Sivu 1/1

No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 21:30
Kirjoittaja Jsp
Elikkäs tälläne kapistus ois:

Ford taunus 1967 P5 17M 1.7 V4 koneella.
Laittamanuaali.

Mitäs litkua sinne vaihelaatikkoon pitää luirutella?
Mitä litkua koneeseen? Ed. omistaja sanoi että shellin helix 10w-40 pitäis laittaa.
Vissiin öljyn vaihto eessä kun ei mitään tietoa auton historiasta muuta kun että se on pari kk istten herätelty ja katastettu ja ennen sitä seisonu 20v tallissa.

Jäähyttimen korkissa ei stefaa ja paisuntasäiliötä ei ole olemassakaan ja sen letku on halkeillut paskaks. Kai näissä peleissä on joku paisuntasäiliö ollu vai eikö?

Mitäs öljyä perään?

Meinasin tuota lyijykorviketta kuataa tankkiin bensan mukaan. Ed. omistaja ei ole laittanut mitään lyijyn korviketta.. Ei kyllä venttiilit nakuta mutta kai sitä vois sitä laittaa niin ei mene pakoventtiilit kannesta läpi.


Pissapojan säiliössä oli kiva ylläri kun oli tuupattu vettä täyteen ja talvipakkaset yllätti.
Hyvä ettei lohennu.. Ainakin pissapojan pumpussa ei oo piuhat paikallaan.


Kun ois etets jotain kuvia tms kytkentä kaavioita että miten noi piuhat ja letkut oikein pitäs laitella?
Kaikennäkösiä syheröitä konehuone täynnä.

Kuva

Re: No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 25 Joulu 2015, 22:21
Kirjoittaja Vermilion
Jsp kirjoitti:Elikkäs tälläne kapistus ois:

Ford taunus 1967 P5 17M 1.7 V4 koneella.
Laittamanuaali.

Mitäs litkua sinne vaihelaatikkoon pitää luirutella?
Mitä litkua koneeseen? Ed. omistaja sanoi että shellin helix 10w-40 pitäis laittaa.
Vissiin öljyn vaihto eessä kun ei mitään tietoa auton historiasta muuta kun että se on pari kk istten herätelty ja katastettu ja ennen sitä seisonu 20v tallissa.

Jäähyttimen korkissa ei stefaa ja paisuntasäiliötä ei ole olemassakaan ja sen letku on halkeillut paskaks. Kai näissä peleissä on joku paisuntasäiliö ollu vai eikö?

Mitäs öljyä perään?

Meinasin tuota lyijykorviketta kuataa tankkiin bensan mukaan. Ed. omistaja ei ole laittanut mitään lyijyn korviketta.. Ei kyllä venttiilit nakuta mutta kai sitä vois sitä laittaa niin ei mene pakoventtiilit kannesta läpi.


Pissapojan säiliössä oli kiva ylläri kun oli tuupattu vettä täyteen ja talvipakkaset yllätti.
Hyvä ettei lohennu.. Ainakin pissapojan pumpussa ei oo piuhat paikallaan.


Kun ois etets jotain kuvia tms kytkentä kaavioita että miten noi piuhat ja letkut oikein pitäs laitella?
Kaikennäkösiä syheröitä konehuone täynnä.

Kuva
Enkä kannattais aloittaa ostamalla Haynesin korjaus kirja, siinä lukee mitä pitää laittaa juuri tuohon kyseiseen autoon ja kyseiseen perään. Moottoriin laittaisin jotain synteettistä öljyä. 5W-40 vois olla ihan ok.
Öljyn vaihdot tekisin pikaisesti... siis uudet öljy sisään ajat 500km ja vaihdat uudestaan... varsinkin jos seissy kauan.

Re: No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 00:16
Kirjoittaja Jsp
Vermilion kirjoitti: Enkä kannattais aloittaa ostamalla Haynesin korjaus kirja, siinä lukee mitä pitää laittaa juuri tuohon kyseiseen autoon ja kyseiseen perään. Moottoriin laittaisin jotain synteettistä öljyä. 5W-40 vois olla ihan ok.
Öljyn vaihdot tekisin pikaisesti... siis uudet öljy sisään ajat 500km ja vaihdat uudestaan... varsinkin jos seissy kauan.
Voi kuule, ei sellasta korjaus kirjaa ole olemassakaan.
Mut joo kyllä varmaan toi 5W-40 öljyä vois luirauttaa.. Miksi täysisynteettinen? Onko jokin syy vai käykö semisyn? Entäs mineraaliöljy?

