuun :(Eihän se konttorille tuommosena kelvannut, eikun soittoa taas Fordille,asian aikovat korjata ensiviikolla ja lähettää korjatun vedoksen veloituksetta kaikille jotka kyseisen lapun ovat tilanneet :peukku:
Sen uuden paperin mukaan olis 5-vaihteinen manuaali, eli joku virhe tullu siihenkin. Mul on Australian Cortinan korjausopas ja sen mukaan ainakin "MK4" Australian Cortinassa on 3-vaihteinen manuaaliloota ja 4-vaihteinen Borg Warner Automaatti. Ton vanhemman Cortinan korjausopasta mul ei oo.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Kullanderi
Viestit: 671
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
Paikkakunta: Kesälahti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Onko tosiaan nyt niin että tuolla paperilla saa laittaa esim. 8-koneen? Kopion paprusta saa varmaan sinulta korvausta vastaan?
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Samu »

onko siinä nyt vihdoinkin se fordin leima kanssa? Ite en kyllä vähään aikaan tee mitään vaihtoja kun just sain 2,9:n toimimaan :lol:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

isoatlas kirjoitti:Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:

Suurin osa niistä on painavia, ja loppujen lopuksi melko tehottomia. Noh myönnetään ne on sellasia laiskan miehen autoja, suurin osa automaatilla ja vääntöä löytyy.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

isoatlas kirjoitti:Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:
Miksi kun niitä on kuitenkin kaikilla :wink:
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Muurahainen kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:
Miksi kun niitä on kuitenkin kaikilla :wink:
Ei ole pakko hankkia sellaista mallia joka on kaikilla...Taunuksia vasta onkin kaikilla ja vaikka sen kasin änkeät sinne pellin alle, niin ei siitä sen ihanampi tule :lol: ....ja jos ei ymmärrä jenkkiautojen fiilistä, niin sitä on näköjään turha tuputtaa ymmärtämättömille...myöskään niitä on turha sellaisten moittia, joilla ei ole todellisuudessa mitään kokemusta niillä ajamisesta, saati omistamisesta...
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
peetee
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Huhti 2015, 22:06

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja peetee »

Turhakait se on täällä Taunus-palstalla alkaa mitään jenkki-autoja kehumaan,taikka toisinkaan päin.maku asiat on maku asioita..eikö??
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

isoatlas kirjoitti:
Muurahainen kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:
Miksi kun niitä on kuitenkin kaikilla :wink:
Ei ole pakko hankkia sellaista mallia joka on kaikilla...Taunuksia vasta onkin kaikilla ja vaikka sen kasin änkeät sinne pellin alle, niin ei siitä sen ihanampi tule :lol: ....ja jos ei ymmärrä jenkkiautojen fiilistä, niin sitä on näköjään turha tuputtaa ymmärtämättömille...myöskään niitä on turha sellaisten moittia, joilla ei ole todellisuudessa mitään kokemusta niillä ajamisesta, saati omistamisesta...
Entäpä jos on niin sairas yksilö että tykkää siitä jenkkiautojen fiiliksestä, mutta haluaa fiilistellä myös v8 Taunuksella? :lol:
Mä oon varmaan sit ihan täyskahjo. :seko:
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla oli joskus unelmana Caprissa 302 boss (puhun vanhasta 302 jossa oli lyhyt iskupituus) kahdella turbolla, mutta se on mahdottomuus neljästä syystä.

1. Trafi ei ikinä hyväksy
2. Paino&koko ei tuu sopimaan
3. Hinta (jos en osta omakotikämpää ois rahaa mutta ei järkee)
4. Ei olis varaa ajaa 20-40 litraa /100km ois varmaan kulutus

Siis puhun tästä moottorista.
Displacement 302 cu in (4.9 L)
Cylinder bore 4 in (102 mm)
Piston stroke 3 in (76 mm) (juuri mahtava iskupituus! Yksi parhaista V8 moottoreista tuon osalta)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Sumu »

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#255

Tuohan olisi oikein mainio kone kaikin puolin, tehot ja tilavuus...jos kasin hurina riittää
Sedan GT '73
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Cortina mk3 Australia/Afrikka-mallit

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

isoatlas kirjoitti:
Muurahainen kirjoitti:
isoatlas kirjoitti:Ostakaa pojat oikeita V8 autoja :lol:
Miksi kun niitä on kuitenkin kaikilla :wink:
Ei ole pakko hankkia sellaista mallia joka on kaikilla...Taunuksia vasta onkin kaikilla ja vaikka sen kasin änkeät sinne pellin alle, niin ei siitä sen ihanampi tule :lol: ....ja jos ei ymmärrä jenkkiautojen fiilistä, niin sitä on näköjään turha tuputtaa ymmärtämättömille...myöskään niitä on turha sellaisten moittia, joilla ei ole todellisuudessa mitään kokemusta niillä ajamisesta, saati omistamisesta...
Ajeleppa hieman ympäriinsä ja katso kumpia tulee nykyisin useammin vastaan autoja V8:lla vai Taunuksia :P
Meillä on molempia ja pointti ei ollut ollenkaan se että Taunus muuttuisi jenkiksi.

Onhan se nyt hienoa että rakenteluun saadaan lisää paukkuja jopa Fordin puolelta.
Vastaa Viestiin