Re: No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 00:38
Kirjoittaja Vermilion
Jsp kirjoitti:
Vermilion kirjoitti: Enkä kannattais aloittaa ostamalla Haynesin korjaus kirja, siinä lukee mitä pitää laittaa juuri tuohon kyseiseen autoon ja kyseiseen perään. Moottoriin laittaisin jotain synteettistä öljyä. 5W-40 vois olla ihan ok.
Öljyn vaihdot tekisin pikaisesti... siis uudet öljy sisään ajat 500km ja vaihdat uudestaan... varsinkin jos seissy kauan.
Voi kuule, ei sellasta korjaus kirjaa ole olemassakaan.
Mut joo kyllä varmaan toi 5W-40 öljyä vois luirauttaa.. Miksi täysisynteettinen? Onko jokin syy vai käykö semisyn? Entäs mineraaliöljy?
Tästä on jo riidelty niin moneen kertaa :P Mineraali vs Synteettinen.

Synteettiset puhdistaa paremmin, kestää paremmin lämpöä ja voiteluaika on pidempi.
Toisaalta taas kaikki tiivisteet ei tykkää synteettisestä öljystä sellasiin tarvii mineraali öljyä.
Sinkki pitoistä öljyä sisään ajossa oleviin moottoreihin... tossa mulla se periaate. Mitä tulee
noihin manuaaleihin. Minulta löyty ainakin kirjoja sen verran paljon, että löytyy enkkuperään, atlakseen, MT75, Type 9 Type 5, laatikoista kaikkista öljyt mitä valismistajna suositteletee ja miten ne puretaan
ihan nippeleiksi ja kasataan. Juuri tuskastelin kun oli huono saksan kielinen purku manuaali tuosta tehostetusta hammastangosta. Siinä oli öljyt mitä suositeltiin yms myös.

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-TAUNUS-1 ... Sw~gRVxljI

http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Ford ... SwYGFUy-gQ

Varmaan jostain sais halvemmallakin.

Itse olen suosinut Teboil/Mobil öljyjä, mutta ei valmistajalla kauheesti ole väliä.
Ite laitan tohon 2.8 V6 5W-50 mobilia. Kesällä vaan ajossa niin kelpaa toi hyvin.
Perässä itse käyttänny 75w140, mutta sulle varmaan sopiva joku 75-90 tjs...
Vaihteistoon voisin veikata
-https://www.motonet.fi/fi/tuote/590071/ ... oljy-946ml (pelaa ainakin jotenkin MT-75 lootassa) Type 5 lootassa pitäis olla SAE 80 öljyä.... tiedä sitten. Itellä oli 9 typessä yksi hionosti toimiva VAG öljykin....

Re: No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 12:56
Kirjoittaja niceman
Kyllä tuolainen moottori 10w-40 toimii nätisti ja jos halua synteettistä niin 5w-40 mutta 10w-40 on hyvä varsinkin jos ajetaan vain kesällä...

Kaikki tän päivän moottori öljyt ovat ns. peseviä jos ei käytä jotain tuntematonta marketti öljyä...

Perään laittaisin 80w-90 api gl5

Laatikosta en osaa sanoa mutta 80w-90 api gl4 voisi toimia manuaalissa.

Re: No ne öljyn perkeleet.

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 14:01
Kirjoittaja Samu
itellä ollut aina nesteen öljyt joka paikassa. Olisko ollut jotain 80-90 öljyä lootassa ja perässä (paitsi nyt kun ostin vermilionilta uuden lootan niin jotain mobilia). Moottorissa käyttänyt Turbo LXE:tä 10w-40 ja 10w-45 kun sitä nyt sattuu olemaan ja toimii sopivasti kaikissa autoissa ja laitteissa mitä on.